Gå til innhold

windows home server

Anbefalte innlegg

Jeg kan minimalt om dette, så har et relativt grunnleggende spørsmål jeg lurte på om noen kunne gi et enkelt svar på...

Jeg har vurdert å skaffe meg en home server, og windows home server...Det som er viktig for meg er at jeg kan lagre filer fra min bærbare på skolen og hjem...Men nå er jo dette en hjemme-server, så vil det da si at jeg ikke kan få tilgang på denne serveren fra andre steder enn hjemme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kan minimalt om dette, så har et relativt grunnleggende spørsmål jeg lurte på om noen kunne gi et enkelt svar på...

Jeg har vurdert å skaffe meg en home server, og windows home server...Det som er viktig for meg er at jeg kan lagre filer fra min bærbare på skolen og hjem...Men nå er jo dette en hjemme-server, så vil det da si at jeg ikke kan få tilgang på denne serveren fra andre steder enn hjemme?

Du kan laste opp og ned filer via et web-grensesnitt med Internet Explorer til og fra din WHS.

Lenke til kommentar

Du kan laste opp og ned filer via et web-grensesnitt med Internet Explorer til og fra din WHS.

Så det vil da fungere som en harddisk så lenge du har internett-tilkobling?

Er det noe hokuspokus å få tak i filer via det web-grensesnittet, eller er det bare en adresse du må skrive inn, og så laste ned filene?

Vil en ekstern nettverskharddisk fungere bedre med lagring fra ulike nett, eller vil det fungere stort sett likt?

Lenke til kommentar

Er det noe hokuspokus å få tak i filer via det web-grensesnittet, eller er det bare en adresse du må skrive inn, og så laste ned filene?

Vil en ekstern nettverskharddisk fungere bedre med lagring fra ulike nett, eller vil det fungere stort sett likt?

Her er et screenshot fra min egen server, når jeg browser et filområde:

post-14882-1231192847_thumb.jpg

Når du kjøper WHS får du også et valgfritt domene under homeserver.com (eks https://dittservernavn.homeserver.com), og det er denne url'en du bruker for å koble deg til din WHS. Kommunikasjonen er beskyttet av en 1024 bits nøkkel.

Fra det kontrollpanelet du kommer til først, kan du enten logge deg på en av dine klienter med Remote Desktop (OS'et må støtte pålogging via Remote Desktop) eller administrere filene dine fra det grensesnittet som jeg har avbildet over.

Jeg har ingen erfaring med å bruke en ekstern nettverksdisk, men å koble meg til min WHS for å hente ned filer, eller å logge meg på en av mine arbeidsstasjoner med Remote Desktop fungerer helt ypperlig, og tok meg 60 sekunder å sette opp etter å ha installert WHS. WHS gjorde all konfigureringen av min router (D-Link DIR-655) gjennom UPnP.

Endret av Magnus Lie
Lenke til kommentar

Her er et screenshot fra min egen server, når jeg browser et filområde:

post-14882-1231192847_thumb.jpg

Når du kjøper WHS får du også et valgfritt domene under homeserver.com (eks https://dittservernavn.homeserver.com), og det er denne url'en du bruker for å koble deg til din WHS. Kommunikasjonen er beskyttet av en 1024 bits nøkkel.

Fra det kontrollpanelet du kommer til først, kan du enten logge deg på en av dine klienter med Remote Desktop (OS'et må støtte pålogging via Remote Desktop) eller administrere filene dine fra det grensesnittet som jeg har avbildet over.

Jeg har ingen erfaring med å bruke en ekstern nettverksdisk, men å koble meg til min WHS for å hente ned filer, eller å logge meg på en av mine arbeidsstasjoner med Remote Desktop fungerer helt ypperlig, og tok meg 60 sekunder å sette opp etter å ha installert WHS. WHS gjorde all konfigureringen av min router (D-Link DIR-655) gjennom UPnP.

Okei, tusen takk for svaret, da vet jeg det jeg lurte på :thumbup:

Et siste tilleggsspørsmål, fungerer mac med WHS? Hvis ikke, noen som vet om det vil være kompitabelt med WHS i fremtiden?

Lenke til kommentar
Okei, tusen takk for svaret, da vet jeg det jeg lurte på :thumbup:

Et siste tilleggsspørsmål, fungerer mac med WHS? Hvis ikke, noen som vet om det vil være kompitabelt med WHS i fremtiden?

Det kommer litt ann på hva du mener med "fungerer mac med WHS?":

Det finnes i dag ingen mac-versjon av WHS Connector (klienten du bruker til å styre WHS fra en pc), men du kan selvsagt få tilgang til filområdet på WHS fra en Mac. Siden det ikke finnes en egen versjon av Connector'en til Mac, så får man heller ikke tatt automatisk backup av en Mac, men det går fint ann å bruke Mac sin egen Time Machine til å ta backup til et filområdet på WHS, slik at med en liten omvei kan man fint få kjørt en restore av en Mac i fra WHS.

Her er en link til hvordan man setter opp Time Machine mot WHS: http://www.multimedia-pcs.com/how-to-use-t...ws-home-server/.

Endret av Magnus Lie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...