Gå til innhold

Langvarig stenging av "aktualitetstråd" - Politikk og samfunn.

Anbefalte innlegg

I "Politikk og samfunn" raser for tiden en Israel-Palestina-debatt. Det har vært heftig aktivitet der så godt som konstant i flere dager, og så snart ny informasjon frigjøres tas det opp i tråden; det har vært en "sanntiddiskusjon". Flere ganger har tråden blitt stengt etter diverse antisemittiske utsagn og generell ekkelhet, men den har kjapt blitt åpnet igjen. Men det ble tydeligvis til slutt for mye for de stakkars moderatorene, så tråden er nå stengt for opprydning "og åpnes ikke i dag", øyensynlig for å lære debattantene en lekse.

På alle måter en kritikkverdig avgjørelse.

En såpass viktig debatt bør ikke innstilles fordi enkelte føler for å spre edder og galle snarere enn å delta i debatten. Ved å stenge tråden snarere enn å utelukke uromakerne straffer dere kun de debattantene som holder en seriøs tone; jeg tviler på at de som fikk tråden stengt til å begynne med ved å kalle folk misfostre og jøder for ondskapsfulle monstre som fortjener å drukne i sitt eget blod vil irritere seg nevneverdig over å bli fratatt muligheten til å respondere på nylig fremlagte argumenter.

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det må da være lov å diskutere ting. Dette er tross alt diskusjon.no

Det er det også, mods. har vanlig jobb i tillegg til diskusjon.no/forum å passe på. Var på jobb når jeg tok den avgjørelsen og hadde ikke tid til å ta tråden der og da.

Nå er jeg hjemme og ser på tråden :)

Mvh

Jarmo

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Hei!

Diskusjon.no har et lovpålagt kontrollansvar. Det er frivillig arbeidskraft som sørger for at vi opprettholder dette ansvaret. Om det er slik at de ikke har tid og anledning til å sitte barnevakt for flere brukere som etter gjentatte beskjeder ikke gir seg så er det dette som blir resultatet. Løsningen på det er at deltagerne i tråden slutter å oppta så mye av moderatorteamets resurser og starter å følge spillereglene.

Det er overhodet ikke ønskelig å stenge av noen som helst diskusjon, ikke engang for fem sekunder. Ei heller er det ønskelig å utestenge brukere fra debatten. Men desverre er begge virkemidler nødvendige rett og slett fordi så mange i dette tilfellet ikke vet å beherske seg og tenke før de taler. Det er sterkt beklagelig at dette går ut over brukere som ikke har gjort noe galt og moderatorteamet legger ned stor innsats for å unngå nettopp det.

Men jeg vil samtidig be alle reflektere over hvor de bør rette kritikken i dette tilfellet. Mot de som bruker flere timer av sin fritid på å beskytte diskusjonen, eller de som kaster bort flere timer av nevnte personers fritid for å ødelegge for alle de brukerne av forumet som bidrar konstruktivt og som ikke lar seg rive ned.

Vi har et kontrollansvar og det er vi innstilt på å følge. For å slippe at en debatt blir stykket opp slik som dette her får hver og en sørge for at det de publiserer på forumet ikke forsøpler, men bidrar. :)

Takker for tilbakemelding, men jeg kan ikke love at dette ikke vil skje igjen så lenge så mange bruker så mye av moderatorteamets tid og resurser. Det er et stort team, men selv det har sine begrensninger. Jeg håper på fortsåelse for dette.

Lenke til kommentar

Takk for flott tilbakemelding.

Du har helt rett i at det er de som bringer uorden jeg bør kritisere, men min erfaring er at de ikke på noen måte er mottakelige for kritikk, så jeg gikk for det nest beste alternativet. Om noen oppfattet meg som unødvendig krass er det bare å beklage. Dere gjør en god jobb!

Lenke til kommentar
Om noen oppfattet meg som unødvendig krass er det bare å beklage. Dere gjør en god jobb!

Hva du oppfattes som er ikke relevant (men det ble ikke oppfattet som krass), budskapet er viktig. Det gjør ondt inne i min forumgeeksjel hver gang en tråd stenges (midlertidig) eller en bruker, uavhengig av hva h*n står for, må utestenges for brudd på spillereglene. Det er aldri noe gøy.

Så får vi håpe det blir god diskusjon videre i tråden og at kanskje noen streber mer etter dialog fremfor retorisk konkurranse. En god natt til deg (og alle andre) :)

Lenke til kommentar

Det er en opphetet debatt med flere elementer som ikke respekterer hverken debatt eller andre deltakere, og dermed blir det også svært krevende å holde kontroll på det. Har stor forståelse for at det tar tid å rydde opp.

