Solosuper Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 har akkurat fått meg et d60 med vr linse. kjøpte et kit, og fikk en god pris. Har aldri hatt et slikt kamera før, og ser fram til å bruke det. etter å ha testet litt i stuen fant jeg ut at det ikke var noe autofokus. er dete noe jeg bør ha? trenger jeg det? hvis jeg skal kjøpe meg en linse med innebygget autofokus, hvilken linse anbefalere dere meg da? den må være noe lunde rimelig, og jeg kommer til å ta bilder av det meste egentlig. knskje den skulle hatt zoom også? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Øhm. Nikon har vel ett VR-objektiv som ikke gir autofokus på D60, og det er 80-400 f/4-5,6 VR. Og det er ikke akkurat noe kitobjektiv... Sikker på at du ikke bare har slått av autofokus? Det skal være to brytere på objektivet, en for AF og en for VR. Lenke til kommentar
Solosuper Skrevet 6. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2009 Øhm. Nikon har vel ett VR-objektiv som ikke gir autofokus på D60, og det er 80-400 f/4-5,6 VR. Og det er ikke akkurat noe kitobjektiv... Sikker på at du ikke bare har slått av autofokus? Det skal være to brytere på objektivet, en for AF og en for VR. hehe det lyser lang vei at jeg ikke har hatt slikt kamera før. fant en knapp som heter a-m så det er nok sikkert den. For å bli litt flau da, så tenkte jeg at linsen bevegde på seg når det var autofokus, sånn litt inn og ut for å finne riktig fokus. litt slik som digitalkameraet gjør. Har slått den på nå, og tatt litt bilder, men ingenting som beveger seg. sorry uvitenhenten. Lenke til kommentar
arela Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Det er slik en lærer - kjør på med masse bilder Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 For å bli litt flau da, så tenkte jeg at linsen bevegde på seg når det var autofokus, sånn litt inn og ut for å finne riktig fokus. litt slik som digitalkameraet gjør. Har slått den på nå, og tatt litt bilder, men ingenting som beveger seg.Frontelementet roterer vel på det objektivet (jeg antar det er AF-S 18-55 VR) når det fokuserer, men jeg tror ikke det beveger seg inn eller ut. Men det teleskoperer når du zoomer. Akkurat hvordan forskjellige objektiver oppfører seg på den fronten varierer avhengig av hvordan objektivet er konstruert. Det finnes objektiver som forandrer lengde når du zoomer, objektiver som forandrer lengde når de fokuserer, objektiver som gjør begge deler og objektiver som aldri forandrer lengde. Lenke til kommentar
Solosuper Skrevet 6. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2009 For å bli litt flau da, så tenkte jeg at linsen bevegde på seg når det var autofokus, sånn litt inn og ut for å finne riktig fokus. litt slik som digitalkameraet gjør. Har slått den på nå, og tatt litt bilder, men ingenting som beveger seg.Frontelementet roterer vel på det objektivet (jeg antar det er AF-S 18-55 VR) når det fokuserer, men jeg tror ikke det beveger seg inn eller ut. Men det teleskoperer når du zoomer. Akkurat hvordan forskjellige objektiver oppfører seg på den fronten varierer avhengig av hvordan objektivet er konstruert. Det finnes objektiver som forandrer lengde når du zoomer, objektiver som forandrer lengde når de fokuserer, objektiver som gjør begge deler og objektiver som aldri forandrer lengde. ser ikke ut som dette objektivet gjør noe som helst når det fokuserer. når jeg vrir på linsen er det zoom eller fokusering? hehe trodde jeg kunne såpss, men ble bra nyskjerrig nå. men det er både vr knapp og a s knapp. har snart fri et par dager, og da vil jeg ta bilder. mange bilder. så spennende å ha fått et slikt kamera. er en liten unge hehe. skal studere bruksanvisning og slikt før jeg løper avgårde for å ta bilder:) Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Fokusering er når du gjør det du ser på i søkeren skarpt. Dette skjer av seg selv når du trykker ned utløserknappen hvis du bruker autofokus. Zooming er når du forstørrer eller forminsker det du ser på i søkeren. Dette må gjøres manuelt ved å vri på objektivet. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Normalt så har Nikons zoomobjektiver en ring som sitter nærmest huset, som du vrir på for å zoome, og en som sitter litt lengre ute på objektivet som du vrir på for å manuellfokusere. Hvis 18-55 VR er omtrent som den gamle 18-55 på den fronten så har den egentlig ikke noen skikkelig fokusring, bare en liten stripe med ruglete plast helt fremst på objektivet som gjør den jobben. Og etter det jeg har hørt så er ikke 18-55-objektivene ekte AF-S-objektiver heller, så du kan ikke vri på fokusringen når objektivet står i autofokusmodus. På skikkelige AF-S-objektiver kan du når som helst overstyre autofokusen med å vri på fokusringen, uansett om objektivet står i manuell eller autofokusmodus, uten fare for å skade objektivet. Men 18-55 kitobjektivene bruker en billigere løsning, så du risikerer å skade fokusmotoren hvis du vrir på fokusringen når objektivet står i AF-modus. Lenke til kommentar
Solosuper Skrevet 6. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2009 setter slik pris på at dere faktisk gidder å svre så lavtstående spørsmål, for det må være litt sån tolmodighetsprøve av og til. det kommer nok flere sørsmål underveis, men skal prøve å¨søke etter svar først, og lese litt ekstra i bruksnvisning. takk skl dere ha. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå