Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Fotokonkurransen - på tide med noen endringer ?


Anbefalte innlegg

Vi har i det siste hatt litt småtrøbbel med gjennomføring av fotokonkurransen. Ettersom det er vinneren av en runde som må arrangere neste runde, og vi har vært så heldig å ha en del nykommere som har vunnnet, så blir det litt start-vansker.

 

Ulempen med disse start-vanskene, så blir en del Klabb & Babb som burde være unngått. Så jeg lurte på om vi skulle ta en liten gjennomgang av hele opplegget og vurdere en annen måte å arrangere hele greia.

 

Jeg synes også at det burde vært flere deltagere. Denne runden var det 9 deltagere; noe som er rundt snittet. Jeg synes det burde vært flere. En god del flere.

 

Dette er de viktigste punktene som jeg ønsker å drøfte, kom gjerne med flere.

  1. Andre fotokonkurranser som jeg har sett på, følger kalender-månedene. Jeg tror det kan være en fordel; man får lengre tid på å tenke ut bilder, samtidig som det ikke blir for mange runder i året. I og med at vi nå har utfordringene, så bør det være nok å holde på med.
  2. I dag er det vinneren som arrangerer fotokonkurransen; spørsmålet er om man skal overlate den jobben til en liten gruppe forumbrukere som tar arrangørjobben på rundgang. Er noen av dere erfarne arrangører som er interessert i det?
  3. Bør vi ha runder hvor tema er fritt. Dvs. ta bilde av hva som helst.
  4. Bør vi endre poengsystemet?
  5. Skal man ha en jury istedet for poll med stemming ?
  6. Hva skal til for å trekke flere folk til konkurransene?

Fyr løs.

 

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes at det er en god idé at vinneren får arrangørjobben på neste runde, men jeg forstår og at det fungerer litt variabelt.

 

Jeg har ikke store produksjonen jeg føler for å vise fram, men jeg har (i all mulig latterlig mangel på beskjedenhet) fryktet for å risikere å arrangere neste runde. Siden man kjenner andre best på seg selv, så tenderer jeg til å tro at jeg kanskje ikke er den eneste som synes det virker litt voldsomt? Blir det bare ni deltakere så er det jo ikke all verdens jobb, men jeg innbiller meg at det kan være temmelig mye innimellom? Desto dummere hvis noen få blir sittende med all jobben, som ofte skjer nå.

 

Jeg har som forsett å bidra mer i BK, men har og litt lyst til å prøve meg i konkurransene. Kunne man fått til en delt bruker, som kun skal brukes av den/de som arrangerer? Tenker på bilder på PM som skal legges ut på et bestemt tidspunkt osv? Da kunne kanskje to delt oppgaven, eller vinneren kunne fått støtte av en av veteranene, eller av forrige vinner? Eller blir det bare rot?

Lenke til kommentar

Et par innspill:

 

1. Dette synes jeg er en god idé. Da blir det lettere for folk å forholde seg til frister osv. Dessuten kan stemmegivingen/bedømmingen av forrige måned foregå parallelt med at neste konkurranse pågår. På denne måten får vi ikke noen "dødtid" mellom konkurransene heller.

 

3. JA!

 

5. Jeg vet ikke om en jury blir lett å få til i praksis, men jeg synes i hvert fall at dagens ordning med poll bare fungerer sånn passe pga det lave stemmeantallet. Ofte kan tredjeplassen kåres med 4-5 stemmer - det er ikke mye. Kanskje et alternativ er å la stemmegivingen pågå i en hel måned? (Jeg tenker bare høyt her.)

 

EDIT:

 

6. Premier er den mest opplagte måten å trekke mer folk på. Men for å få til det trenger vi sponsorer, og for å få til det trenger vi å trekke mer folk. Catch 22. Kanskje det er en idé å kjøre konkurransene ut på en forum som en større del av diskusjon.no frekventerer? Et eget forum i OT-baren for eksempel? Med linking herfra og profilering på Akam.no? (Igjen, brainstorm fra undertegnede.)

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

gode innspill du kommer med her tom.

 

1. Tja, dette er kanskje en god ide, det vil ihvertfall bli enklere for meg å følge med på når det er konkurranser.

2. Hvis noen er villige til å ta på seg dette vil det være ok for meg. Jeg vet ihvertfall et par ganger jeg har valgt å ikke sende inn noe fordi jeg visste jeg ikke hadde anledning til å arrangere hvis jeg vant.

3. Gjerne for meg, jeg synes ofte det blir kjedelig / hemmende å måtte forholde seg til et tema. Dette er hovedårsaken til at jeg så og si aldri deltar...

4. Aner ikke...

5. Nja, synes det funker ok i dag.

6. Fete premier fra akam.no! :-)

Lenke til kommentar
Jeg har ikke store produksjonen jeg føler for å vise fram, men jeg har (i all mulig latterlig mangel på beskjedenhet) fryktet for å risikere å arrangere neste runde. Siden man kjenner andre best på seg selv, så tenderer jeg til å tro at jeg kanskje ikke er den eneste som synes det virker litt voldsomt? Blir det bare ni deltakere så er det jo ikke all verdens jobb, men jeg innbiller meg at det kan være temmelig mye innimellom? Desto dummere hvis noen få blir sittende med all jobben, som ofte skjer nå.

Jeg sitter med den samme følelsen - at det er en del som vegrer seg for å delta, i frykt or å vinne - slik at de må arrangere.

 

Jeg har som forsett å bidra mer i BK, men har og litt lyst til å prøve meg i konkurransene. Kunne man fått til en delt bruker, som kun skal brukes av den/de som arrangerer? Tenker på bilder på PM som skal legges ut på et bestemt tidspunkt osv? Da kunne kanskje to delt oppgaven, eller vinneren kunne fått støtte av en av veteranene, eller av forrige vinner? Eller blir det bare rot?

Om det 5, 10 eller 20 bilder - det har ikke så mye å si. Det er ikke så stor jobb. Men det er mange små-oppgaver som lett glemmes. PM er, rapport der osv. Jeg savner også en mulig å kunne lagre posten med vedlegg i en kladdemodus som kun ses av meg. For da kunne jeg lagt inn bildene etter hvert som de kommer inn.

 

En ulempe er det kommer inn en del bilder 1-2 minutter før fristen går ut. For å roe ned stressfaktoren kan man endre det slik at bildene postes en time etter at fristen har gått ut.

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg savner også en mulig å kunne lagre posten med vedlegg i en kladdemodus som kun ses av meg. For da kunne jeg lagt inn bildene etter hvert som de kommer inn.

Oi, ja. Det har jeg faktisk ønsket meg for egne innleg, -noen ganger kunne det vært fint å lagre svar som kladd mens man tenker seg om, spiser middag, eller lignenede. Er det ingen mulighet for noe sånt?

 

En ulempe er det kommer inn en del bilder 1-2 minutter før fristen går ut. For å roe ned stressfaktoren kan man endre det slik at bildene postes en time etter at fristen har gått ut.

Den har jeg og tenkt på. Er ikke fristen ofte midnatt? Hva med innen tolv timer etter fristen?

Lenke til kommentar
Den har jeg og tenkt på. Er ikke fristen ofte midnatt? Hva med innen tolv timer etter fristen?

Fristen er kl. 22:00 (på en søndag). det er fordi at de som er borte i helgen skal rekke hjem og få sendt bildet inn i tide. Samt det at hvis arrangør er ung*, så bør den personen legge seg i god tid før midnatt.

 

Tom

 

*) Eller så gammel at man legger seg tidlig - eller trenger sin skjønnhetssøvn.

Lenke til kommentar
6. Premier er den mest opplagte måten å trekke mer folk på. Men for å få til det trenger vi sponsorer, og for å få til det trenger vi å trekke mer folk. Catch 22. Kanskje det er en idé å kjøre konkurransene ut på en forum som en større del av diskusjon.no frekventerer? Et eget forum i OT-baren for eksempel? Med linking herfra og profilering på Akam.no? (Igjen, brainstorm fra undertegnede.)

Ja! Annenhver gang en 5Dmk2 og D700?

 

For min del vil ikke premie forandre motivasjonen. Men jeg tror nok jeg kan være i overkant sær innimellom.

Lenke til kommentar
Om det 5, 10 eller 20 bilder - det har ikke så mye å si. Det er ikke så stor jobb.

 

 

Fristen er kl. 22:00 (på en søndag). det er fordi at de som er borte i helgen skal rekke hjem og få sendt bildet inn i tide. Samt det at hvis arrangør er ung*, så bør den personen legge seg i god tid før midnatt.

Jeg forstår at jobben har virket voldsommere enn den er. Jeg skal forsøke å tillegge muligheten for å vinne akkurat så lite bekymring som den fortjener neste gang...

Lenke til kommentar

Mine svar:

1. Ja, kjør konkurransen en mnd og mens den pågår stemmes det over en annen.

2. Vinneren arrangere men med mulighet for støtte hos en annen aktiv pådriver hvis ting skjærer seg.

3. Ja til fritt tema

4. Egentlig ikke, her synes jeg vi heller burde skjule stemmene slik at de kun blir offentligjort ved slutt. Tror det vil gjøre stemmingen mer rettferdig.

5. Ikke i første omgang, så nei her fra meg.

6. Gjøre konkurransen mer attraktiv. Slik det er nå finnes det mange slike rundt på web`n, her må akam skille seg litt mer ut og annonserer.

 

Ellers får man håpe ny server og stabile sider trekker folk tilbake :p (jeg stikker ofte på andre sider når ting går tregt som sirup her)

 

Annet: Små premier holder i massevis, gjerne eksklusive som bare vinnerne får. F.eks Akam penn, kopp, t-skjorte, genser, musmatte osv sov sov sov . Ikke alltid nødvendig med dyre premier.

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Gode tanker. Selv om jeg ikke er den ivrigste til å delta så følger jeg med hver gang. Denne gang tok jeg nesten til og med et bilde etter temaet. OK.., jeg gikk forbi et bilde som kunne passet temaet. Poenget er at jeg merker at jeg tenker på konken når jeg er på tur og ser noe som passer, da er jo ikke veien lang til at man også deltar etterhvert.

 

Hva om man fjernet anonymitetskravet? (tenker bare høyt og ser at det ikke er nevnt) Da kunne jo brukere "utviklet" sin ide gjennom f.eks. bildekritikken før de leverer. Selvfølgelig er det da fare for at noen kopierer ideen din, men hva gjør vel det?

Lenke til kommentar

Jeg tror også at det kan være en ide å la avstemming på forrige runde foregå parallelt. Den bør nok også foregå over en lengre periode. 2-3 uker?

 

Det betyr da at vinner bestemmer tema for runden som kommer etter ferdig avstemning. Det bør vel ikke være et problem?

 

Jeg er enig at en liten premie hadde vært kjekt. Men kan nok bli vanskelig å få til i disse tider. Måtte da være premie for månedens bilde og årets fotograf.

 

@pybalto: Jeg vet ikke om det er en så veldig god ide å fjerne anonymiseringen. Da har jeg mer tror på Incs forslag om å akjule resultatet til avstemmingen er ferdig. Men det du (pybalto) foreslår om å jobbe via bildekritikken tror jeg kan passe bra til en utfordring.

 

Tom

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke vi bør ha fritt tema. Synes litt av utfordringen går bort da, samt at bidragene blir vanskeligere å evaluere.

 

En veldig positiv ting med både konkurranse og utfordringene er at det får deg til å løfte ræva og være kreativ. Jeg er ofte sen med å ta bildet til konkurransen, men når det nærmer seg frist føler jeg meg nødt til å finne på et smart. Siste gangene har jeg ikke deltatt, delvis pga. mye annet tidskrevende, men også fordi jeg ikke har hatt en god idé.

 

Husker det var åpent tema første gang jeg deltok, og vant forsåvidt. :p Artig nok, men jeg synes ikke vi burde ha det.

 

 

Hadde vært kult med en jury egentlig, men hvem som hadde blitt utvalgt til denne er jo langt verre. Selv kunne jeg gjerne tenkt meg å være med i noe slikt. Føler forsåvidt at det hadde vært passende, ettersom jeg har vært en av de mest aktive i konkurransene, sammen med Tom.

 

Ulempen med dette er jo at vi ikke kunne vunnet eventuelle premier. En mulighet hadde selvfølgelig vært å gi ansvaret til Akam-redaksjonen, men føler at det blir litt feil, ettersom dette skal være et brukerarrangert tiltak.

 

Jeg har tappert prøvd å annonsere konkurransen i OT-baren, med stor suksess første gang. Trakk veldig mange ekstra stemmer. Senere viste det seg at det ikke var lov å annonsere i denne tråden, så det funker ikke lenger. Da må vi ta kontakt med mods i hvertfall.

 

Jeg synes ikke at det er nødvendig å ha så veldig mange flere bidrag egentlig. 10 deltakere er en relativt passende mengde spør du meg. Blir det for mange blir det fort mye surr, og mulig flere mindre seriøse bidrag. Uten å virke arrogant her.

 

Stemmer vel forsåvidt også for at vinner skal få lov å arrangere neste runde. Da får vi litt mer variasjon i temaer, da en fast gruppe sikkert hadde valgt noe i deres favør. Altså mye likt. Eneste jeg ønsker å endre, er at vi blir strengere på deltakelse. DE SOM DELTAR SKAL HA LEST OG FORTSTÅTT REGLENE! Man må ta på seg et ansvar hvis man vinner konkurransen, eller om nødig gi ansvaret videre til andreplass eller en frivillig. Hvis du vet at du ikke har tilgang til PC når neste omgang skal publiseres; da får du rett og slett la vær å delta. Så sant du ikke klarer å avtale i forkant med en annen som arrangere for deg.

 

God natt! :p

Lenke til kommentar
Andre fotokonkurranser som jeg har sett på, følger kalender-månedene. Jeg tror det kan være en fordel; man får lengre tid på å tenke ut bilder, samtidig som det ikke blir for mange runder i året. I og med at vi nå har utfordringene, så bør det være nok å holde på med.

12 runder i året bør være passe, ja. Synes det høres greit ut, særlig når man har utfordringene også...

 

I dag er det vinneren som arrangerer fotokonkurransen; spørsmålet er om man skal overlate den jobben til en liten gruppe forumbrukere som tar arrangørjobben på rundgang. Er noen av dere erfarne arrangører som er interessert i det?
Det er også mulighet for å ha en fast arrangørgruppe, men at vinner får velge tema. Da kan arrangørgruppen ta ansvar for å purre på vinneren, og etter en viss frist får de lov å bestemme temaet dersom vinneren ikke har kommet med forslag.

 

Bør vi ha runder hvor tema er fritt. Dvs. ta bilde av hva som helst.
Det kan jo være opptil vinneren/arrangøren å bestemme...

 

Skal man ha en jury istedet for poll med stemming ?
Jeg tror man godt kan ha en poll. Når det er få innleverte stemmer vil de nok i hovedsak komme fra de samme personene uansett - dessuten slipper man å binde noen som sitter i en jury og dermed ikke kan delta.

 

Hva skal til for å trekke flere folk til konkurransene?
Premier drar selvfølgelig flere folk, men dette krever sponsorer. En mulighet er jo at man kan ha premier i noen runder, men ikke alle. En annen er at det ikke er forhåndsannonsert når det er premie, slik at man ikke får noen "store" konkurranser og noen små - men du må sende inn jevnt og trutt for å ha gode sjanser for å vinne en premie. Det er mange småeffekter som kan være av interesse, og jeg er helt overbevist om at det er mulig å finne sponsorer også. JapanPhoto har deltatt villig til nå, og særlig bildeprodukter er aktuelle småpremier. Dersom man angriper de andre fotokjedene kan det nok være litt å hente der også, skyt dem gjerne med at JP villig deler ut effekter. Elitefoto, Fotovideo etc har også produkter som egentlig bare koster dem småpenger å dele ut, men som vil være finfin reklame. De forskjellige importørene har sikkert også reklameeffekter som kan deles ut, og det er mulig Akam kan bidra med noen musematter - det må dere ta opp med Erik eller Are. Dersom det er premier på gang dog, må man selvfølgelig annonsere det i ettertid, og ikke minst hvem som har gitt premien. Trenger ikke si hva det er hver gang - men dersom det er noe konkret og fint, er det også inspirerende.
Lenke til kommentar
Jeg synes ikke vi bør ha fritt tema. Synes litt av utfordringen går bort da, samt at bidragene blir vanskeligere å evaluere.

Bare for å presisere: Jeg mente også bare en gang i blant - ikke hver gang.

Jeg var også litt uklar her. Jeg tenkte også på at fritt tema var noe en hadde 2-3 ganger i løpet av et år. Men jeg kan leve med at kun siste runde er fritt tema. Men tror også at det kan være lurt at juli også har fritt tema. Da er mange på ferie og har mange fotomuligheter.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Hvis dette blir en månedlig begivenhet så burde det nok ikke være det store problemet å få en fotokjede til å sponse feks oppkopiering av vinnerbildet. 12 forstørrelselser må da være kjempebillig reklame.

 

Fordelen med en jury fremfor poll er jo at en jury kan feks ha fastlagte retningslinjer på hva som skal bedømmes utifra meningen med konkuransen. Skal det tas bilde med blitz så er det feks lyset som skal bedømmes og ikke puppene til damen som er tatt bildet av (publikumavstemming blir ofte slik).

 

btw: jeg er ingen erfaren arrangør, men melder meg gjerne frivillig til å hjelpe til med noe slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...