Men som nevnt, det er ett veldig akutellt tema og det ville vært trist om tråden ble stengt for lengre perioder. Jeg stillte vel spørsmålet tidligere da det ble nevnt å "stenge enkelte brukere ute av tråden". Er det faktisk mulig? Å nekte enkeltbrukere tilgang til enkelte tråder?

Lenke til kommentar
Men som nevnt, det er ett veldig akutellt tema og det ville vært trist om tråden ble stengt for lengre perioder. Jeg stillte vel spørsmålet tidligere da det ble nevnt å "stenge enkelte brukere ute av tråden". Er det faktisk mulig? Å nekte enkeltbrukere tilgang til enkelte tråder?

Nei, det er (var ihvertfall) ikke mulig for moderatorer å stenge en tråd for enkeltbrukere. Men man kunne jo gi dem noen timer vekk fra hele forumet, til å kjøle seg litt ned.

Spørsmålet er om det er noe mindre ødeleggende for diskusjonen enn å stenge tråden. Det betyr jo bare at andre brukere kan framsette påstander og argumenter som den utestengte ikke kan forsvare seg mot. Det blir litt å vinne på walk-over, selv om det er den utestengtes egen feil hjelper det jo ikke diskusjonen.

Og så er det slik at tråden ikke primært stenges som straff. Den stenges for å rydde opp. Hvis ikke blir innleggene på begge sider som forårsaket regelbruddet stående, og sjanse er stor for at striden blusser opp igjen.

Geir :)

Skjønner ikke hvorfor noen bare kan stenge hele skitten.

Skjønner ikke hvorfor noen kan, eller hvorfor de ikke kan? Siden du kaller det "skitten", mener jeg.

Lenke til kommentar

Mente stengt for godt. Tråden det refereres til har vært stengt for opprydding utallige ganger. Selv har jeg holdt meg borte fra den, da jeg synes den er useriøs og lite konstruktiv. Dessverre er det for mange brukere i tråden som ikke klarer å følge spillereglene, derfor bør den stenges permanent. Det blir andre tråder, skjønner ikke hvorfor moderatorene er så snille med denne tråden.

Endret av roberteh
Lenke til kommentar

Tråder som har et tema som har livets rett skal ikke stenges permanent. Det blir kollektiv straff som også rammer de brukerne som følger spillereglene. Vi skal beskytte diskusjonen og tar heller brukere som kommer med overtramp kontra å stenge av diskusjonen for absolutt alle.

Lenke til kommentar

Nettopp fordi de useriøse brukerne ville bare fulgt over til andre tråder og ved å stenge emnene så har de useriøse brukerene "vunnet"?

Og fordi det er ett brennhet dagsaktuellt tema, kanskje man heller burde stenge alle de tåpelige innvandrerdebattene pga. enkelte useriøse deltakere. Hva ville du synes om det?

Lenke til kommentar
Kanskje man heller burde stenge alle de tåpelige innvandrerdebattene pga. enkelte useriøse deltakere. Hva ville du synes om det?

Der permanent stenging av en tråd er rimelig bør dette gjøres uavhengig av trådens tema og karakter.

Endret av roberteh
Lenke til kommentar

Det fenomenet som plager Politikk og Samfunn (og forsåvidt et par andre kategorier) er at de mest aktuelle emnene også er de som preges av de klareste motsetningene brukerne i mellom, og som tiltrekker seg de skråsikre. Man trenger ikke å ha lekt klarsynt på TV Norge for å kunne spå at en konflikt mellom Israel og Palestina utvikler seg til en "blodig" konflikt også her på forumet.

Skylden for en krangel ligger selvsagt hos brukerne som krangler. Men løsningen ligger et annet sted. Problemet er at modereringen er reaktiv istedet for proaktiv. Moderatorene reagerer på overtramp, istedet for å forhindre at overtrampene skjer.

Dette har jeg fundert over tidligere, blant annet i denne posten: Link

Jamnfør en annen tråd her i tilbakemeldinger: Det er ikke morsomt å skrive fartsbøter, og ikke er det opplagt at det stopper de som vil kjøre for fort, allikevel er det i stor grad det vi bruker talentfulle moderatorer til. De kunne vært brukt så mye mer konstruktivt, til glede for alle. (Unntatt kanskje de som mener at internett skal være et anarki.)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • Opprett ny...