Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

"Ny" dinside-PC krasjer.. hardware feil eller ei?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har laget en tråd om dette for en stund siden, men tenkte jeg skulle sammenfatte historikken i en litt kortere versjon. Blir dessverre likevel noe stor "wall of text" :p

For et par måneder siden nå kjøpte jeg en ny rigg;

Mobo: Asus Rampage Formula (BIOS 0410)

RAM: Mushkin 2x2048, 1066Mhz (5-5-5-15)

CPU: Intel E8500

GFX: Club3D HD4870X2

PSU: Corsair 1kW modulær

Første gang jeg startet maskinen krasjet den 15 mins etter oppstart. Følgende reboots førte til kjappere krasjer, til at den ikke kom seg forbi BIOS POST-operasjonene før den krasjet. Krasjen er som følger: Skjermen mister signalet (blir svart og søker etter input), og kort etter går skjermkortviften til 100% og systemet blir uresponsivt. Maskinen må så være avslått en stund før at den "blir bedre" igjen.

Umiddelbart høres dette ut som et temperatur-relatert problem, men den kan krasje selv med temperaturer nedi 40c. Først RMA-et jeg skjermkortet og fikk et nytt som gav nøyaktig samme problem. Når jeg derimot puttet inn mitt gamle 7800gt funket maskinen perfekt.

Av diverse grunner har jeg ikke fått sendt tilbake maskinen til netshop ennå, og den har stort sett bare stått ved siden av den gamle maskinen min og støvet :/. Jeg bor i et hus med flere hybler, og da jeg kom hjem i romjula var det ingen hjemme. Jeg fant ut at jeg skulle teste pc-en litt på nytt for moro skyld, og til min store overraskelse bootet den fint og den holdt seg på. Spilte i mange trivelige timer uten problemer! I de følgende dagene fikk jeg et par krasjer innimellom, men de virket fullstendig random. Etterhvert som folk begynte å komme hjem begynte krasjene å skje oftere. Om dette er en tilfeldighet eller ei kan en bare gjette seg til..

Nå har alle naboene kommet hjem og maskinen krasjer alt mellom 5 til 50 minutter inn i spillinga, litt avhengig av hvor krevende spillet er. Jeg undret på hvorfor den funket nå men ikke før, samt med 7800gt og ikke 4870X2. Forskjellen er en ganske stor forskjell i effektforbruk, da 4870X2 krever rundt 470W under full load (leste jeg en plass..). Nå har jeg ganske liten peiling på elektronikk, men det virket logisk for meg at når det ikke var folk i huset andre enn meg, så var også strømforbruket mindre.

Jeg tenkte også som så at når det er mye strømforbruk i huset kan spenningen bli mer ustabil, og kanskje skjermkortet er litt sensitivt mot dette. Jeg gikk så til innkjøp av en multistrømkontakt med beskyttelse mot overspenning og plugget denne inn i den eneste jordede kontakten i hybelen - den samme som ovnen er tilknyttet. Dette hjalp ikke. Manualen sa derimot at maskinen som skulle kobles til denne burde ha effektforbruk mellom 20-500W, så jeg tenkte kanskje at den begrenset effekten slik at maskinen ikke fikk nok effekt, og koplet den direkte til den jordede kontakten. Dette hjalp heller ikke, og dette får meg til å tro at denne teorien blir feil ettersom at en ovn gjerne bruker opp til 2000W? Er det overhode mulig at jeg skulle få for lite effekt direkte fra strømnettet?

Så hvorfor i all verden "fungerer" maskinen nå men ikke før da?! Nå kan den stå på hele dagen (og natten) så lenge det ikke er load på skjermkortet.. Og hvorfor krasjer den konsistent (under load) nå som alle naboene er hjemme, men derimot bare sjeldent og tilfeldigvis i romjulen da jeg var alene?

Og for å slippe å svare ja på ting jeg allerede har prøvd..

Jeg har prøvd alt av BIOS instillinger fra default til spesifikke oppsett for min hardware. Jeg har prøvd med/uten catalyst A.I, normal og avansert. Skjermkortet overheter ikke under full load. Jeg har prøvd med 1 singel ram brikke i alle 4 slottene. Jeg har sjekket at det ikke er feil på RAM-en. Jeg har økt volt til NB (1.45V) og DRAM (2.0V for 1066Mhz) i tilfelle den ikke var tilstrekkelig. Jeg har tatt ut alt og testet bit for bit, og ja alt sitter skikkelig på plass. Jeg har prøvd både faste og modulære 12V rails fra PSU til skjermkort. INGENTING har gjort noen forskjell. Og til syvende og sist føles det noe irrelevant mhp at maskinen fungerer perfekt med 7800gt istedet.

Det virker veldig som at enten så har det utrolige skjedd, og jeg har fått 2 defekte skjermkort på rad, ellers så er det noe strøm relatert. Kanskje tilogmed at PSU-en ikke yter nok effekt, men tilstrekkelig for 7800gt.. men igjen så forklarer ikke det hvorfor maskinen plutselig fungerte i romjula..

HJELP!! :hmm:

PS: 1000 spenn til de som finner løsningen. Send regningen til netshop! :p

Endret av Xeethrax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

470W-tallet du så var nok for hele maskinen, ett stk. HD4870X2 krever i alle fall ikke mer enn 300W under maximum last. (Xbitlabs målte 263W under 3DMark, men det er ikke garantert max last). Uansett, det skal være nok i hauger og lass med HX1000W. At maskinen fungerer med 7800GT kan godt være indikasjon på at du faktisk har fått to stk. defekte kort, eller at det er noen slags kompatibilitetsproblem ett eller annet sted. Høres rart ut at maskinen skulle kræsje oftere når det er større belastning på strømnettet, har ikke opplevd det selv, jeg bor i et bygg med 9 andre leiligheter og PSU skal uansett ha kompenseringsevne for variasjoner i AC-spenningen.

Lenke til kommentar

Vel brukermanualen sier at jeg burde minimum ha 650W strømforsyning, minst 1000W for crossfireX, og jeg har sett diverse reviews der det har stått alt mellom 410W og 470W strømforbruk (målt med multimeter). Men greit - jeg tror ikke lengre at problemet er strømrelatert ettersom jeg har prøvd det meste, men det hadde vært en logisk forklaring i det minste :p Dessverre er det ytterst lite med dette problemet som er logisk.

Er bare et mysterium for meg hvorfor maskinen "fungerer" nå, dvs den er oppgående så lenge skjermkortet ikke er under load. Men jeg får vel bite i det sure eplet på nytt.. ville dere ha RMA-et skjermkortet (forhåndsretur tok bare et par dager sist) eller sendt inn maskinen til undersøkelse (noe som sikkert kan ta 1 mnd..)?

Lenke til kommentar

Vel, som sagt, ~470W, det er hele PC'n inkludert alt. Og jo, med to stk. HD4870X2 kort og gjerne en quad-core spedd i litt OC, så ville jeg heller ikke hatt mindre enn 1 kW for sjelefredens skyld. Vel, du får se hva du finner ut av. Slike periodiske feil er de mest irriterende, man vet aldri om verkstedet finner dem om man leverer røkla inn heller. :S

Lenke til kommentar
Vel, som sagt, ~470W, det er hele PC'n inkludert alt. Og jo, med to stk. HD4870X2 kort og gjerne en quad-core spedd i litt OC, så ville jeg heller ikke hatt mindre enn 1 kW for sjelefredens skyld. Vel, du får se hva du finner ut av. Slike periodiske feil er de mest irriterende, man vet aldri om verkstedet finner dem om man leverer røkla inn heller. :S

Nei ikke sant.. det er det som bekymrer meg mest. Sendte nettopp en mail til netshop og prøvde å overbevise dem til å gi meg ny forhåndsretur på et nytt 4870X2 før jeg sender inn hele faenskapet :p

Edit: Forresten, synes du det er noen hensikt i å prøve å klokke ned gpu for å se om det blir mer stabilt da? Kjører 750/900 som er default nå..

Endret av Xeethrax
Lenke til kommentar

Hmm du sier at maskina fungerte uten problemer før folk kom tilbake på hyblene rundt deg. Er ikke svingninger i strømkursen som gjør at maskina feiler? Utrolig dumt spm, hør om de gidder og slå av alt utstyr osv. sjekk da om maskina di krasjer for kan være noe så enkelt at du får et spenningsfall.

Lenke til kommentar

Enkleste måten å sjekke det på er å flytte maskinen til en kamerat eller noe. Så får du unna det problemet. Hvis du sliter med at strømnettet er rævva må du kanskje skaffe deg ups eller noe sånt. Tviler på at det er psuen som klager, men du kan jo teste ut om det er psuen siden du har 2 pcer? kjør grafikkortet fra den andre psuen og sjekk om det samme skjer xD

Lenke til kommentar
Hei.

Har laget en tråd om dette for en stund siden, men tenkte jeg skulle sammenfatte historikken i en litt kortere versjon. Blir dessverre likevel noe stor "wall of text" :p

Første gang jeg startet maskinen krasjet den 15 mins etter oppstart. Følgende reboots førte til kjappere krasjer, til at den ikke kom seg forbi BIOS POST-operasjonene før den krasjet. Krasjen er som følger: Skjermen mister signalet (blir svart og søker etter input), og kort etter går skjermkortviften til 100% og systemet blir uresponsivt. Maskinen må så være avslått en stund før at den "blir bedre" igjen.

Umiddelbart høres dette ut som et temperatur-relatert problem, men den kan krasje selv med temperaturer nedi 40c. Først RMA-et jeg skjermkortet og fikk et nytt som gav nøyaktig samme problem. Når jeg derimot puttet inn mitt gamle 7800gt funket maskinen perfekt.

Av diverse grunner har jeg ikke fått sendt tilbake maskinen til netshop ennå, og den har stort sett bare stått ved siden av den gamle maskinen min og støvet :/. Jeg bor i et hus med flere hybler, og da jeg kom hjem i romjula var det ingen hjemme. Jeg fant ut at jeg skulle teste pc-en litt på nytt for moro skyld, og til min store overraskelse bootet den fint og den holdt seg på. Spilte i mange trivelige timer uten problemer! I de følgende dagene fikk jeg et par krasjer innimellom, men de virket fullstendig random. Etterhvert som folk begynte å komme hjem begynte krasjene å skje oftere. Om dette er en tilfeldighet eller ei kan en bare gjette seg til..

Nå har alle naboene kommet hjem og maskinen krasjer alt mellom 5 til 50 minutter inn i spillinga, litt avhengig av hvor krevende spillet er. Jeg undret på hvorfor den funket nå men ikke før, samt med 7800gt og ikke 4870X2. Forskjellen er en ganske stor forskjell i effektforbruk, da 4870X2 krever rundt 470W under full load (leste jeg en plass..). Nå har jeg ganske liten peiling på elektronikk, men det virket logisk for meg at når det ikke var folk i huset andre enn meg, så var også strømforbruket mindre.

Jeg tenkte også som så at når det er mye strømforbruk i huset kan spenningen bli mer ustabil, og kanskje skjermkortet er litt sensitivt mot dette. Jeg gikk så til innkjøp av en multistrømkontakt med beskyttelse mot overspenning og plugget denne inn i den eneste jordede kontakten i hybelen - den samme som ovnen er tilknyttet. Dette hjalp ikke. Manualen sa derimot at maskinen som skulle kobles til denne burde ha effektforbruk mellom 20-500W, så jeg tenkte kanskje at den begrenset effekten slik at maskinen ikke fikk nok effekt, og koplet den direkte til den jordede kontakten. Dette hjalp heller ikke, og dette får meg til å tro at denne teorien blir feil ettersom at en ovn gjerne bruker opp til 2000W? Er det overhode mulig at jeg skulle få for lite effekt direkte fra strømnettet?

Så hvorfor i all verden "fungerer" maskinen nå men ikke før da?! Nå kan den stå på hele dagen (og natten) så lenge det ikke er load på skjermkortet.. Og hvorfor krasjer den konsistent (under load) nå som alle naboene er hjemme, men derimot bare sjeldent og tilfeldigvis i romjulen da jeg var alene?

Jeg har prøvd alt av BIOS instillinger fra default til spesifikke oppsett for min hardware. Jeg har prøvd med/uten catalyst A.I, normal og avansert. Skjermkortet overheter ikke under full load. Jeg har prøvd med 1 singel ram brikke i alle 4 slottene. Jeg har sjekket at det ikke er feil på RAM-en. Jeg har økt volt til NB (1.45V) og DRAM (2.0V for 1066Mhz) i tilfelle den ikke var tilstrekkelig. Jeg har tatt ut alt og testet bit for bit, og ja alt sitter skikkelig på plass. Jeg har prøvd både faste og modulære 12V rails fra PSU til skjermkort. INGENTING har gjort noen forskjell. Og til syvende og sist føles det noe irrelevant mhp at maskinen fungerer perfekt med 7800gt istedet.

Det virker veldig som at enten så har det utrolige skjedd, og jeg har fått 2 defekte skjermkort på rad, ellers så er det noe strøm relatert. Kanskje tilogmed at PSU-en ikke yter nok effekt, men tilstrekkelig for 7800gt.. men igjen så forklarer ikke det hvorfor maskinen plutselig fungerte i romjula..

Lenke til kommentar
Hei.

hei. vet ikke om det jeg kan komme med er til hjelp men er vel verdt ett forsøk.

hadde ett lignende problem da jeg skulle bytte ut mitt gtx8800 til 4870x2 radeon.

det jeg måtte gjøre var å installere OS(vista 64bit) på nytt. har ikke hatt ett problem etter det!.

Lenke til kommentar

Hei. Takk for svar!

@freonor: Japp, bruker Driver Cleaner. Hadde forsåvidt tenkt å dra med beistet på skola og teste der, der er det garantert ikke strømproblemer .. tror jeg :p PSU-en i gamle pc-en er 450W og det duger nok neppe :p

@serru-d: Definer "liknende problem"? For jeg har ikke lest om noen som har hatt dette problemet med at viften går til 100% samtidig som skjermen mister signal. Det er rett og slett strømmen til skjermkortet som blir borte mistenker jeg. Når jeg rebooter hender det ofte at jeg ikke finner harddisken heller, og må la maskinen roe seg litt før jeg får bootet opp igjen..

@Tydeus: Har prøvd å skrudd av alt annet ved nattetider når folk sover uten at det har gjort noen forskjell, så begynner å tvile på om det egentlig er strømmen som er problemet.

Men som freonor sier, så kan man jo alltids teste pc-en en annen plass. :)

Lenke til kommentar
Hei. Takk for svar!

@freonor: Japp, bruker Driver Cleaner. Hadde forsåvidt tenkt å dra med beistet på skola og teste der, der er det garantert ikke strømproblemer .. tror jeg :p PSU-en i gamle pc-en er 450W og det duger nok neppe :p

@serru-d: Definer "liknende problem"? For jeg har ikke lest om noen som har hatt dette problemet med at viften går til 100% samtidig som skjermen mister signal. Det er rett og slett strømmen til skjermkortet som blir borte mistenker jeg. Når jeg rebooter hender det ofte at jeg ikke finner harddisken heller, og må la maskinen roe seg litt før jeg får bootet opp igjen..

@Tydeus: Har prøvd å skrudd av alt annet ved nattetider når folk sover uten at det har gjort noen forskjell, så begynner å tvile på om det egentlig er strømmen som er problemet.

Men som freonor sier, så kan man jo alltids teste pc-en en annen plass. :)

HD4870x2 har en tendens til å ikke vise BSOD's, dvs. at man får svart skjerm istedenfor den lekre blåfargen;) Ta en titt i eventviewer for å se om den rapporterer feilen med ID o.l..

Jeg har noen misstanker, men trenger noen svar fra deg først, ser du kjører mushkin rammen på 1066mhz, har du testet med 2.1v som den er spekket for? Dram clk skw fungerer best på "Advanced 300ps" på disse brikkene på Asus P45/x48 som har disse settingene.

Ser du har modulær PSU med 4 uttak for PCIe kontakter, har du testet å flytte de to PCIe kontaktene til HD4870x2 til de andre 2 uttakene?

Som andre spekulerer i, så ligner dette veldig på en defekt strømforsyner, kjenner du noen med en kraftig en du kan teste? Har du en defekt PSU, så er det ikke uvanlig at den funker gull med det betydelig lavere effektkravet til ditt gamle kort, noe som muligens tyder på at det er utgangene til PCIe som svikter..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Har prøvd både 2.1v og 2.2v også ja. Men har jo også kjørt default innstillinger (da blir DRAM-freq satt til 800Mhz) og det gjør absolutt ingen forskjell. Ingenting jeg gjør i BIOS har gjort den minste forskjell :/

PSU-en er modulær men PCI-e kablene sitter fast. Det finnes i tillegg modulære PCI-e kabler som jeg har prøvd, uten at dette gjorde noen forskjell.

Jeg har blitt fortalt at det er høyst sannsynligvis IKKE psu-en, da bl.a det er ekstremt lite feil på disse psu-ene, men tro meg - jeg har tenkt akkurat samme tingen selv. Jeg har som sagt overvåket spenningene under maks load, og på +12v har den vært 11.93/11.98 hele tiden.

Lenke til kommentar
Har prøvd både 2.1v og 2.2v også ja. Men har jo også kjørt default innstillinger (da blir DRAM-freq satt til 800Mhz) og det gjør absolutt ingen forskjell. Ingenting jeg gjør i BIOS har gjort den minste forskjell :/

PSU-en er modulær men PCI-e kablene sitter fast. Det finnes i tillegg modulære PCI-e kabler som jeg har prøvd, uten at dette gjorde noen forskjell.

Jeg har blitt fortalt at det er høyst sannsynligvis IKKE psu-en, da bl.a det er ekstremt lite feil på disse psu-ene, men tro meg - jeg har tenkt akkurat samme tingen selv. Jeg har som sagt overvåket spenningene under maks load, og på +12v har den vært 11.93/11.98 hele tiden.

Det er flere railer på disse PSU'ene og den eller de en av dem som leverer strøm til PCIe, kan feile under mye last. Dette er ikke nødvendigvis noe man kan se på softwaremålinger av den ene railen som overvåkes, selv om alle railene ble overvåket ville dette ikke være nok, da en eller flere av komponentene i PSU kan feile eller bli for varme og trigge en shutdown uten å gi noen merkbare voltendringer.

Om du mener at det er lite feil på disse Corair PSU'ene, så er det forsåvidt sikkert riktig, men det er ikke noe minde feil på Corsair enn andre kvalitets PSU'er, og det hender dessverre for endel kunder. Bare å ta en titt innom Corsair forumene, så finner du ut dette selv.

Symptomene du beskriver sannsynligjør et PSU problem, og for å finne ut av dette er det bare en ting å gjøre, å teste et annet PSU. Om du ikke kjenner noen i ditt nærområde som kan hjelpe, så kan du spørre her på forumet om noen bor i nærheten.

Du ser ut til å mene at allt sofware og OS basert er i orden, da er det et hardware problem, og da må de aktuelle komponentene testes ut, og man begynner selvsagt med den/de som er mest sannsylige årsaker, og ditt PSU står høyt på denne listen, uansett om det heter Corsair eller ei...

Forut for det nye HD4870x2, ville jeg si det var verd å teste et annet x2 kort, men etter du har fått et annet og feilen består, så vil jeg si at PSU er første punkt du må få testet før du går videre..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...