ganilsen Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Heisann. Topic sier det meste. Har altså problem med å få 5.1/7.1 lyd fra pc'en. Unntaket er når det sendes DD eller DTS bitstream til forsterkeren. Optiske koblingen er på hk, et MSI K9A2 Platinum V2, altså en Realtek® ALC888/ALC888T. HDMI skjer via et ATI HD4670 skjermkort og bruker da naturligvis lydbrikken på hk'et. Får kun stereo på denne, må kjøre optisk for å kunne sende DD/DTS. Skjermkortet skal støtte 7.1 lyd over HDMI og Realtek brikken har også støtte for 8 kanaler, men dette funker altså ikke. Har selvfølgelig også mulighet til 8 kanals analogt fra hk til reciever men vi helst ungå dette med tanke på kabelkvalitet og dårlige DAC'er på hk. Det største problemet mitt er at jeg ikke får surround når jeg skal spille. Holder på med Fallout 3 nå og det blir litt tamt i stereo når jeg vet at dette har DD på PS3 og Xbox 360. Problem nummer 2 er blueray, men her er sony problemet og ikke lydkortet. Om det ikke finnes noen løsning på problemet er da spørsmålet om det finnes lydkort for støtter 7.1 digitalt til spill. Mtp blueray problemene har jeg tenkt å gå til innkjøp av et ASUS Xonar HDAV, men vet ikke hvordan dette funger på spill. Forslag til løsning og komentarer mottas med stor takk. Hilsen Geir Arne Lenke til kommentar
UnZane Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Har hatt problemer med 5.1 via optisk før, men da via integrert lyd på hk. Du kan jo prøve med ac3filter, det løste problemet for min del. http://ac3filter.net/ Lenke til kommentar
ganilsen Skrevet 7. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2009 Har hatt problemer med 5.1 via optisk før, men da via integrert lyd på hk.Du kan jo prøve med ac3filter, det løste problemet for min del. http://ac3filter.net/ Takker for tipset. Men det virket ikke. Men skjønner ikke hvorfor 7.1(les: DD/DTS) ikke går over hdmi når det virker på spdif. Begge deler er jo digital. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 (endret) Det største problemet mitt er at jeg ikke får surround når jeg skal spille. Holder på med Fallout 3 nå og det blir litt tamt i stereo når jeg vet at dette har DD på PS3 og Xbox 360. Hvis jeg ikke er helt på bærtur får man vel ikke surround via receiver på spill? Tror at surroundlyden må dekodes på lydkortet og deretter sendes analogt til hver kanal. Spill på pc har vel ikke DD/DTS lyd mener jeg. Endret 7. januar 2009 av Muffinman Lenke til kommentar
abbor Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Slet med dette selv, løste det ved å kjøpe lydkort. Prøvde først lyd på HK; Asus realtek greier,ble ikke bra. Fikk 7.1 ut fra HK, men lyden tok en pause på ca 0,5 sek hvert 30 sek. Spill ble stereo untatt de med riktig lyd. Kjøpte et asus sonar, det ordnet biffen, da det kan kode dd selv. Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 spill som bruker DirectShow filter kan lett stilles inn til å bruke ffdshow lydfilter. og der får man i det minste stilt inn filteret til å sende ac3 til spdif. jeg bruker ffdshow til winamp også. måten man må gjøre det på er å legge til alle lydformatene til directshow filteret til winamp. om man ikke legger til mp3 ogg wma osv. så vil den bruke interne codec og filtere. om du legger til lydformatene du bruker så kan du lett stille det inn til å encode lyden om til ac3 (DD) om ønsket ditt er å få surr i winamp gjør du følgene. ctrl+p -> plugins -> input -> nullsoft directshow decoder , og bytt ut innholdet i den med "MPG;MPEG;M2V;AVI;MKV;MP3;MP4;OGG;WMA;AAC" uten "" =) så må du instalere CCCP og stille denne inn til å encode all lyd om til ac3 og du må lage custom mixer matrix i "mixern" til ffdshow audio decodern. lykke til . Lenke til kommentar
ganilsen Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2009 Det største problemet mitt er at jeg ikke får surround når jeg skal spille. Holder på med Fallout 3 nå og det blir litt tamt i stereo når jeg vet at dette har DD på PS3 og Xbox 360. Hvis jeg ikke er helt på bærtur får man vel ikke surround via receiver på spill? Tror at surroundlyden må dekodes på lydkortet og deretter sendes analogt til hver kanal. Spill på pc har vel ikke DD/DTS lyd mener jeg. Tror du er inne på noe der. Mulig en reciever ikke støtter surround formatet som spill er kodet i. For der har vel EAX til Creative fått holde på i alle år. Synd at pc'en som er mest fleksibel er blitt den minst brukervennlige. Lenke til kommentar
ganilsen Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2009 spill som bruker DirectShow filter kan lett stilles inn til å bruke ffdshow lydfilter. og der får man i det minste stilt inn filteret til å sende ac3 til spdif. jeg bruker ffdshow til winamp også. måten man må gjøre det på er å legge til alle lydformatene til directshow filteret til winamp. om man ikke legger til mp3 ogg wma osv. så vil den bruke interne codec og filtere. om du legger til lydformatene du bruker så kan du lett stille det inn til å encode lyden om til ac3 (DD) om ønsket ditt er å få surr i winamp gjør du følgene. ctrl+p -> plugins -> input -> nullsoft directshow decoder , og bytt ut innholdet i den med "MPG;MPEG;M2V;AVI;MKV;MP3;MP4;OGG;WMA;AAC" uten "" =) så må du instalere CCCP og stille denne inn til å encode all lyd om til ac3 og du må lage custom mixer matrix i "mixern" til ffdshow audio decodern. lykke til . Må inrømme at jeg ikke var helt med i svingene der. Men vi dette gi virkelig 7.1 eller bare kode om all stereo til 7.1? Takker så meget for svar gutter. Geir Arne Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 ac3 blir ikke mer en 5.1 om jeg ikke tar heeelt feil nå. og den kan gjøre begge deler, spørs hvordan du stiller inn mixer matrixen. og det blir bare dolby digital II Lenke til kommentar
ganilsen Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2009 Hei igjen. Har kansje foklart meg litt dårlig. Det jeg vil er å få samme lydsignaler på HDMI som på spdif. Altså kunne kjøre DD/DTS over HDMI når jeg bruker powerdvd. Velger jeg HDMI i Pdvvd får jeg ikke noe lyd. Den velger selv pcm output(som er at pc'en dekoder signalet), men kan også velge AC3/DTS passthrough. Men da hopper den bare tilbake til første igjen. Et tileggsproblem er at jeg ikke får surround i Fallout 3. Denne gir bare stereo. Geir Arne Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 ffdshow fikser alt der du har problemer med. last ned cccp (codec pakke) og utforsk alt av instillinger. Lenke til kommentar
ganilsen Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2009 Funker ikke helt med cccp. Har ikke testet alle instillinger ennå, men oppdaget noe. I lyd-meny'en i kontrollpanelet har jag hatt fem valg for avspilling: -Hodetelefoner -Høytalere -Digital utdataenhet (SPDIF) -Digital utdataenhet (HDMI) 2 -Digital utdataenhet (HDMI) 3 Har hele tiden hatt lyd i HDMI merket med nummer 3. Men da altså stereo. Men når jeg satt på en film i Pdvd og valgte HDMI som output så jeg på grafen ved siden av at det var enhet 2 som spillte signalet. Koblet da DVI/HDMI kabelen min i andre porten for å sjekke, men ingen lyd. Testet også begge porter på skjermkort nummer 2, men verken lyd eller bildet der (kjører cf så dette er naturlig). Har prøvd å sette både 2 og 3 som standart enhet, og også deaktivert 1 av de. Men ingenting funker. Uansett hva jeg velger kommer det lyd fra winamp men ikke Pdvd. Rareste jeg har opplevd. Noen tips? Geir Arne Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 dolby... og DTS passthrough i innstillingene til ffdshow audio decoder. Lenke til kommentar
ganilsen Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 dolby... og DTS passthrough i innstillingene til ffdshow audio decoder. Har prøvd å bytte litt på mulighetene med DD/DTS i fanen codec. Men hjelper lite. Finner ingen plass som definerer DD/DTS passthrough. Har prøvd å forandre litt i output fanen også. Men til ingen nytte. Geir Arne Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 i den nest nederste fanen. output haker du av begge som er der. det er viktig at det er ffdshow som blir brukt av programmet som spiller av media. bruk media player classic , der kan du velge codec manuelt om det ikke kommer riktig frem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå