Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Feilmelding på "alle" programmer og reboot

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et ganske omfattende problem med min mors PC, og trenger noen hint for å starte i rett ende.

I følge henne startet det med at antivirusprogrammet ga en feilmelding om at det ikke virket (se forøvrig bilder), deretter kom det en "blå skjerm med hvit skrift på", les: BSoD.

Videre kom det bare en rekke reboots og BSoDs, og jeg ba henne slå av faenskapen. ;)

Når jeg sjekker maskinen hennes, viser det seg at ingen programmer fungerer. Antivirus (Avira) har dødd, Skype, Ad-aware, IE, Firefox, Acrobat Reader etc. Alle har feil. Deretter får jeg reboot i løpet av kort tid.

Litt usikker på hvilken ende jeg skal starte i, da jeg ikke har opplevd så massiv krasj på en maskin før. Tenkter HW pga BSoD og reboot, men ser også for meg at et fryktelig sint virus kan ha fucket opp nok til at problemene oppstår.

Noen tips om hvor jeg kan starte?

Har dessverre ikke BSoD-info, men slenger ved bilder av de feilmeldingene jeg fikk.

Se vedlagte filer for feilmeldinger. Vet at noen er mer relevante enn andre, men tar med alt for sikkerhets skyld.

Mvh,

Eirik

post-61838-1231197062_thumb.jpg

post-61838-1231197071_thumb.jpg

post-61838-1231197075_thumb.jpg

post-61838-1231197078_thumb.jpg

post-61838-1231197082_thumb.jpg

post-61838-1231197086_thumb.jpg

post-61838-1231197092_thumb.jpg

post-61838-1231197098_thumb.jpg

post-61838-1231197106_thumb.jpg

post-61838-1231197114_thumb.jpg

post-61838-1231197119_thumb.jpg

Endret av Eirik2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig _kan_ det være at harddisken er gåen...

Jeg ville testet med en reinstallasjon av XP ettersom at dette ikke tar så veldig lang tid, så kan du jo teste det en times tid for å se. Hvis du fortsatt har problemer, last ned Ultimate Boot CD som Hans_Henrik foreslår og feilsøk harddisk og RAM.

Sjekk av HDD og RAM tar lenger tid med full test enn å reinstallere XP...

EDIT: omformulering av setning :)

Endret av langz
Lenke til kommentar

Jeg valgte Hans_Henrik sin approach.

Kjørte UBCD, i første omgang en HD-test på systemdisken. Ingen feil.

Men feilen var....... en gåen RAM-brikke. Fikk 30000 errors på 30 sek i MemTest.

Hadde aldri i min villeste fantasi sett for meg at en RAM-feil kunne gi alle disse softwaremeldingene. Etter å nappet ut den ødelagte brikken, sitter jeg nå og skriver denne meldingen på min mors PC uten en eneste feilmelding....

Takk for hjelpen!

Mvh,

Eirik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...