Gå til innhold

bytte av Hovedkort eller CPU?

ashamres

Anbefalte innlegg

Hei

Min dataekspert(egenprodusert) er i utlandet og jeg må prøve å greie meg på egen hånd.....

Kjøleviften til CPU stoppet og en stekelukt som ikke kom fra kjøkkenet bredde seg i huset:

Har søkt på diverse forum og noen mener at overoppheting ikke er skadelig, men jeg har prøvd alle råd med å resette bios(ta ut batteriet i 10 min) Flytte om på minnebrikker, men det er helt dødt: Piper ikke ved oppstart.

Jeg har et A7S333 hovedkort som begynner å bli noen år, så det er helt ok å skifte det ut, men med hva? Jeg har to harddisker: en maxtor IDE-ATA-133 60 GB 7200 RPM og en western digital 500 GB også IDE-ATA. To minnekort crucial PC2700 et på 1 GB og et på 512MB

Spørsmål:

1)Er det dumt å fortsette med IDE- harddiskene? Vil de ikke fungere med nyere hovedkort?

Jeg må uansett få de gamle harddiskene opp og gå da jeg har mye både dokumenter, bilder og musikk på dem. Hvis jeg evt kjøper alt nytt hvordan får jeg da overført dataene fra de gamle harddiskene?

Hilsen Amatør

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir vel utskiftning av Hovedkort, CPU, RAM og skjermkort...:p Kanskje vurdere å legge i noen penger til en ny strømforskyning også...:)

Behøver ikke gi mer enn 2500kr for å få noen grei kvalitet på slike deler tilsammen...:p Socket 462 fra AMD har gått ut fra produksjon ettersom det jeg veit, så det er vel bare litt dumt å skaffe seg "nytt" av dette...;)

Om du prøver AMD 2-kjerne CPU og en helt enkelt skjermkort...:) 5300- eller 6400-RAM er billig, og grei hastighet på...:p Får et greit hovedkort til 4-500 kr også...:)

Når det gjelder HDD så kan det være en fordel å skifte ut fra IDE til S-ATA...men det er fremdeles ikke noe problem å kjøre IDE harddisker på nye HK i dag så lenge den har en ledig IDE-tilkobling...;)

Overføring av data kan du gjøre ved å starte opp harddisken som en vanlig harddisk, ikke som oppstartsdisk (kan justeres i BIOS), og hente ut data fra gammel til ny disk...;)

Lenke til kommentar

Bytte ut MB, CPU, Minne og Anbefaler ny hardisk.

Rask settup Hovedkort med Skjermkort. Om skall bruke ny spill osv bør kjøpe nye skjerkort litt raskere CPU. Men til Surfe pc er den heilt grei. Men jeg vet ikke hva Strømforsyning du har. Kan du må kjøpe ny eller bruke overgang fra 20 pin til 24 pin.

Hovedkort: Gigabyte GA-MA78GM-S2H 710kr

CPU: AMD Athlon 64 X2 5400+ 600kr

Minne: Corsair 6400 DDR2, 2048MB 330kr

HDD: 500gb 500kr

2100kr ca

Lenke til kommentar
Det blir vel utskiftning av Hovedkort, CPU, RAM og skjermkort...:p Kanskje vurdere å legge i noen penger til en ny strømforskyning også...:)

Behøver ikke gi mer enn 2500kr for å få noen grei kvalitet på slike deler tilsammen...:p Socket 462 fra AMD har gått ut fra produksjon ettersom det jeg veit, så det er vel bare litt dumt å skaffe seg "nytt" av dette...;)

Om du prøver AMD 2-kjerne CPU og en helt enkelt skjermkort...:) 5300- eller 6400-RAM er billig, og grei hastighet på...:p Får et greit hovedkort til 4-500 kr også...:)

Når det gjelder HDD så kan det være en fordel å skifte ut fra IDE til S-ATA...men det er fremdeles ikke noe problem å kjøre IDE harddisker på nye HK i dag så lenge den har en ledig IDE-tilkobling...;)

Overføring av data kan du gjøre ved å starte opp harddisken som en vanlig harddisk, ikke som oppstartsdisk (kan justeres i BIOS), og hente ut data fra gammel til ny disk...;)

Takk for info: Videre er spørsmålet om det kan være mulig å greie dette sjøl eller om man skal få tak en annen amatør til en rimelig penge? Er litt teknisk interessert og har egentlig lyst å prøve, men er risikoen for stor? så en veiledning på Hardware.no: Finnes det andre gode veiledninger for amatører som kan anbefales? Videre er tiden en faktor: Hvor lang tid bør man beregne på en slik operasjon dersom alt går greit? Og dersom det ikke gjør det? Finnes det feilsøkingsmanualer? Finnes det liste over verktøy tilbehør som man bør ha: Kjølepasta isopropanol osv?

ashamres

Lenke til kommentar

Bygge messig så har jeg sett med DFI socket A'n og ABIT IX38 kortet mitt at det har fulgt med en veldig bra installasjonsguide.

Du kan stortsett ikke gjøre noe galt, men det kan hende det ikke vil starte fordi du kanskje har glemt en plugg eller noe...

Men det skjer erfarne og proffe også, satt forleden dag og funderte på hvorfor CD-ROMen ikke dukket opp på maskinen, så åpnet jeg kabinett og så at jeg ikke hadde satt i kabelen fra hovedkortet i CD-ROMen :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...