Gå til innhold

valget mellom nikon og sigmas nye 50mm...

Anbefalte innlegg

Hei. Er D40-eier og ønsker meg en 50mm f/1.4. Var nære på å kjøpe sigmaen når den kom, men akuratt da lanserte nikon sin nye 50mm. Så jeg tenkte jeg skulle vente litt og høre råd fra andre om hva jeg bør velge. Er veldig fornøyd med 30mm f/1.4 av sigma som har fast plass på huset. Men synes den er altfor vid til å knipse portretter så det er igrunn derfor jeg vil ha meg en 50mm. Samtidig som god lysstyrke og liten dof er viktig. (har vel ikke så mange andre valg med mitt kamera, stor blender og lav pris...) Vil jo selv tro at jeg ikke vil merke noe forskjell og at nikonen er det beste alternativet for meg. Kom gjerne med innspill...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sigma-en har fått mye positive tilbakemeldinger. Ettersom det ikke er noen skikkelig tester av Nikkor AF-S 50mm f/1.4 er det vanskelig å si om den vil være bedre. Jeg håper virkelig at den blir god vidåpen, og fullt brukbar fra f/1.8-2.

Så er vel bare å smøre seg inn med tolmodighet. Tror den skal komme nå i januar.

Lenke til kommentar

Begge er vel etter det jeg forstår gode, men Sigmaen er både betydelig større og tyngre.

Bjørn Rørslett gir Nikon AF-S 50 f/1,4 5 av 5 både på DX og FX og Nikon er også kjent for å ha relativt god kvalitetskonntroll, mens Sigma på sin side er kjent får å ha så-som-så kvalitetskontroll og det er nok derfor at bladet Digital Photographer gjorde om igjen testen av dette objektivet til Sigma to ganger pga elendig resultat på testbenken.

Lenke til kommentar

Sigma sin er utrolig diger til å være en 50mm. Etter hvert som du får mer og mer utstyr vil du sette ekstremt pris på at det ikke tar masse plass i baggen. For meg er størrelsen en avgjørende faktor når jeg skal velge mellom disse objektivene :)

Når Bjørn gir den 5/5 er det forøvrig umulig å gå feil med den.

EDIT: og matteboka mi heter Sigma 1T. Jeg hadde ikke orka å få påminnelser om alle matteleksene jeg ikke har gjort hver eneste gang jeg ser objektivene mine (som er hele tida).

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...