HaterDiskus Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 (endret) Jeg tviler ikke et sekund på at det er slik du føler det, men du kan ikke gå god for hele teamet. Det får du meg aldri til å tro. Jeg er helt enig i at den aktuelle bruker må vise at han angrer sine synder, og er villig til å forbedre seg. Men jeg syns også at overtrampet skal være ganske heftig før man blir utestengt på livstid. Det er jo på en måte forumets svar på dødsstraff. Endret 7. januar 2009 av Mimir Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Det foreligger også ganske "heftige" grunner til at permanent utestengelse blir brukt (og oppretthold ved klage). Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 (endret) Dette havner kanskje noe utenfor, men er noe jeg har lurt på lenge. Hvis man kun begår små regelbrudd, men gjør det hele tiden. Jeg snakker da om dobbelposter, bump, bildequote osv. I enormt omfang. Vil dette i det lange løp kunne føre til ban? Og deretter permban? Snakker da om "ekstreme tilfeller". Endret 7. januar 2009 av Mimir Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Jeg kan aldri huske at vi har opplevd det problemet. Men da er det heller ikke snakk om å gang på gang bumpe som overtramp, men å gang på gang ignorere moderator. Om noen overprøver moderators avgjørelse konsekvent så er de alvorlig fordi det undergraver moderatorteamets autoritet. Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Hva med en bruker som ikke "forstår" bruken av forumet? En slik bruker vil jo heller ikke rette seg etter tilsnakk fra en moderator. Vil en slik bruker kunne bli bannet, eller vil h*n være "imun" fordi det er så tydelig at h*n er helt på jordet? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Om en bruker konsekvent over tid ikke holder seg til spillereglene så vil det nok i ytterste konsekvens medføre at man blir utestengt. Vi kan ikke la noen gang på gang eksempelvis komme med personangrep fordi de ikke forstår hva de gjør. Kanskje en utestengelse er med på å skape forståelse, hvem vet Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Loven er da lik for alle? Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Eg forstår kva du meiner Dotten, men eg tykkjer det framleis er ei altfor streng straff. 6-12 månader burde holde godt, og når h*n då kjem tilbake, er dette med 60-70 % warn. - Slik som nokon foreslo tidlegare. Spesielt når dette gjeld brukarar som faktisk har mykje bra og bidra med i tillegg, som faktisk skriv mykje gode og seriøse postar og er ein ressurs for for forumet - tykkjer eg ein kan være noko snillare. Forståeleg at brukarar som eigentleg ikkje bidrar til noko spesielt, men eksempelvis berre lagar kvalme, blir permbanna - slike har ikkje noko å gjere her allikevel. Men her gjeld det å sjå kva den respektive brukaren har bidratt med til forumet. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Hva man bidrar med ellers kan vi ikke anse som relevant. Det blir forskjellsbehandling. Brukere som ikke sender inn en henvendelse hvor som viser at det er håp om at vedkommende har lært av sine feil vil ikke få den revurdert. Å utestenge igjen og igjen er av erfaring ikke like effektivt som rett og slett å utestenge på ubestemt tid (som vi vil gå mer over til, men føringene er ikke på plass enda). På den måten luker vi vekk de som rett og slett ikke skjønner det (eller som skjønner det, men allikevel gir en god beng), mens man alltid har døren på gløtt for de som har lært. Men i 3 av 4 tilfeller så er det som regel henvenelser hvor man truer med å opprette nye brukere, ren utskjelling eller kun peking på andre brukere og hevde det var deres feil. I slike tilfeller så er det liten hensikt å slippe brukeren inn igjen. Permanent utestengelse benyttes sjeldent. Med vekt på sjeldent. Jeg vet om 4 tilfeller den siste måneden og det er mer enn normalt. Da medregnes ikke rene bots/reklamebrukere o.l. Tilfeller hvor erfarne brukere permbannet som jeg vet om er 3 de siste to månedene (i et av tilfellene er det (enda) ikke kommet inn noen klage, så det er ikke vurdert ytterligere om det var riktige avgjørelser. Om vedkommende er uenig regner jeg med det kommer klage). Dette er faktisk mer enn hva som er normalt. Brukerne har noen flotte bidrag ved siden av og det er jo noe som nettopp illustrerer hvor dumt det er at vi har måttet gå til det skritt, hvor tvunget moderatorene faktisk har følt situasjonen. For vi mister jo gode bidragsytere. Men det er ikke hensyn vi kan ta når overtrampene kommer, man kjøper seg ikke fripass med gode bidrag. Det blir å selge egen integritet. Våre brukere skal behandles likt ved moderering, det være seg om de har 1 eller 10.000 innlegg. Det er en prinsipiel avgjørelse, men de som ønsker et klasseskille kan gjerne fronte det. Men jeg er tvilende til en slik praksis. Lenke til kommentar
TSP Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 (endret) Som Dotten over her mener, mener heller ikke jeg at tidligere aktivitet eller innlegg på forumet skal være relevant i en vurdering for om en bruker skal utestenges eller ikke. Noe jeg vil tilføye til dette er jo at det er nettopp disse brukerene som burde vite bedre. De har sannsynligvis lang fartstid på forumet og burde kjenne godt til retningslinjene og sett nok av stengninger og moderatormeldinger i sin tid som bruker. Det blir derfor ekstra uforståelig for meg når disse brukerene bryter retningslinjene. Vi er alle mennesker og alle mennesker gjør feil - inkludert de brukerene som de fleste vil anse som de bedre, mer kvalitetsbeviste og engasjerte av oss. En feil kan diskuteres - og om man velger å klage eller angre på de rette tingene, som Dotten blant annet skriver om, kan man bli tatt inn i varmen igjen. Permban er og som nevnt noe som utdeles i sjeldne tilfeller, hvertfall etter min erfaring i den lille tiden jeg har vært brukermoderator, og i de tilfellene har brukerene det gjelder som regel fått advarsler flere ganger tidligere inkludert tidsbestemte utestengelser. Det deles ikke ut permban på måfå, det ligger historikk og/eller svært grove regelbrudd bak det hele. Jeg ser liksom ikke helt poenget i at vi skal ha tidsbestemte utestengelser på opptil 12 måneder i stedet for permban. Om brukeren allerede har vært utestengt og fått flere advarsler før - da kan jeg godt forstå at det ikke ønskes at vi lenger skal reagere negativt mot brukeren, men at brukeren skal reagere positivt mot oss. Endret 7. januar 2009 av TSP Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Blir den aktuelle bruker gjort oppmerksom på at "tryglebrev" kan sendes? Eller går dette under den vanlige retten til å klage? Dere burde forresten endre på informasjonen om når man kan forvente svar. Den stemmer ikke. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Det er ikke noe som er effektuisert enda. Når det kommer til svar er det intensjonen at behandling skal starte i løpet av 1-5 virkedager, hvor behandlingstid er avhengig av hvor fort man får svar fra involverte moderatorer og hvor mye som faktisk må undersøkes. Dette er også det betalte arbeidet. Erfaringen fra 2008 viste seg at det kunne ta opp til 6 uker, i et tilfelle ble ikke noe gjort på måneder grunnet kommunikasjonssvikt. Jo fler klager vi får og jo fler slike apeller vi må behandle, desto mer øker utgiftene. De utgiftene er det du og andre forumbrukere som må ta gjennom reklame og hvilken andre ideer forretningsfolkene måtte finne på. Vi har en person som er ansatt til å behandle henvendelser, det er en deltidsjobb og kommer det ti klager i løpet av en uke så skal jeg love deg at det kan ta tid før de blir behandlet. Spesielt i ferietider. Utgiftene med forumet er allerede femsifret, om ikke seksifret, å øke resursbruken på eksempelvis å svare henvendelser vil medføre at vi må øke inntekten. Det betyr mer reklame eller annet utyske. Behandlingstiden kan derfor variere fra 7 minutter, som er den raskeste klagebehandlingen jeg har opplevd, til flere uker. Vi får se om den nye organiseringen gjør ting mer effektivt. Så blir spørsmålet hvor mye penger vi skal bruke på de som ikke respekterer retningslinjene gang på gang. De er langt mer kostbare enn de som følger spillereglene. I fjor hadde vi eksempelvis et veldig alvorlig tilfelle av misbruk av forumet. Den saken måtte jeg bruke flere timer av min allerede sparsommelige arbeidstid på. Det gikk vekk tusener av kroner for å behandle og undersøke et grovt misbruk av forumet som involverte flere brukere. Alle erfarne, alle som har hatt mange tilfeller hvor de tidligere var blitt advart. Dette var resurser som kunne blitt brukt til raskere svare de brukerne som oppfører seg, hjelpe brukere m.m. Derfor er det også et bevisst valg at utestengte brukere vil få sine saker behandlet etter at henvendelser fra brukere som fortsatt er brukere og som trenger svar som ikke involverer hva galt de har gjort Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Jeg er med på notene her, men jeg mener at det blir litt misvisende å oppgi en antatt tidsramme. Det er ikke noe artig å ha tvangstanker om å sjekke mailen femten ganger om dagen i ukesvis fordi man venter på noe man trodde skulle komme forholdsvis raskt. Hvis det er så usikkert som du gir uttrykk for så syns jeg ikke at man skal oppgi noe som helst. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Om det ikke blir bedre så vil det opplyses om, men som sagt har vi gått gjennom en strukturendring og håpet er ting vil bli mer effektivt av det. Kan også påpeke at de som blir utestengt vil få sine saker vurdert før folk som klager på advarsler eller moderatorer. Fordi det hender at brukere kan bli utestengt feilaktig, eller for lenge og vi ønsker ikke at de uskyldig dømte skal lide unødvendig. Har man en enkel advarsel, eller noe fjernet som man er uenig i så er det ikke like stor krise om det tar litt tid. Men igjen, det må bli bedre før vi kan si oss fornøyd. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Flere innlegg fra en tidligere utestengt bruker som etter eget utsagn opprettet ny bruker for å omgå den er blitt fjernet. Alle hans innlegg er blitt fjernet fra forumet. Blir man nektet tilgang til forumet så respekter det. Det fine med at moderatorteamet utgjør 40 betyr at mens en bruker (av merkelige grunner) kan bruke timesvis på å prøve å lure seg inn igjen så kan vi bruke noen sekunder hver for å matche tiden h*n kaster bort ved å ikke respektere reglene. Reaksjon på moderering gjøres som alltid på pm eller til [email protected] og ikke i tråden som blir moderert Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Det er min oppfatning at midlertidig utestengelse er bedre enn permanent. Hvorfor? Jo, fordi hvis man er utestengt i et par uker, så kan man roe seg litt ned, men hvis man får perm-ban så kan man like godt registrere seg med nytt nick med en gang. Da har man ingenting å tape, og så lenge det finnes proxy eller man får ny IP av å resette routeren, kan man holde på evig. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Vi har flere teknikker for å avsløre brukere som opererer flere brukerkontoer uten at jeg skal gå i detaljer. At man får ny IP-adresse er absolutt ingen garanti for at man ikke blir oppdaget. Det skjer titt og ofte at vi får besøk av tidligere permanent utestengte brukere med ny IP. Så nei, man kan ikke holde på i evig bare med ny IP. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Først for å svare på det som ble pratet om på forrige side: Jeg er av akkurat samme oppfatning som Vidar på det området. Første utkastelse var spennende og skummelt, andre var ikke særlig spennende men fortsatt skummelt, og etter det er det bare et ork uten like. Jeg hater rett og slett å kaste ut brukere. Det er ikke noe gøy, det er masse arbeid, og det føles rett og slett ikke særlig kult. Så var det dette med permban vs. midlertidig utestengelse. Det jeg har opplevd i løpet av min forholdsvis korte erfaring er at permban er noe som skjer etter at bruker gjenntatte ganer har fått en midlertidig utestengelse og ikke viser tegn til forbedring, og i sjeldne tilfeller hvor bruker sier rett ut at uansett hva som skjer har de ingen intensjoner om å følge retningslinjene. Det er ikke snakk om enten eller, det er snakk om den ene, den ene igjen, og igjen og igjen, og til slutt den andre. Til syvende og sist er det også slik at man alltid vil lære mer av en feil når man må aktivt gjøre noe for å bøte på det man har gjort, enn når man bare må vente litt før det går bra. De på dette med tap av førerkort. Mister man førerkortet (f. eks. for å ha kjørt for fort) sier mange "men jeg slipper i hvertfall å ta ny oppkjøring". Og så går det kanskje en stund, og lappen ryker på ny, eller man skjerper seg. Mister man lappen og samtidig må ta oppkjøring på ny (noe som koster både tid og penger) har man gjerne lært litt bedre. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 (endret) Av alle de brukere som til en hver tid befinner seg på forumet, er et fåtall blitt kastet ut. Som uttalt har jeg riktignok merket et par bruker som plutselig har blitt borte Endret 21. januar 2009 av roberteh Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1066617&hl= Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg