anonymouse Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Det virker som Israel nå har til hensikt å okkupere Gaza igjen. Noe annet fornuftig svar finner ikke jeg. Jeg tror Israel vet hvor kostbart det er å okkupere hele Gaza. Det de er ute etter er de lagrene av eksplosiver og rakkettdeler som de ikke kan få tak i fra lufta fordi det er mange sivile rundt, eller som Mossad ikke vet om. Hamas derimot får masse populær og politisk støtte ifra hele omverdenen, selv om de begynte krigen. Jeg tror at de håper i likhet med Kosovo-albanere og andre å fremprovosere internasjonale krav om selvstendighet. Og jeg torr Hamas strengt tatt blåser i hvor mange palestinere eller israelere som må dø for at det skal skje... de tror fast og fullt på martyrdøden. Ironien ligger i at Israel helst vil være fri for dem fullstendig, men at de fortsetter å fremtvinge en situasjon der Israel enten må gå til frontalangrep, eller hvertfall kvele Gaza med blokkade, slik at våpen ikke slipper inn. Jeg tror ærlig talt at Hamas er sinnsyke og at de tror de etterhvert kan ødelegge hele Israel. Hat blir til vold som ofte vokser til stormansgale ambisjoner... Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Jeg tror at de håper i likhet med Kosovo-albanere og andre å fremprovosere internasjonale krav om selvstendighet. Hvorfor oppfatter du krav om selvstendighet, som provokasjon? Selv den israelske regjeringen sier på hjemmesiden sin at de ønsker 2-stats løsning (hvis det da ikke bare er retorikk) Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Å si at Hamas er gale blir vel en litt vid forenkling. Det er nok galninger der, men majoriteten er visst vanlige sivile tjenestemenn. Lenke til kommentar
gogg2 Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Hamas derimot får masse populær og politisk støtte ifra hele omverdenen, selv om de begynte krigen. Jeg har ikke sett at den millitære delen av Hamas får noen støtte. Selv om millitære palestinere har masse skyld så starter krigen ved okkupasjon og en håpløs situasjon for innbyggerenne i Gaza. Israel sin aksjon skader bare deres egen sak og de må snarest presses til dialog med Hamas. Lenke til kommentar
anonymouse Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Hvorfor oppfatter du krav om selvstendighet, som provokasjon? Det politiske kravet er i seg selv selvsagt ingen provokasjon verdig en militær respons. Men i tilfellet Kosovo f.eks så hører det med til historien at områdets demografi har forandret seg totalt. Det blir litt som om pakistanerne på Holmlia i Oslo plutselig ville praktisere Sharia eller løsrive den. Når man bruker vold så legitimerer man sin fiendens voldelige respons... det ser alltid ut til å være tilfelle, med unntak av Israel, hvor folk oppfatter palestinernes undertrykning som så stor at vold er nødvendig. Men jo mer vold palestinerne bruker, jo hardere må israelerne slå ned på dem. Historien og tallene taler sin klare tale. Palestinerne undergraver sine egne krav med hver eneste rakett og selvmordsbombe, og med valget av en terrororganisasjon til politisk makt... men så har de jo også nesten bare terrororganisasjoner å velge mellom. De palestinske områdene er på sett og vis riktignok demokratiske, men alt de har å velge mellom er mer eller mindre ekstreme kriger-klaner. Hvem som begynte konflikten er ikke engang lenger viktig. Folk oppfatter Israel som den sterke parten, og den parten som har USA på sin side, og det er nok for at folk flest legger dem for hat - uansett hva de måtte gjøre for å beskytte både seg selv og den palestinske befolkning. Selv den israelske regjeringen sier på hjemmesiden sin at de ønsker 2-stats løsning (hvis det da ikke bare er retorikk) Ønsket om frihet er så sterkt i mennesket at knapt noen militær makt kan undertrykke det i all evighet. Men når du angriper først, og går løs på sivile og uskyldige, så undergraver du deg selv, du mister støtte du ellers kunne hatt ifra viktige parter, og i siste analyse er du en nyttig idiot for ekstremistene på den andre siden: zionister og kristne evangelister som tror Israel må eksistere på dommedag for at Jesus skal komme tilbake. Jeg tror ikke vi kommer til å komme noen vei med palestinerne om de ikke legger ned våpnene, og noen (FN) tar over rollen som "fangevokter". Jeg har ikke sett at den millitære delen av Hamas får noen støtte. Selv om millitære palestinere har masse skyld så starter krigen ved okkupasjon og en håpløs situasjon for innbyggerenne i Gaza. Israel sin aksjon skader bare deres egen sak og de må snarest presses til dialog med Hamas. Hamas sine rakettutskytinger har iflg. hun norsk palestineren på VG nett 90% populær støtte i befolkningen. Det er tydelig at folkene der er så hjernevasket og hatefulle at de ikke lenger ser noen klar sammenheng mellom egne handlinger og konsekvenser. Skulle det bli fredsforhandlinger med Israel osv. så er en full palestinsk borgerkrig, eller til og med separasjonen av Vestbredden og Gaza som to individuelle entiteter nok mulig... Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 De eneste som tjener på krigen er Hamas og ekstremister. Kan det egentlig være noen tvil? Dersom Israel skulle oppnå noe i rettning seier så kan regjeringen tjene sterkt på krigen. Kansje vil da Kadimapartiet få popularitet nok i befolkningen til å knuse Likudpartiet. Og det å vise makt og styrke er vel noe Olmert vil etter den totalt misslykkede krigen mot Hizbollah! Glimti Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå