Gå til innhold

Skal handle på DealExtreme for første gang!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, kommer nok til å sikre GODT under grensa!

Men har ein vare som koster litt over..

Vil det da lønne seg/burde eg da ta den 0.01 greia?

 

Du burde bare kjøpe denne:

 

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.6809

 

Du spør og spør men leser og forstår svært lite av det som blir skrevet til deg.

 

Den greia til 0.01 gjør en ting: Fjerner DX-logoen fra pakken. Det har svært lite å si om pakken blir stoppet i tollen eller ikke. Det har jeg allerede besvart, men som sagt forstår du svært lite av det som blir skrevet.

Lenke til kommentar

Du sa tidligere at du hadde fått med deg at DX har sluttet å sende som gift til Norge pga. problemer med tollen. Hvordan kan du da fortsatt tro at de merker pakker hit med gift?

 

Og jeg svarer deg for tredje gang på samme spørsmål: Det har ikke noe å si hva som står på pakken. Så om du legger den 0.01 tingen i handlekurven din eller ikke har ikke noe å si. Den er for de som driver med drop shipment eller sender gaver direkte til bekjente uten at de skal vite direkte hvem avsenderfirma er. Avsenderfirmaets adresse står der fortsatt bare uten selve DX-logoen, så tollen ser lett hvor det kommer ifra.

Lenke til kommentar

Tollen sendte tilbake alle forsendelser fra Dealextreme over flere uker. Grunnen til dette var at de var feil merket. Feil verdi og gift. Det skal være merket med rett verdi og som kjøp fra forhandler (ikke gift). I tillegg bør det ligge faktura i forsendelsen som dokumenterer verdien. Hvis ikke kan Tollen kreve dokumentasjon fra deg som mottaker.

 

Etter en stund gikk det opp et lys for Dealextreme, og de fikk henvendelse fra Tollen om å endre praksis. Deretter gikk Dealextreme ut med at de heretter vil merke med rett verdi og ikke gift til Norge. Betingelsen for dette er selvfølgelig at de som bestiller har skrevet inn Norway i adressefeltet hvor man setter inn land. Det kan være at de merker feil ennå, men hvis de gjør det i stor skala er de rimelig dumme. Det koster de enormt med tid og penger å få tusenvis, hvis ikke titusenvis av forsendelsr i retur.

 

Hvis du som bestiller velger at de skal merke med gift og de gjør det risikerer du at den blir sendt tilbake og du må i værste fall betale ekstra porto for å få den tilsendt på nytt.

 

Alt dette + mye mere finnes i en annen tråd her på forumet hvor kjøpere fortviler over å måtte betale porto fordi pakken har blitt sendt tilbake pga. feil merking. Noen kranglet seg til gratis porto da de stod på at det er DX sin feil, noe det da er hvis ikke kjøper har oppfordret til feilmerking.

 

Mine erfaringer tilsier at Tollen åpner like mange pakker som står gift på som de som er merket med kjøp fra forhandler. Jeg tror faktisk jeg har fått åpnet flere pakker merket med gift enn de som er ærlig/rett merket. De vet nok sånn noenlunde hvem som merker rett og ikke. I alle fall av de store, og Dealextreme har blitt nokså stor inn til Norge det siste året.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Etter en stund gikk det opp et lys for Dealextreme, og de fikk henvendelse fra Tollen om å endre praksis. Deretter gikk Dealextreme ut med at de heretter vil merke med rett verdi og ikke gift til Norge.

 

Etter en stund når vi kunder hadde mast lenge nok i forumet til DX, gikk det et lys opp for de..... :yes:

Jeg var selv med å oppfordret de til å i utgangspunktet merke alle varer til Norge med korrekt verdi. Så slipper man ihvertfall at alle forsendelser under 200 kroner nødvendigvis blir sendt tilbake.

 

Så kan man da selv velge å bruke DX sin supportmulighet der man kan endre en bestilling før den blir pakket, og pent be de om å merke pakken med en spesifikk verdi.

Da gjør de stort sett det, og man er da selv ansvarlig om det ikke går greit og man må dokumentere noe for tollen. Funker bra, flere jeg kjenner har gjort dette med varer som ligger i prisklassen 30-40$ som er litt for mye.

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...