asdfasd Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Jeg tar bilder, driver litt webdesign og vedlikeholder nettsidre for tre forskjellige firmaer. Den årlige inntekten er på omlag 30 000 kr. Dette er en liten jobb jeg gjør ved siden av skolen. Kan jeg benytte meg av frikort, selv om jeg ikke er fast ansatt hos noen av disse bedriftene? Og hva gjør jeg evnt. med frikortet etter å ha mottatt dette? Sender det til dem? Beholder selv og noterer inntekt? Jeg er litt rådvill akkurat her. Lenke til kommentar
Fikseren Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Du sier ifra at du skal ha frikort på ligningskontoret, så gir du det til arbeidsgiver. Eneste du trenger å gjøre. Lenke til kommentar
asdfasd Skrevet 6. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2009 Men jeg sender dem faktura på utført arbeid, jeg mottar ikke lønn i den forstand. Ofte er det kunder som jeg bare har èn gang og ikke ser igjen, må jeg sende skattekort til disse? Hva om de ikke sender tilbake? Kan jeg notere summene selv på baksiden? Lenke til kommentar
gunnern Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Du kan nok gi beskjed til arb.giveren at du har frikort og ikke skal trekkes skatt på beløpet de betaler. Hvordan har det vært frem til nå? Har det blitt trukket skatt? De må jo i så fall ha et grunnlag for å trekke skatten, eller er det blitt trukket 50% (som er vanlig når man ikke leverer skattekort)? Ville tro at det skulle holde å gi beskjed muntlig om at det ikke skal trekkes skatt, da det er en engangsutbetaling av lønn fra deres side. Men spør arbeidsgiveren om hvordan de ønsker at det løses. Men jeg sender dem faktura på utført arbeid, jeg mottar ikke lønn i den forstand. Ofte er det kunder som jeg bare har èn gang og ikke ser igjen, må jeg sende skattekort til disse? Hva om de ikke sender tilbake? Kan jeg notere summene selv på baksiden? Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Har du noe slags foretak, eller firma? Om du ikke har, kunne du jo vurdert det. Er jo flere andre fordeler ved det også. Lenke til kommentar
asdfasd Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2009 Har du noe slags foretak, eller firma? Om du ikke har, kunne du jo vurdert det. Er jo flere andre fordeler ved det også. Som f.eks.? Ser ingen fordeler før jeg tjener over 50 000 kr og kan trekke fra mva på innkjøte midler. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Har du noe slags foretak, eller firma? Om du ikke har, kunne du jo vurdert det. Er jo flere andre fordeler ved det også. Som f.eks.? Ser ingen fordeler før jeg tjener over 50 000 kr og kan trekke fra mva på innkjøte midler. Når du selger til inntil 50 000 trenger du ikke ta mva på det du selger . Lenke til kommentar
asdfasd Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 Har jeg mulighet til å bare sende dem faktura, og ikke skattekort, og heller notere summen selv, og regne skatt når jeg paserer 39 997? Lenke til kommentar
GLN Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Jeg ville tatt en telefon til skattekontoret og forhørt deg om. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Du bør opprette et EPF. Lenke til kommentar
Ohhmyyyy Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Jepp det kan du, jeg var vikar-sekretær i sommer i en måned og tjente 26.000 og hadde skattekort. Funka helt fint det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå