Gå til innhold

Hva bør man sjekke i forbindelse med ny jobb?

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal ha en prat med en mulig arbeidsgiver idag. Intervjuet er jeg ferdig med så dette er runde 2.

Har vært en god stund utenfor arbeidslivet så er litt rusten så lurte på hva jeg bør sjekke/spørre om? Er blant annet viktig for meg å få god pensjonsordning (pga av at jeg ligger litt etter for å få en ok pensjon) så det må jeg vel spørre om, forsikring har jeg og tenkt å spørre om. Lønnen vet jeg, bortsett fra hvilke satser som gjelder ved kvelds og nattarbeid. Er en del turnus i denne stillingen så må vel sjekke vaktlister.

Noen som har noen tips om hva som er viktig å sjekke? Spesielt for en som har vært utenfor arbeidslivet flere år?

Sålangt så står dette på listen min:

* Pensjonsavtale

* Forsikringer

* Lønn ved kvelds/nattarbeid. Overtid

* Turnus/Vaktlister

* Tariffavtale/organisert

Mye har jeg allerede spurt om ved intervjuet, men har sikkert glemt noe. Arbeidsoppgaver, arbeidsmiljø, stillings% har jeg dekket.

Mvh Razamanaz :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ofte lurt å legge vekt på fremtidsmulighetene dine, fremfor lønn og fordelsordninger. Men hvis du har fått svar på fremtidsmuligheter/karrieremuligheter, så er det nok fornuftig å få litt bedre oversikt over de punktene du nevner. Når det gjelder pensjonsavtaler, så har de aller fleste arbeidsgiverne kun en minimumsordning med OTP; 2% sparing mellom 1-6 og 6-12G. Du skal med andre ord trekke fra 1G fra lønnen for å kunne beregne hvor mye arb.giveren betaler inn årlig i pensjonsordnigen. Det er derfor ofte lurt å ha en egen spareavtale selv ved siden av, gjerne i aksjefond (spesielt slik som markedet er nå, og med tanke på at pensjonssparing er langsiktig sparing). Forsikringene er det lurt å få en oversikt over, ofte har arb.giver dekket reiseforsikring for sine ansatt, samt noen mindre personforsikringsdekninger. Jeg synes som sagt at de punktene nevnte er fornuftige, og det er nok de viktigste punktene for hva du trenger å vite før du velger å takke ja til jobben. Lykke til videre i prosessen.

Hei!

Skal ha en prat med en mulig arbeidsgiver idag. Intervjuet er jeg ferdig med så dette er runde 2.

Har vært en god stund utenfor arbeidslivet så er litt rusten så lurte på hva jeg bør sjekke/spørre om? Er blant annet viktig for meg å få god pensjonsordning (pga av at jeg ligger litt etter for å få en ok pensjon) så det må jeg vel spørre om, forsikring har jeg og tenkt å spørre om. Lønnen vet jeg, bortsett fra hvilke satser som gjelder ved kvelds og nattarbeid. Er en del turnus i denne stillingen så må vel sjekke vaktlister.

Noen som har noen tips om hva som er viktig å sjekke? Spesielt for en som har vært utenfor arbeidslivet flere år?

Sålangt så står dette på listen min:

* Pensjonsavtale

* Forsikringer

* Lønn ved kvelds/nattarbeid. Overtid

* Turnus/Vaktlister

* Tariffavtale/organisert

Mye har jeg allerede spurt om ved intervjuet, men har sikkert glemt noe. Arbeidsoppgaver, arbeidsmiljø, stillings% har jeg dekket.

Mvh Razamanaz :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...