Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Peugeot 206, bra førstebil? (trenger info)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Nå har jeg hatt lappen i snart 3 uker, og hver eneste gang jeg finner en bil som kan se ut som et godt kjøp, så blir den borte for meg (var vel den 6. bilen som ble borte nå i går :dontgetit: ).

 

Vurderer å sette opp budsjettet til 70-80 000 og se på biler som kanskje er lagt ut til 85 000 også (kan jo prutes ned).

Ser at når man kommer opp i de prisene så er de fleste bilene av nyere årsmodell men med bare 60 hk.

Tenkte jeg muligens skulle få prøvekjørt noen biler i nærheten her som ligger over prisnivået mitt, bare for å sjekke hvordan de er med tanke på motor osv. Tenkte jeg skulle se på 1,4 HDI (70 hk) og 1,1 bensin (60 hk). Tror egentlig det kan bli lite, men er fint å ha noe å sammenligne med. Fant nemlig ingen med 75hk her i nærheten.

 

Noen som kan gi meg noen tips om hvordan jeg kan få kjøpt meg en bil snart? Merker jeg blir litt irritert når alle bilene jeg ser på blir borte rett foran nesa mi :(

Lenke til kommentar

DA har jeg prøvekjørt en 206. Det var en 1,4 75hk, og må si jeg synes den var litt slapp.

Ting jeg merka meg var at svinginga var veldig god, girspaken var litt merkelig, synes det var altfor langt flytt mellom 1-2, 3-4, 5-R, og for lite sideveis.

Clutchen var også veldig krapp synes jeg, var nesten ingen forskjell mellom når den tok og når den ikke tok, så det kom liksom så plutselig på hele tiden...

God plass var det ihvertfall i både førersetet og passasjersetet. Men jeg følte liksom at clutchpedalen var mye lenger unna enn gasspedalen. Så venstrebeinet mitt ble liksom strakt mens høyrebeinet måtte bøyes.

Hittil har jeg kjørt mest med 4WD og piggdekk, så denne var jo helt elendig i forhold. Den glapp jo som bara det :p Var riktignok ganske nedslitte piggfrie dekk. Men forhjuls tar nok litt tid å bli vant til.

 

Alt i alt synes jeg motoren var litt slapp og jeg kan vel vende meg til clutch og gir. Skal prøvekjøre en annen en i morgen, så da får jeg se om det er noe forskjell på dem eller om alle 206-ene er sånn.

Lenke til kommentar

Selv synes jeg førerplassen i en 206 og 306 fra den tiden er ubehagelig. For å sitte i riktig avstand fra pedaler og ratt må jeg ha seteryggen alt for rett opp, og jeg er langt i fra en råner som ligger og kjører. Virker som den er bedre tilpasset lave personer. Under 185 iallfall. og 75-hesteren på 1,4 liter er særdeles kjedelig.

 

Jeg ga opp bilen etter 10 måneder og solgte den. Grusom bil, med for mange elektriske feil. I svinger er den lite stiv, og krengingen minner om en eldre amerikansk bil. Langt i fra positivt.

 

Av positive ting man finner er galvanisert karosseri. Vel, for meg er det så godt som det eneste.

Endret av Atald
Lenke til kommentar

Er kjempefornøyd med 206'n min jeg, ca 185cm høy og føler jeg sitter komfortabelt i førersetet.

 

Har ikke hatt noen problemer med min bil enda, syns den er meget god å kjøre. Så klart ikke like god som fadern's V70, men så kan det ikke sammenliknes heller.

Lenke til kommentar

Da har jeg faktisk kjøpt meg bil da :)

Det ble en 206 1,4l 99-mod, gått 23 000km :O

Fikk slengt med 8 nye dekk (vinterdekka med pigg) og bytte av reg.reima også.

Skal nok egentlig si meg ganske fornøyd, så nå sitter jeg egentlig bare å venter på å få hente den på fredag (de må jo få bytta reima og dekka).

Broren min mente jeg kanskje hadde kjørt den litt "feil" siden jeg mente den var litt slapp i motorn. Han mente jeg kanskje måtte opp i høyere turtall, og ikke kjøre sånn som jeg har gjort med faren min sin bil. Så da gjenstår det å prøve det :)

 

Takker for all hjelpa alle har gitt meg på min lange leting etter min første bil :)

Kommer sikkert flere spørsmål fra meg etterhvert, skal jo sette inn nye spiller og muligens noen litt bedre høytalere ;)

Lenke til kommentar

Registerreimbytte på bilen allerede etter 23 000 km? Ettersom den har gått så kort på ti år håper jeg dere gikk grundig over den. Riktig det brodern din sier, du må nok en del opp i turtall under akselerasjon. Personlig synes jeg fortsatt den er slapp, noe som ikke er spesielt unaturlig med baer 75 hk og 110 Nm tilgjengelig. Får håpe at du blir mer fornøyd med din, enn jeg var med min. Uansett er det noe spesielt med den første bilen man har, og man vil antagelig gå gjennom flere episoder med den man vil huske lenge. :)

Lenke til kommentar

Bytter reg.reima ettersom den er 10 år gammel. Den skal jo byttes etter 60 000 eller 5 år, eller noe sånt.

Kan da ikke skade å bytte uansett, og når jeg får det med på kjøpet så skal jeg ikke klage :p

 

Bilen var eid av et pensjonistpar. Den var nesten ikke kjørt og har for det meste stått i garasje. Den var egentlig helt strøken både utenpå og inni. Eneste var noen kjøpesenterbulker på siden, men de synes ikke på avstand.

 

Burde jeg fortsatt ta NAF-test på den? eller er det penger ut av vinduet?

Kjøpt hos forhandler, så hvis noe skulle være galt så skal han dekke det etter kjøpsloven ;)

Lenke til kommentar

Drit i naftest, kan heller bruke penga på og ta en service eller bytte slitedeler. Det var jo en veldig hyggelig km, men kjip motor. :wee: Du må generellt sett høyere opp i turtall ja for å få litt akselrasjon, men den vil nok føles slapp og veik uansett hvor bra du kjører den.

Lenke til kommentar

Brekket tar på bakhjula, og med litt trening kan du få bakhjula til å skli ut i sving uten å benytte brekket på vinterføre. Dessverre er det fortsatt forhjulstrekk, så resten av svingen blir lite morsom. Prøvde litt på pen grus/sand i sommer, og fikk til en ordentlig pen sving, med bakhjula ut gjennom hele uten bruk av brekket. :p

Lenke til kommentar

Nå er det nysnø her på østlandet, så får vel teste litt i helga :)

Firhjulstrekken til faren min var jo ekremt enkel.

Fikk til sånn "James Bond snu", sånn hvor man rygger-svinger-kjører videre uten å stoppe :p

Kunne også holde alle driftene så lenge jeg vil ettersom alle hjulene spant hele tiden :p

 

Vi får vel se da. Den snuen er vel kanskje det enkleste man kan gjøre med forhjuls?

Lenke til kommentar

Du har virkelig kjøpt feil bil og motor hvis det er sånt du har i tankene.. :wee:

 

drifte med fremhjulstrekk og 1,4 liter med 60(?) hester er rimelig døfødt. Men du kan jo selvsagt brekksladde litt nå på vinterstid.. Bare husk på at det funker ikke like bra og trø gassen i bånn for å hente deg inn når du får sleng sånn som med pappabilen.

Lenke til kommentar

Er faktisk 75 hester såh :p

Men ja det er lite.

Har ingen planer om å drifte på asfalt. Tenkte mer på å bare leke meg litt nå på snøen.

Men hvis jeg må ha ganske høyt turtall for å få futt ut av motoren så kommer det kanskje til å blir litt kjedelig.

 

Faren min sin bil er veldig lavt gira, så den var bare å holde i første egentlig, så hadde man full kontroll.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...