Gå til innhold

rimelig stativ for landskaps fotografering!?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Velbon Sherpa 600R.

Mange andre kommer også til å anbefale dette stativet. Det er rimelig og særdeles godt til den prisen. Til deg som også kanskje skal bruke det til makro, vil det være ypperlig, ettersom du kan skru av midtsøylen og ta bena helt ut.

Men skal du ha et stativ som skal tåle lange eksponeringer til landskapsfotografering vil jeg anbefale noe stødigere. F. eks et Manfrotto 055XPROB + 804RC2 treveishode. Men da kommer du litt over 2k. ;)

Si litt mer om pris og behov, så kan vi sikkert fortelle deg noe mer smart! :)

Lenke til kommentar

Litt rart å kjøpe stativ til KUN landskap, men men. Vanligere er det heller å bytte hodet på stativet etter behov. Jeg har f. eks Manfrotto 055XPROB, som er et relativt tungt stativ. Dette er dog en del stødigere enn lillebroren 190XPROB.

Men har du som sagt planer om mye lange eksponeringer? Og hvilket hus skulle du ha igjen, samt objektiv.

Manfrotto 804RC2 var det hodet jeg anbefalt tidligere. Det er ganske dyrt, men samtidig veldig solid og stødig. Treveishode er perferkt til landskap og er en fordel hvis du skal ta panorama, da du styrer hver akse individuelt.

Ja, dette blir dyrt, men stativ kan du absolutt se på som en investering. Kjøper du et godt stativ til å begynne med, kan du regne med å ha det mange år fremover. Bare man behandler det pent selvsagt.

En ulempe med 055XROB er at det er relativt tungt å bære med seg på sekken. Men dette er jo også et pluss, da det forbedrer stabiliteten, som tross alt er den viktigste faktoren ved stativkjøp.

Du kan også se på noen stativer fra Benro. Jeg har ingen erfaring med de selv, men de har mye bra stativer og hoder. Dog mye dyrt, eller rundt samme pris som Manfrotto.

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg anbefaler også Manfrotto grunnet brukervennlig design og kvalitet.

Manfrotto Stativ kit 055 XPROB + 804RC2(hode) kan du kjøpe på netonnet for 1579,- + frakt. :)

Street "pushere" som FotoVideo eller JapanF lopper deg for ca. 2300,- for samme stativ.

Lykke til med ditt stativ valg :thumbup:!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...