wolf5 Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 (endret) En av ungene klarte å dra støpselet ut av veggen slik at maskinen gikk av. Etter det fikk jeg problemer med å starte PC'en igjen. Det som skjedde var at når jeg plugget strømmen i, så lyste indikatorn på strøm på hovedkortet (Asus P5B), men når jeg trykket på "soft"-strømbrytern foran så satte viftene i gang med en halv omdreining og stoppet og maskinen var fullstendig stille. Skulle tro en kondensator hadde en bitteliten dose med strøm som den leverte og deretter ikke mer strøm. Indikatoren lyser fremdeles grønn etter dette, og om jeg holder inne powerknappen i 4-6 sekunder så beveger viftene seg litt til (POWER OFF vil jeg anta). Testet noen ganger til uten at det funket (ut med støpsel, inn igjen, power on). Flyttet PCen en annen plass og prøvde igjen uten at det funket. Tok en pause, kom tilbake og prøvde enda en gang, og plutselig funket alt igjen. Flyttet PCen på plass i den tro at alt var OK og at kanskje var overoppheting eller noe som endelig hadde kjølt seg ned. Prøvde å starte igjen. Ingen start. Kun den vanlige lille "puffen" (viften dreier bittelitt og så ingenting). Flyttet den og tok ut alt av innhold bortsett fra CPU og Minne og plutselig virket det igjen. Slengte inn alt igjen og det virket fremdeles. Hadde den stående på i noen dager og slo den av i dag for å bytte ut en SATA disk. Men så ble det bare "puff" igjen når jeg starter den. Tok ut alt igjen (ikke cpu), inklusiv batteriet på hovedkortet + alt minnet uten at det har hjulpet. Maskinen setter ikke igang. Ingen alarm heller.) Tok i minnet og skjermkortet (glemte strømmen på skjermkort) og prøvde å starte maskinen igjen. Et lite puff og en kort alarmlyd som fadet ut(ala ikke nok strøm til å fullføre lyden, den glei bort istedet for å pipe konstant som den skal gjøre). Så nå er spørsmålet. Kan det være PSU eller Hovedkort? (NorthQ 650W PSU som bare er noen måneder gammelt etter den gamle som ble overopphetet av støv som tettet luften). Dersom jeg stikker til Datakjeden, kan de sjekke raskt om det er PSU som er problemet? Har jeg garanti på denne PSU'en? Endret 5. januar 2009 av wolf5 Lenke til kommentar
wolf5 Skrevet 6. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2009 Det var strømforsyningen som var årsaken. Fikk meg en ny en og alt er OK!. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå