Gå til innhold

Mic. til vokal og akustisk gitar – billig

Anonym5656

Anbefalte innlegg

Hei! Er ute etter en kondensator mikrofon jeg kan bruke i mitt lille mini-hjemmestudio.

Jeg har sett på SM Pro Audio MC01 og Røde NT1-A, og begge har en alright pris jeg kan klare.

Problemet er at jeg har veldig lite peiling på hva som er en bra kondensator mikrofon og ikke. Bruksområdet mitt er som sagt vanlig vokal og akustisk gitar, som begge blir spilt inn i stua eller på gutterommet, altså ikke noe dempet akustikk eller noe som helst.

Så har noen noe å si om de to? Hvem bør jeg velge og hvorfor? Eller bør jeg kanskje velge en helt annen?

Jeg har phantom-power i lydkortet mitt, men jeg har ingen pre-amp enda.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det virker veldig merkelig at du har phantom- power og null preamp, etter som det ikke er mye som trenger +48v og ikke preamp, men det er en annen sak.

Den Røde- mikken har fått mye bra omtale, og merkenavnet er jo et av de sterkeste som finnes, så du gjør ikke mye feil hvis du kjøper den.

Selv har jeg god erfaring med mikrofoner fra Behringer, har et par B2 og noen B5- er, og det er veldig bra saker for pengene. Jeg har ikke sammenlignet, så jeg aner ikke noe om hva som er "best". Jeg tror de fleste ville ha gått for den Røde- mikrofonen på grunn av merkenavnet. Den ligger vel på rundt et par lapper i pris den også, etter det jeg vet.

Lenke til kommentar
Akkurat.

Det jeg mente med phantom og preamp var at jeg ikke har noen dedikert mic-preamp, altså bare den som allerede ligger innebygd i lydkortet. Har hørt at det skal være ganske mye bedre med en egen preamp "utenom".

Ikke nødvendigvis! Mange lydkort, også ganske billige modeller kan ha relativt gode preamper. Sjansen er stor for at ditt bruk ikke trenger bedre preamp enn hva som er i lydkortet ditt.

Hvilket lydkort har du?

Lenke til kommentar

Skal du ha noe som låter så mye bedre at det er noen vits i å bruker penger på, er å stryke "billig" fra overskriften..

Uansett lever i i en tid med lyd- utstyrluksus. for noen år siden kostet de billigste stormembranmikrofonene like mye som en anstendig bruktbil.

Nå kan man kose seg hjemme med utstyr til noen få tusenlapper, med en lydkvalitet man bare kunne drømme om for kort tid tilbake.

Det eneste som ikke har endret seg, er vi som bruker utstyret. Vi har ikke blitt veldig mye flinkere. Det er der man må jobbe for å ta ut potensialet av den rimelige utstyret det er mulig å kjøpe.

Lenke til kommentar
Akkurat.

Det jeg mente med phantom og preamp var at jeg ikke har noen dedikert mic-preamp, altså bare den som allerede ligger innebygd i lydkortet. Har hørt at det skal være ganske mye bedre med en egen preamp "utenom".

Ikke nødvendigvis! Mange lydkort, også ganske billige modeller kan ha relativt gode preamper. Sjansen er stor for at ditt bruk ikke trenger bedre preamp enn hva som er i lydkortet ditt.

Hvilket lydkort har du?

Saffire Pro 26.

Lurer mer å mer på om jeg skal spandere på meg en Røde NT2-A etter litt lesing og testing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...