Nota Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Jeg har lest et par HTML-tutorials (den på www.w3schools.com f. eks.) og kan html-tagger. Men jeg får liksom ikke til å lage noe attraktiv hjemmeside. føler selv jeg ikke er av den mest kreative typen men hvordan få sidene attraktive/innbydende? skulle hatt noe som så fint ut: Finnes det tutorials for å lage attraktive hjemmesider? ikke bare for å lære seg html'taggene? Hilsen en som er desperat Lenke til kommentar
smetho Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Vel, uten at jeg er noen guru når det kommer til dette selv, men hvorfor ikke se på sider du syns er fine og få inspirasjon der? Se litt på koden, tenk ut løsninger som vil passe for siden din (ut ifra hensikten med siden). Noen stikkord kan være: -farge-sammensetninger -oversiktlig -logisk oppbygd (finnes kriterier for bra grensesnitt) -og ikke minst: ENKEL!! Ikke gjør for mye utav det, blir bare rot av det da- (nå kan dere eksperter fylle ut listen min videre :wink: ) Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 enkelt, oversiktlig, IKKE FANCY MED GLORETE FARGER OG ANIMASJONER. De viktigste rådene jeg kan gi. Hvis du skal ha grafikk på siden så la det være myke overganger. f.eks. ikke ha en logo med rosa bakgrunn hvis resten av siden er hvit. Lag også siden i stil med hva den dreier seg om. IKKE overdriv bruken av frames. Hvis du kan unngå det ikke bruk frames i det hele tatt. Tabeller gjør jobben mye bedre. Lenke til kommentar
Dan-Ove Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Sett deg ned på stuebordet og tenk litt på hvordan du vil at siden ska se ut.. (logo, menyer, viduer, etc) Tenk litt på hva du vil ha på siden og hvordan sider du syntest er fine ser ut.. Deretter setter du deg bort til pc'en igjen og lager den slik du tegnet.. Med farger og fonter kan du jo bare åpne photoshop og lage et ark på f.eks 400*400 og prøve deg med forskjellige farge kombinasjoner ( lag vertikale rektangler på samme måte som et flagg ) Når du finner farger som du er fornøyd med prøver du deg med fonter.. Det er veldig lett å bare kikke på koden til noen sider og se hva den fonten de bruker heter.. Deretter er det bare å ta ut en tredagers og kose seg i godstolen 8) Lenke til kommentar
Gabriel_X Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Når det gjelder farger på nett så er det mange farger som ikke går spesielt godt sammen og enkelte farger som passer veldig godt sammen. Dette har mye å si for hvordan folk oppfatter websiden din. Det er ikke tilfeldig at mange sider på nett bruker mye av de samme fargekombinasjonene... Det er flere grunner til at farger ikke passer sammen, men hvis du ikke kan noe særlig om fargeteori så kan du bruke en online fargegenerator for enkelt å få frem farger som komplementerer hverandre. 'Rett' fargebruk har mer å si enn folk flest tenker over. Her er en enkel fargegenerator: http://www.colorschemer.com/online.html Her er litt om fargebruk generelt på nett: http://www.creativepro.com/story/feature/6858.html Lenke til kommentar
magikern Skrevet 11. april 2003 Del Skrevet 11. april 2003 ok ikke hør på de andre(bare kødder ikke skyt meg). Du sier at du har tatt turen innom w3schools allerede det er Veldig bra. Ta og se rett inn på sidene der som omhandler xhtml1.1 og css2. Glem alt du har hørt om tabeller og glem alt du har hørt om frames. Frames er bare tull, tabeller er bare brukbare til kalendere o.l. Det du må lære deg å bruke der hvor endel folk bruker tabeller og frames er: <div class=""></div> Når det kommer til biten å lage fine design som kanskje trekker surfere kan jeg desverre ikke hjelpe deg da jeg ikke ble født med evnen til å komme på stilige design. Jeg har laget en del websider gjennom en periode på rundt 7 år eller.no, det som da alltid har vært utgangspunktet og egentlig målet mitt er funksjonable brukervennlige minimalistiske og ikke minst raske sider.(altså laste sidene raskt sørge for at ikke besøkende sliter med å finne fram o.l.) måter å få til raske sider på er ganske mange bare for å ramse opp noen: gz komprimering av sidene, hvis man absolutt må bruke js så legg alle scriptene i externe script og last under <head> css legger man også i extern fil og laster under <head> lag thumbnails av bilder som link til original bilde, hvis det er mange store bilder. og hvis jeg ikke har nevnt det allerede Validering av både xhtml(html for de som fortsatt skriver det) og css, dette kan gjøres veldig enkelt på http://validator.w3.org og http://jigsaw.w3.org. Lenke til kommentar
asyrst Skrevet 14. april 2003 Del Skrevet 14. april 2003 Vel, uten at jeg er noen guru når det kommer til dette selv, men hvorfor ikke se på sider du syns er fine og få inspirasjon der? Se litt på koden, tenk ut løsninger som vil passe for siden din (ut ifra hensikten med siden). Noen stikkord kan være: -farge-sammensetninger -oversiktlig -logisk oppbygd (finnes kriterier for bra grensesnitt) -og ikke minst: ENKEL!! Ikke gjør for mye utav det, blir bare rot av det da- (nå kan dere eksperter fylle ut listen min videre :wink: ) Lurt det ja! Selv har jeg lært alt om HTML og slikt ved å se på forskjellige sider. Jeg har hatt MAANGE sider (...vil anta ca. 6 -7...) og lært litt etter hvert, selv om ikke noen av dem ble helt fullstendige. Den siden som nå ligger ut, har jeg fått hørt er alt for mørk så da lagde jeg en ny. - Søk tilbakemeldinger på siden din slik at den kan bli bedre! - Oppdater siden regelmessig - Legg vekt på innholdet i siden (..., noe jeg aldri har gjort ...) Lenke til kommentar
asyrst Skrevet 14. april 2003 Del Skrevet 14. april 2003 ^ ikke misforstå å tro at jeg er en "ekspert" ^ Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 IKKE FANCY MED GLORETE FARGER OG ANIMASJONER. Tihi...en moderator som bruker Caps Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 ... kan godt endre det liksom. er ikke særlig fan av å bruke bold, underline osv og da ble det slik. Legg gjerne merke til at det bare var noen få ord, og ikke hele innlegget slik som mange andre poster Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 så lenge innholdet på siden er interessant for meg, driter jeg i hvordan det ser ut. contents over design, som det heter på fint. selvfølgelig, klarer du å kombinere de to, er det jo ypperlig.. men innholdet bør være første prioritet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå