Autofil Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Ja, og når varerommet er større en målene på denne tenkte kassen, kan man flytte skilleveggen bakover til man MINST har de påkrevde målene som behøves for å romme denne kassen. Ifølge Biltilsynet var ikke dette lov selv om kassen fikk plass etter modifiseringa. Han jeg snakket med nevnte dette med at folk flyttet veggen bakover for å få bedre sitgtestilling og liknende, men hevdet dette var ulovlig. Selvsagt kan han jo ha tatt feil, det er jo ingen umulighet. Du skal ikke høre på alt disse inkompetente personene i den etaten hevder. Jeg har også fått en slik beskjed på min lokale trafikkstasjon. Men jeg tar ikke alt for god fisk. Etter å ha trålet paragrafer for å finne hindringer for en slik flytting ( som jeg ikke fant) kontaktet jeg Teknisk avdeling i vegdirektoratet. "Er det noen forskrifter eller paragrafer som er til hinder for å flytte skilleveggen i en bil av merke .............. bla bla?" Han trodde ikke det, men ba om å få ringe meg tilbake. Etter to timer ringte han, og fortalte at det ikke var noe til hinder for å flytte veggen i den aktuelle bilen. I tillegg sa han; "Du burde få det stemplet inn i vognkortet, for det er så mange kverrulanter langs veien..." Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Du skal ikke høre på alt disse inkompetente personene i den etaten hevder. Jeg har også fått en slik beskjed på min lokale trafikkstasjon. Men jeg tar ikke alt for god fisk. Etter å ha trålet paragrafer for å finne hindringer for en slik flytting ( som jeg ikke fant) kontaktet jeg Teknisk avdeling i vegdirektoratet. "Er det noen forskrifter eller paragrafer som er til hinder for å flytte skilleveggen i en bil av merke .............. bla bla?" Han trodde ikke det, men ba om å få ringe meg tilbake. Etter to timer ringte han, og fortalte at det ikke var noe til hinder for å flytte veggen i den aktuelle bilen. I tillegg sa han; "Du burde få det stemplet inn i vognkortet, for det er så mange kverrulanter langs veien..." Jeg regnet med at han var av de mindre inkompetente ettersom han er sjef der og har vært på trafikkstasjonen i over 30 år. Men selvsagt, han kan ha tett feil han også, selv om han virket ganske sikker i sin sak. Lenke til kommentar
Espein Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Noen som veit om målene på den kassen var mindre før? (årstall 2001 ellernoe) Ser ikke for meg att Audi'en min er 105 cm høy i bagasjerom? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Selvsagt, den har blitt større og større, man må også kunne laste inn denne avgiftskassen igjenom døren, før holdt det at det var plass til den. 1 Lenke til kommentar
Espein Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 (endret) Ja, riktig. Her er mere informasjon for den som vil ha: Varebil klasse 2 I Finansdepartementets forskrift om engangsavgift fastsatt 19.03.01, er det innført nye regler gjeldene fra 01.04.01 for hva som kan godkjennes som varebil klasse 2. Disse kravene er gitt i forskriftens § 2-3. Alle kjøretøy som skal registreres som varebil klasse 2, skal nå ha varerom som kan romme en tenkt, rettvinklet kasse med lengde 140 cm, bredde 90 cm og høyde 105 cm. Når det gjelder plassering av denne kassen, så kan den stå på tvers av kjøreretningen, men den kan ikke legges ned. Målene som er oppgitt, er absolutte minstemål. Det går derfor ikke å ”runde av oppover” dersom et varerom måles til ”nesten” stort nok, for eksempel lengde 139,6 cm. Det er fortsatt krav om fastmontert beskyttelsesvegg fra gulv til tak og fra vegg til vegg. Det har ikke vært meningen å gjøre endringer i kravene og det bør kunne forutsettes at en beskyttelsesvegg er i samsvar med regler for beskyttelsesvegg i KTK kap.12. Varebil klasse 2 med åpent lasteplan skal ha lukket førerhus, og det skal ikke være fast tak over noen del av lasteplanet. Det understrekes at kjøretøyet skal ha ”lasteplan” i ordets alminnelige betydning. Andre former for løsninger kan ikke godtas. Det er krav til at varebil klasse 2 skal være teknisk definert som N1. Bil som er ombygd fra M1 personbil til varebil klasse 2 skal imidlertid godkjennes dersom den oppfyller kravene til varebil klasse 2. Fra toll.no Hvordan var reglene før 2001 da ang. skilleveggen? Endret 6. januar 2009 av Espein Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Dette med kassen kom vel sånn rundt 1990, etter at det ble veldig mange Porsche 928 og Chevy Camaro varebiler i Norge i siste halvdel av 80-årene. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Hvordan var reglene før 2001 da ang. skilleveggen? Nå er jeg på tynn is, men var det ikke prosent av innvendig lengde, eller no` Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå