Gå til innhold

[Løst]En revurdering av bruken av permban

Anbefalte innlegg

Skal ikke nevne navn, men har merket meg at hvertfall tre brukere har fått permbann/forsvunnet, av de jeg liker. De har sine gode og dårlige sider.

Men er virkelig PERMban veien å gå?

Personlig mener jeg en ban på 6mnd PLUSS en warnøkning på 60-70% ville gittt samme beskjed om at dette er noe som overhodet ikke tillates.

Permban sier at du ALDRI mer er velkommen tilbake og bør brukes kun i de ytterst mest ekstreme tilfellene. Jeg kjenner omstendighetene rundt to av de tre jeg snakker om og i de tilfellene mener jeg en 6mnd ville gitt et sterkt nok signal. Gjentaes overtredelsen etter dette kan permban kanskje taes i bruk.

Jeg vil derfor be om en revurdering av rutinene rundt permbanning. 6-12mnd gir et så sterkt signal at det er umulig å ikke lukte lunta.

Noen som er med meg?

En annen ting er at det kunne stått i profilen til vedkommende at vedkommende er bannet ut den og den datoen grunnet regelbrudd.

## dobbelpost slått sammen av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er som regel mulig å spørre om å få forumtilgangen tilbake etter en viss periode. Det er ikke nødvendigvis slik at de brukerene er utestengt for evig og alltid - men for at de skal få lov å komme tilbake igjen må de sende inn en søknad hvor de lover å bedre seg. Om dette ble informert om i de sakene du snakker om vet jeg ikke, men tror det samme skal gjelde for alle utestengte brukere. Det er likevel snakk om en minimumsperiode.

Lenke til kommentar

Permanent utestengelse benyttes som regel på ekstremt grove tilfeller, eller hvor vedkommende har fått veldig mange beskjeder men velger å ignorere de spillereglene som eksisterer gang på gang.

Det er strengt talt noe de det gjelder burde resonnert litt over i forkant, så ville aldri situasjonen oppstå. Det skal generelt sett veldig mye til, som regel når vi anser at det ikke ser ut til av vedkommende kommer til å følge spillereglene.

Når det er sagt åpner vi mer og mer for at de som er fratatt forumtilbudet permanent kan søke om å komme inn igjen senere. Personer endrer seg og det er nok av de som har "vokst opp" eller innsett egne feil. Det blir en vurdering som gjøres der og da om det er å anse som troverdig at vedkommende har endret seg.

Det lureste er å tenke over ha man velger å publisere til hele verden hos oss og hva ens intensjon ved å bruke forumet er. Dette er en utrolig fin tjeneste for folk, fordi man når ut til veldig mange mennesker. Det er ikke et lite forum. Men det er premissløst å være bruker her.

Vi er avhengig av at brukere faktisk bidrar og det å utestenge noen, enden midlertidig eller permanent, er et utrolig kjedelig steg å ta. Personlig hater jeg det. Vi har jo ingen ønske om å miste brukere ved utestengelse, det sier seg selv. Men vi har et kontrollansvar og om noen brukere gang på gang ignorerer de spillereglene som er satt så har man seg selv å takke. Uansett hvor likandes de er som personer. Det er ikke relevant for oss. Vi bruker mye resurser på å holde orden på forumet, hvis noen brukere ikke respekterer de premisser som er satt ved å overprøve dem flere ganger, eller gjør et seriøst overtramp, så får det konsekvenser.

Det er tross alt begrenset hvor mye fritid moderatorene skal bruke på en bruker som har fått flere sjanser. Ei heller ivaretar vi moderatorenes autoritet på forumet om det kun eksisterer ord og ingen handling. :)

Det er tross alt en ganske enkel løsning på det hele og det er at brukere holder seg til spillereglene. Dette er tross alt ikke snakk om småfeil eller noen med få advarsler. Enhver som misbruker forumet eller prøver å sabotere for andre brukere enten med personangrep, spam, trolling eller hva det nå skal være vil vente seg reaksjoner. Vi har et ansvar overfor våre brukere og skal tilby dem et best mulig forum. Da kan vi ikke sitte barnevakt igjen og igjen for en bruker som rett og slett ikke vil respektere retningslinjene. Tar man ikke hintet etter flere beskjeder, eller gjør noe grovt, så har man kun en person å takke.

Lenke til kommentar

Nei, ikke slik det er nå i hvert fall. Om noen er utestengt så er det en sak mellom forumet og den aktuelle brukeren. Vi anser det som viktigere å ikke henge ut noen som ikke er her til å forsvare seg fremfor å tilfredsstille nysgjerrigheten til brukere. Jeg håper på forståelse for akkurat det.

Lenke til kommentar

Støtter denne, synes alle kan få muligheten til å bedre seg (riktignok med høy prosent på advarselnivå). Det å stenge dem ute uten mulighet til å komme tilbake er litt for langt å gå.

Endret av Sattern
Lenke til kommentar

Jeg vil si det kommer litt ann på hvor langt vedkommende har strukket strikken. Dette skal være et hyggelig sted med lik mulighet for alle. Hvis noen bryter retningslinjene gang på gang, uten øske om forbedring burde vedkommende heller ikke få tilgang til forumet. Det er nå min mening.

Lenke til kommentar

Vi har slippet permanente utestengte brukere inn tidligere etter at de har lovet bot og bedring. Med blandet hell. Vi har også gitt brukere klar beskjed om at dette er siste sjanse og et lignende overtramp igjen vil medføre permanent utestengelse uten at det hjelper. I tillegg har vi permanent utestengt brukere som sier klart ifra om at de ikke anser retningslinjene som å gjelde for dem.

Det finnes mange forskjellige årsaker, uavhengig så er det alltid beklagelig om vi må fjerne forumtilgangen. Det er ikke som om nettverket tjener på å miste en kunde. Det er spesielt trist om det gjelder brukere som har bidratt mye. Men vi kan ikke bruke trynefaktor som et premiss.

Forhåpentligvis vil vi få til en enda bedre kultur som gjør at folk virkeig skjønner hva det er de gjør når de skriver på et forum. I min tid som moderator og admin på dette forumet er jeg mildt sagt skremt av adferden enkelte så tanketomt utviser. Det er slikt som gjør at media krisemaksimerer og politikere begynner å fremme ønsker om mer regulering av nettdebatten, med medieombud og alt annet.

På generelt grunnlag: Et enkelt innlegg på vårt forum kan i ytterste konsekvens ødelegge liv. Vi tar det å drive forum ytterst seriøst, både av hensyn til våre brukere og for å unngå at forumet vårt brukes til uakseptable formål. Vi leker ikke forum. :)

For permanente utestengte som virkelig har innsett at de har gjort noe galt og med et genuint ønske om å bedre sin adferd i fremtiden så finnes det alltid håp. For de som ikke gjør dette, men fortsetter å skylde på alt og alle andre for sitt eget overtramp vil det ikke se like lyst ut.

Det er uansett en forbannet synd når vi mister noen brukere. Det er ikke noe vi ønsker og det er ingen glede å spore når brukere utestenges.

Lenke til kommentar

Vel; jeg tror glede kan spores noen ganger. Tviler sterkt på at ikke moderatorer, som alle andre, er "ute etter" noen. Hvis de får muligheten til å sverte en de hater så tror jeg det føles godt. Antyder ikke at makten misbrukes her; men ikke kom her å si at det aldri føles godt for noen.

Når det gjelder "merking" av utestengte brukere så syns jeg dette burde innføres. Kanskje den enkelte bruker kunne blirr spurt på mail om dette er av interesse? På denne måten vil man ikke henge ut noen mot dens vilje. Jeg hadde ihvertfall satt stor pris på dette, da det er veldig stressende å måtte forsvinne for en periode uten at noen vet hvorfor.

Lenke til kommentar
Vel; jeg tror glede kan spores noen ganger. Tviler sterkt på at ikke moderatorer, som alle andre, er "ute etter" noen. Hvis de får muligheten til å sverte en de hater så tror jeg det føles godt. Antyder ikke at makten misbrukes her; men ikke kom her å si at det aldri føles godt for noen.

Hadde du vært moderator så hadde du antagelig ikke sett det på samme måten. Nå er ikke jeg moderator lenger heller, men jeg kan fortelle deg at det ikke følger mye glede med en utestengelse. Tvert om. Å utestenge noen, eller bare å gi dem en advarsel, var et ork. Ikke bare var det mye arbeid med å flytte poster og dokumentere årsaken til utestengelsen slik at den var ubestridelig. Det var ikke bare å trykke på en knapp og vips, så var de borte. I tillegg var betydelig andel av min innboks idiotforklaringer og nazimod-merkelapper fra slike brukere, for ikke å snakke om rene trusler. Etter en slik opplevelse følte jeg mer for et par stive whisky enn for å finne frem champagnen, uansett hva jeg ellers følte om brukeren.

Det ligger i navnet at brukermoderatorer også er brukere, og som alle andre bruker i større eller mindre grad vil ha sympatier eller antipatier for ulike brukere. Og noen brukere hadde misbrukt sine sjanser (i flertall) så ettertrykkelig at det ville være løgn å si at jeg gråt når de forsvant.

Men det er et nederlag for debatten hver gang det skjer, og det jeg satt oftest med i ettertid var det nagende spørsmålet om saken kunne ha vært håndtert anderledes. Edit: Derfor hadde jeg aldri noen problemer med at slike brukere ble sluppet inn igjen etter å ha lovet bot og bedring. At resultatet var så ymse er en annen sak.

On topic: Ja, folk burde lukte lunta av en tidsbegrenset utestengelse. Men faktum er at enkelte ikke gjør det. Ingen (bortsett fra bot'er og rene troll) utestenges uten å ha fått flere sjanser til å forbedre seg. Og da er spørsmålet hvor tydelig signal man må gi før nok er nok. Det blir litt som min holdning til kriminalitet: Alle fortjener en sjanse, de fleste to eller tre, men når en person får sin ransdom nummer ti eller tyve må man spørre om det er en fornuftig bruk av samfunnets ressurser å gi ham en til.

Man kunne selvsagt for å bruke den samme analogien si at grunnen til at fyren aldri lærte var at han bare fikk 2-4 måneder hver gang han ble dømt, og strafferabatt attpå til. Det ville i så fall vært et argument for at moderatorene burde ty til tidsbegrensede utestengelser raskere, fordi vanlig advarsler ikke ser ut til å ha den nødvendige effekt som signal om at man er på ville veier...

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Moderatorer er da også mennesker. Mennesker med følelser og meninger om andre personer. Kom ikke her å si at alle moderatorene her på forumet hever seg over dette. At ingen føler lettelse og glede når de får æren av å utestenge en bruker som har gjort livet surt for ham. Du kan komme med argumenter opp og i mente, men mennekser er og blir mennesker; moderator eller ikke.

Lenke til kommentar

Det var vel nettop med det menneskelige jeg argumenterte. Du forutsetter at disse menneskene evner å føle gleden pver å bli kvitt en "fiende", men ikke stresset ved oppgaven eller å bli kalt nazimod.

Det kan selvsagt hende, men jeg våger å påstå at i sum går det regnestykket (Gleden ved utestengelse minus de forventede konsekvensene og vissheten om å ha måttet "gi tapt") sjelden i pluss.

Geir :)

Lenke til kommentar
Moderatorer er da også mennesker. Mennesker med følelser og meninger om andre personer. Kom ikke her å si at alle moderatorene her på forumet hever seg over dette. At ingen føler lettelse og glede når de får æren av å utestenge en bruker som har gjort livet surt for ham. Du kan komme med argumenter opp og i mente, men mennekser er og blir mennesker; moderator eller ikke.

De som føler slikt er ikke moderatortameterie. Enkelt og greit. Om noen moderatorer føler skadefryd bør de ta seg en titt i speilet. Men jeg kan ikke svare for hvordan folk føler det når de modererer, jeg kjenner kun til mitt eget sinn. Men det er en gjenganger at det moderatorer engster seg mest for er å utestenge. Derfor hender det nok oftere at brukere som strengt talt burde vært utestengt ikke er det. Moderatorer har opplevd grove trusler, telefonterror og annet som følge av moderering. I tillegg så blir man ikke akkurat populær av å moderere noen, så man må fjerne den menneskelige trangen til å bli anerkjent og likt. Beskyttelse av dialogen og våre brukere er det som rager høyere enn noe annet. Slik må det være.

Den kan jeg være med på. Det jeg stusset på var Dottens episke verk om hvordan hjertet går i tusen knas hver gang dere blir nødt til å ty til reaksjoner.

Men det er slik jeg føler det. Mine intensjoner og visjoner for et forum tror jeg går langt ut over hva folk egentlig tror. Alle som kjenner meg vet at jeg ikke liker reguleringer. Ideelt sett skulle fotballkamper foregått uten dommere og forum uten moderatorer. Men det fungerer ikke slik i det virkelige liv. Det er ikke slik vi mennesker fungerer.

På generelt grunnlag; Det verste forumet blir brukt til er å henge ut andre mennesker. Noen man kjenner eller kommer over som man ikke liker. Dette skjer det mye, folk som tror forumet kan brukes som en gapestokk. Vi kan gi folk beskjed 2 og 3 ganger om at slikt ikke skal finne sted, men når trenden fortsetter så er risikoen for at noen blir seriøst skadelidende for stort og da har vedkommende kun seg selv å takke for å miste forumtilbudet. Og som oftest når klagen kommer inn er det av sorten "men h'n er en idiot og en løgner og fortjener det". Da er det ikke overraskende om vi ikke slipper inn igjen vedkommende. Selv om jeg absolutt ikke liker det og heller skulle ønske vedkommende innså at forumet er blitt brukt feil.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...