Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

"Ny" dinside-PC krasjer.. hardware feil eller ei?

Anbefalte innlegg

Hei. Takk for svar!

@freonor: Japp, bruker Driver Cleaner. Hadde forsåvidt tenkt å dra med beistet på skola og teste der, der er det garantert ikke strømproblemer .. tror jeg :p PSU-en i gamle pc-en er 450W og det duger nok neppe :p

@serru-d: Definer "liknende problem"? For jeg har ikke lest om noen som har hatt dette problemet med at viften går til 100% samtidig som skjermen mister signal. Det er rett og slett strømmen til skjermkortet som blir borte mistenker jeg. Når jeg rebooter hender det ofte at jeg ikke finner harddisken heller, og må la maskinen roe seg litt før jeg får bootet opp igjen..

@Tydeus: Har prøvd å skrudd av alt annet ved nattetider når folk sover uten at det har gjort noen forskjell, så begynner å tvile på om det egentlig er strømmen som er problemet.

Men som freonor sier, så kan man jo alltids teste pc-en en annen plass. :)

hei igjen.

min pc:

hovedkort:asus p5e deluxe

cpu: intel dualcore 6850

minne: 4gig dominator 8500

psu:thermaltake 1200w

gpu:radeon sapphire 4870x2

harddisk:150gb raptor

som sagt så byttet jeg ut mitt asus 8800gtx med 4870x2,fjernet driver til 8800gtx,la inn driver til 4870x2.

alt bra så langt,skulle jeg game cod4 så startet problemene..spillet varte i 10min.pang svart skjerm!. avinstallerte driveren,la den inn på nytt og startet opp igjen. viften til gpu gikk på fullt og skjermen står det at: no signal found. ny runde med driverene igjen og maskinen starter opp på ny.alt ok så langt. prøver å starte cod4 igjen men alt blir svart. starter opp på ny og da får jeg beskjed at harddisk not found! så starter 3-4dager med feilsøking og finner ut at alle komponenter er ok da de ble prøvd ut i en kompis sin pc.

ville prøve en siste løsning før RMA,installere vista på nytt..jaggu løste det problemet mitt!!.

på en 3mnd periode har jeg fått svart skjerm en gang: signal not found. fiksa dette med å bytte om dvi-kontaktene på skjemkortet.

kansje dette var nyttig?. lykke til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

høres ut som min maskin.. har hatt problemer med å slå den på, den gikk på men svart skjerm. så nektet den en vakker dag å starte i det hele tatt. har da tidligere hatt problemer med svart skjerm under spilling. nå har jeg ny psu, og sitter på min egen pc og skriver dette :)

Lenke til kommentar
Hei. Takk for svar!

@freonor: Japp, bruker Driver Cleaner. Hadde forsåvidt tenkt å dra med beistet på skola og teste der, der er det garantert ikke strømproblemer .. tror jeg :p PSU-en i gamle pc-en er 450W og det duger nok neppe :p

@serru-d: Definer "liknende problem"? For jeg har ikke lest om noen som har hatt dette problemet med at viften går til 100% samtidig som skjermen mister signal. Det er rett og slett strømmen til skjermkortet som blir borte mistenker jeg. Når jeg rebooter hender det ofte at jeg ikke finner harddisken heller, og må la maskinen roe seg litt før jeg får bootet opp igjen..

@Tydeus: Har prøvd å skrudd av alt annet ved nattetider når folk sover uten at det har gjort noen forskjell, så begynner å tvile på om det egentlig er strømmen som er problemet.

Men som freonor sier, så kan man jo alltids teste pc-en en annen plass. :)

hovedkortet ditt støtter crossfire hvis jeg ikke tar feil.. 2 sloter til skjermkort.

prøvd å bytte på disse? avinstallere driver før du gjør det.

Lenke til kommentar
høres ut som min maskin.. har hatt problemer med å slå den på, den gikk på men svart skjerm. så nektet den en vakker dag å starte i det hele tatt. har da tidligere hatt problemer med svart skjerm under spilling. nå har jeg ny psu, og sitter på min egen pc og skriver dette :)

jupp jupp.velkomen til pc-verden :yes:

mye som kan gå gale ang pc..

er det ikke software så er det hardware feilene ligger.

enig med deg ang psu`en,men Ved kroms knokler så mye software feil også..

beste rådet jeg kan gi er å skjekke begge..kan jo hende at de som bygget pc hans har slurvet..

inst av vista med alt på auto...ingen go ide!! alle hardcore gamere velger nok manuell inst av drivere tenker jeg :w00t:

til trådstarter.. finn roen,popp gjerne en bayer.. så sparker du livdriten ut av softwaren også.. hvis ikke det funker.. gjerne en RMA + litt att ått!.

go helg alle sammen :thumbup:

Lenke til kommentar

Jaha.

Nå har satt inn det gamle skjermkortet og pc-en krasjer likevel :S Det gjorde den ikke før.. Skjønt jeg har kun krasjet 2x på 2 dager. Den skrur seg bare rett av. Det åpner jo definitivt for at det er noe annet enn skjermkortet som feiler. Nå kan det være både HK, RAM og PSU.. :/

Lenke til kommentar

Hei!

Nå klikker maskinen relativt fort når jeg spiller, selv med 7800gt.. :(

serru-d, det høres veldig ut som det som skjer med meg. Problemet er bare det at før så skjedde det jo selvom jeg bare idlet i BIOS-en.. det er det som får meg til å tro at det ikke har noe med OS-et å gjøre.. Skjønt, det er ikke tilfelle lengre, men jeg tror likevel at problemet jeg hadde før ikke har magisk forsvunnet, og et nytt problem som er nesten identisk har kommet frem :p Men som sagt, så tror jeg at forskjellen mellom før og nå er at nå har jeg ikke den 100% load buggen lengre. En annen ting er jo det at min maskin kom med ny hd med fersk vista på. Meeen, jeg kommer nok til å prøve å reinstalle Vista uansett..

Nå har jeg nettopp skrudd ut PSU-ene for å prøve den gamle i ny-pcn, men den kablen som forsyner cpu med strøm var visst 8-pins mens min gamle strømforsyning kun har 4 pins, så tok ikke sjansen på noe der..

Jeg har også prøvd det gamle skjermkortet i begge PCI-E slottene nå uten at det gjorde noen forskjell. 4870X2 fikk ikke plass i slot2 pga plassproblemer..

Jeg har akkurat det problemet med at etter jeg har krasjet, så finner den ikke harddisken. Når jeg satt å prøvde forskjellige ting isted, la jeg merke til at etter den hadde krasjet kom det en klikkelyd fra harddisken ca 1 gang i sekundet, akkurat som at den kontinuerlig prøvde å starte opp men den fikk det ikke til. Tidligere (når maskinen krasjet hele tiden uansett) så hørte jeg alltid en klikkelyd fra HD like før krasjen, og da var det HDD-en som skrudde seg av.

Nå skal jeg spille til maskinen klikker igjen, da regner jeg med at jeg også klikker nok til å orke å installe Vista på nytt :p

til trådstarter.. finn roen,popp gjerne en bayer.. så sparker du livdriten ut av softwaren også.. hvis ikke det funker.. gjerne en RMA + litt att ått!.

Litt att ått ja! Skuffet, fikk med teknofil blad istedet for sjokolade når jeg fikk pc-en! Og med RMA-en fikk jeg ingenting.. :---(

Edit: Satt inn en ekstra hdd for å ta litt backup. Hørte en klikkelyd, det var fra den hdd-en jeg satt inn. Videre forsvant alle partisjonene fra denne hdd-en fra "min datamaskin". Tipper om ikke så altfor lenge så skrur den andre hdd-en seg av også..

Endret av Xeethrax
Lenke til kommentar

heisann.

Ja er ikke dette festlig..

Men fra spøk til revolver..har lest dine innlegg,netshop som har bygget pcn din ikke sant?. Du har prøvd det meste ang hardware,men ikke hatt mulighet å prøve komponenter ut i annen pc..

Da anbefaler jeg deg med en rein inst av vista. er jo noe som heter...

"stol kun på deg selv". kan hende folka hos netshop har slurvet med dette.

Mistenker at dette kan være ett softwarwe-problem..hvis ikke så er det bare å få sendt driten tilbake.

Du har jo i det minste fått bekreftet at det da er ett hardware-problem!.

husk!! når du gjør det,velg manuell inst av drivere,de nyeste..dette under installering av vista.

Føler med deg.klikkegrunnlag nr 1 dette..

Vil gjerne høre hvordan det gikk..u fix? lykke til.

Lenke til kommentar
Jeg har akkurat det problemet med at etter jeg har krasjet, så finner den ikke harddisken. Når jeg satt å prøvde forskjellige ting isted, la jeg merke til at etter den hadde krasjet kom det en klikkelyd fra harddisken ca 1 gang i sekundet, akkurat som at den kontinuerlig prøvde å starte opp men den fikk det ikke til. Tidligere (når maskinen krasjet hele tiden uansett) så hørte jeg alltid en klikkelyd fra HD like før krasjen, og da var det HDD-en som skrudde seg av.

bare spørs om det er noe svak psu her ja

Lenke til kommentar

blbalbla. xD orka ikke lese alt as, sleeeten =)

Men.. jeg kjørte på med SLI medengang jeg fikk ny pc i jan eller feb ifjord tror jeg..

Uans.. du må starte pcen din med 1 skjermkort først, i 16x PCI slot selvfølgelig, også prøv begge utanggene hvis det kortet har 2x dvi utganger.

BTW CROSSFIRE OG SLI gi deg kun EN skjerm utgang, det kan være problemet ditt at du ikke finner signal pga. du bruker feil skjermutgang=)

Lenke til kommentar
Jaha.

Nå har satt inn det gamle skjermkortet og pc-en krasjer likevel :S Det gjorde den ikke før.. Skjønt jeg har kun krasjet 2x på 2 dager. Den skrur seg bare rett av. Det åpner jo definitivt for at det er noe annet enn skjermkortet som feiler. Nå kan det være både HK, RAM og PSU.. :/

Går utifra at du bruker SATA-kabler til hdd & dvd-rom?..

har du noen andre SATA-kabler liggenes,kan jo være at disse e defekte.

Bare en tanke serru!

Lenke til kommentar

Bruker SATA kabler ja, testa også vanlig for moro skyld - ingen forskjell ;)

Merkelige er at når jeg kobla til 2 hdd-er og den ene mista strøm eller hva nå enn som skjedde, så har maskinen vært oppegående siden..

Begynte forsåvidt å lure på om noe av Asus programvaren som er innstallert som driver å kødder det til for meg. Vurderer å avinstallere det men vet ikke hvor lurt det er.. Ai Nap ligger nede på taskbaren hele tiden uten at jeg kan lukke den, og ved de senere krasjene har windows krasjet og et asus program har gitt meg en feilmelding.. Kan være (atter) en tilfeldighet. Prøvde å skru av Ai Nap men den ligger nå der fortsatt. Hver krasj prøver jeg noe nytt, så får se om jeg blir heldig nok og snubler borti problemet til slutt, såfremt det ikke faktisk er en defekt komponent da.

@Chrisjoo, har bare 1 skjermkort.

Lenke til kommentar

Merkelige er at når jeg kobla til 2 hdd-er og den ene mista strøm eller hva nå enn som skjedde, så har maskinen vært oppegående siden..

Begynte forsåvidt å lure på om noe av Asus programvaren som er innstallert som driver å kødder det til for meg. Vurderer å avinstallere det men vet ikke hvor lurt det er.. Ai Nap ligger nede på taskbaren hele tiden uten at jeg kan lukke den, og ved de senere krasjene har windows krasjet og et asus program har gitt meg en feilmelding.. Kan være (atter) en tilfeldighet. Prøvde å skru av Ai Nap men den ligger nå der fortsatt. Hver krasj prøver jeg noe nytt, så får se om jeg blir heldig nok og snubler borti problemet til slutt, såfremt det ikke faktisk er en defekt komponent da.

Lenke til kommentar

selv har jeg bare installert chipsetdriver til hovedkortet,dette Ai greiene til asus lar jeg ligge.

har gått den harde skole (evga 680i sli med vista64bit) :!:

lært fort at for mye jallaprogramer og vista ikke er bra..

skal man ha en gamerigg er det best å holde det enkelt! :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis det er spenning som er problemet så ville jeg brukt et par tusen kroner på en UPS som har overspenningsvern.

Er det slik at pcen blir mer ustabil når det er mye annet elektrisk utstyr som er skrudd på i huset så kan det være at det er spenningsfall som er årsaken til at pcen er ustabil. I alle tilfeller vil en UPS bidra til å løse de problemene.

Et godt alternativ da kan være APC Smart-UPS Line Interactive 750VA.

Uansett er det lurt å ha overspenningsvern slik at ikke PCen dør i et eventuelt lynnedslag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...