GullLars Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Hmmm. Jeg vet jeg har lest en plass om et av de store prosessorselskapene som superkjølte en chip til å klare 700GHz i en lab som eksperimentelt arbeid for et par år siden, jeg lurer på om det var IBM... Hvis de faktisk kan klare å få i stand Phenom2 prosessorer som virker stabilt som superledere og går ved noen hundre gigahertz så kan det kanskje ha noen bruksområder? Verdensrekord i diverse benchmarks? Jeg vil også poengtere akkura det Simen1 sier, -190 celcius til -269 celsius er ikke en 37% senkning i temperatur. Temperatur er kinetisk energi i materien, og hvis man skal se på det absolutt-messig så må man over til kelvin, og 77kelvin til 4 kelvin er nærmere en 95% reduksjon i kinetisk energi. Og som det også blir poengtert over så har Helium (ikke hydrogen som en sa) mye lavere varmekapasitet og fordampningsenergi enn nitrogen, så å kjøle noe med helium er mye mindre effektivt volum-messig. Men hvis man klarer å få prosessoren til å bli en superleder ved å bruke flytende hydrogen så vil den ikke utvilke noen varme i det hele tatt... Selv om det koster ekstremt mye pr liter helium, hadde det ikke vært kult med superleder-prosessorer i datasentere med null varmeutvikling? Men nå er det ikke noe særlig sansynlig at phenom prosessorene ville fungert med nåværende arkitektur hvis de faktisk ble superledere da... Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Nå må dere ikke glemme at det uansett ikke ville blitt brukt "åpne" system, som når en bruker en LN2-pot. Heliumet som brukes til kjøleformål rundt om kring i verden kjøres i lukkede system lik "fasekjølingen" som mange har kjennskap til. Så selv om det må til 10x eller 33x så mye helium, så ville det blitt "resirkulert". Lenke til kommentar
Gramex Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Jeg så at noen forskere tror jeg det var hadde brukt flytende helium til å kjøle en prossesor og klokket den til 500GHz, dette var verdensrekord. Vet ikke om noen av dere så denne artikkelen? Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Hehe... Jobber til daglig med flytende helium, og de prisene som er oppgitt i denne artikkelen er jo rene fantasipriser. Har dere sjekket med noen leverandører? Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Og prisen er? Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Hehe... Jeg vet hva Aga og Yarapraxair betaler oss, noe jeg ikke har tenkt å dele med dere. Det jeg kan gjøre er å sjekke hva de tar av sine kunder. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Det som også er verdt å nevne er at helium ikke kan eksistere i flytende-form i normal atmosfære, så det må et lukket system til. Lenke til kommentar
Shanix Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 tja, ikke akurat syden temperaturer det nei. men til den prisen der kan man nesten heller ta en svipptur til pluto(som også holder ca -270 hvis jeg husker riktig) og overklokkke litt der, sikkert like billig det:P Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 6. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2009 (endret) kom forbi dette: Keep an eye on CES 2009, an international technologies show in the USA, AMD will attempt to use Liquid Helium (-269°C) to cool down the Phenom II and clock beyond that 6.3Ghz mark ... that should be interesting! Stay tuned. Det der er det der (med mer) artikkelen er basert på - også det som står som kilde Endret 6. januar 2009 av WheelMan Lenke til kommentar
Hagr Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Så det er ikke noe problem at en halvleder plutselig blir til en superleder? Harald Lenke til kommentar
Gramex Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Se her, her er artikkelen med den overclockinga.. http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/5099584.stm Lenke til kommentar
sptz Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 En skam, helium er en begrenset ressurs! Bør kun brukes til å utforske dype vrak, ikke sløses bort på overklokking ;-) Lenke til kommentar
Revox Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 7ghz, gjelder det enkeltkjerne, dobbeltkjerne eller hva? Det er litt forvirrende i disse firekjernetider med ghz måling. Stusset litt på dette jeg også. 7Ghz ble passert for 4 år siden med flere Pentium 4 prosessorer så det er ikke akkurat noe nytt vil jeg si. Lenke til kommentar
G Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Visste ikke at det koster så mye med helium. Det benyttes jo av dykkere i en mikstur av noen deler helium og noen deler oksygen, for å prøve å unngå å få dykkersyke på dype dykk. Hvor mange liter helium er det på en dykkerflaske? Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 tror ikke helium under trykk er like dyrt... Lenke til kommentar
G Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 (endret) Så dersom en trykksetter det på gassflaske i flytende form, så vil en komme mye billigere ut av det? En får vel tilsvarende kald helium når den er trykksatt, sammenliknet med om en fikk den i en isolert beholder? Eller må gassflasken kjøles ned og pakkes inn i isolasjon for at gassen som strømmer ut skal oppnå samme kalde temperatur? Endret 7. januar 2009 av G Lenke til kommentar
F@lcon Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 "Ved null Kelvin (det absolutte nullpunkt) vil ingenting i prosessoren beveges, og prosessoren vil ikke fungere" Dette er feil, molekylene vil ikke vibrere lengre, men elektronene vil fremdeles bevege seg, og dermed vil prosessoren fungere. Sådeså! Lenke til kommentar
G Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 (endret) Som du sier, hadde elektronet stoppet å spinne rundt atomkjernen, så hadde det vel blitt andre boller. Hva ville det vært da? Sort hull, kald plasma, eller noe sånn? Så det er umulig å kjøle elektronet til det stopper med andre ord. EDIT: Øh, eh, jeg tror vi glemmer kald plasma, ved nærmer ettertanke. lol Endret 7. januar 2009 av G Lenke til kommentar
Lumin Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 synes klokkenerdene kan holde seg unna Helium, helium brukes av tekniske dykkere for å kunne øke maks dybden sin, og på et typisk dykkesenter i dag ligger heliumprisen på +-40øre literen i gass form. og trenger man 2000 liter til ett dykk så sier det seg selv at det ikke er billig. Og det blir ikke mer helium i verden med mindre vi får igang noen fusjon reaktorer. så ingen grunn til å kaste vekk helt god helium på å steke prosessorer og hovedkort. så klokkenerder kan kjøre på med nitrogen, det vil ikke dykkere ha noe serlig av siden det bruker lengre tid på å forlate kroppen Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 tror ikke helium under trykk er like dyrt... Det er heller ikke kaldt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå