Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

lovelig med grønne skilter /varebil?


kamada

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har selv varebil med grønne skilter.

 

Baksetene skal være fjernet eller nedslått.

Når bilen har vært i Norge i 10 år kan du sette opp bakseter gratis, har du igjen ett år kan du regne med avgift på 10 000,- ++ for å slå de opp og få hvite skilter, har du 2 år igjen som meg; 85000,-..(varierer etter hvilken bil)

 

Blir du tatt for å ha grønneskilter ( men 5 seter oppe) må du regne med bot + avgiften + (30%-50% av avgiften din i tilegg. Dyrt med andre ord :)

 

Blir du tatt for å ha flyttet veggen/gitteret som skiller førerhus og bagasjerom, blir det samme boten som over. Biltilsynet har en egen kasse som skal ha plass inni bagasjerommet.

Endret av Espein
Lenke til kommentar
Blir du tatt for å ha flyttet veggen/gitteret som skiller førerhus og bagasjerom, blir det samme boten som over. Biltilsynet har en egen kasse som skal ha plass inni bagasjerommet.

 

Ikke om du har en større kassebil. Kravet er at varerommet skal romme denne kassen du nevnte med tenkte mål: 140 l *90 b *105 h

Så har du en varebil med innvendig bredde over 140 cm kan du med andre ord flytte skilleveggen til minst 90 cm foran bakdørene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Blir du tatt for å ha flyttet veggen/gitteret som skiller førerhus og bagasjerom, blir det samme boten som over. Biltilsynet har en egen kasse som skal ha plass inni bagasjerommet.

 

Ikke om du har en større kassebil. Kravet er at varerommet skal romme denne kassen du nevnte med tenkte mål: 140 l *90 b *105 h

Så har du en varebil med innvendig bredde over 140 cm kan du med andre ord flytte skilleveggen til minst 90 cm foran bakdørene.

 

Vil ikke dette si at hvis du har feks de nevnte målene over, men du har 170 i lengde, at du da kan flytte veggen 30 cm bakover?

Lenke til kommentar
Blir du tatt for å ha flyttet veggen/gitteret som skiller førerhus og bagasjerom, blir det samme boten som over. Biltilsynet har en egen kasse som skal ha plass inni bagasjerommet.

 

Ikke om du har en større kassebil. Kravet er at varerommet skal romme denne kassen du nevnte med tenkte mål: 140 l *90 b *105 h

Så har du en varebil med innvendig bredde over 140 cm kan du med andre ord flytte skilleveggen til minst 90 cm foran bakdørene.

Dette er helt feil. Det er ikke lov til å flytte på skilleveggen i det hele tatt, samme hvor stort lasterom man har.

Lenke til kommentar
Blir du tatt for å ha flyttet veggen/gitteret som skiller førerhus og bagasjerom, blir det samme boten som over. Biltilsynet har en egen kasse som skal ha plass inni bagasjerommet.

 

Ikke om du har en større kassebil. Kravet er at varerommet skal romme denne kassen du nevnte med tenkte mål: 140 l *90 b *105 h

Så har du en varebil med innvendig bredde over 140 cm kan du med andre ord flytte skilleveggen til minst 90 cm foran bakdørene.

Dette er helt feil. Det er ikke lov til å flytte på skilleveggen i det hele tatt, samme hvor stort lasterom man har.

 

JO, det kan du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Blir du tatt for å ha flyttet veggen/gitteret som skiller førerhus og bagasjerom, blir det samme boten som over. Biltilsynet har en egen kasse som skal ha plass inni bagasjerommet.

 

Ikke om du har en større kassebil. Kravet er at varerommet skal romme denne kassen du nevnte med tenkte mål: 140 l *90 b *105 h

Så har du en varebil med innvendig bredde over 140 cm kan du med andre ord flytte skilleveggen til minst 90 cm foran bakdørene.

Dette er helt feil. Det er ikke lov til å flytte på skilleveggen i det hele tatt, samme hvor stort lasterom man har.

 

JO, det kan du.

Rart Biltilsynet/Vegvesenet sier noe annet. Jeg var å forhørte meg om jeg kunne modifisere skilleveggen, skjære hull slik at jeg kunne montere høyttalere i den. Det var helt greit det, problemene oppsto først i det man begynte å flytte på skilleveggen for å få bedre plass i kupeen, sa sjefen der. Det var ikke lov til å flytte på veggen var det jeg fikk beskjed om. Vil nå tro han har litt peiling ettersom han har vært der oppe i mange titalls år.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Når det gjelder varebiler kl 2 (med grønne skilt) har disse kjøretøyene spesielt lav avgift, da de kun er belastet med 20% av avgiften for personbiler. Forutsetningen for den lave avgiften er at disse kjøretøyene skal brukes til varetransport. For å sikre at dette kravet følges, er det innført en regel om lastevolum for slike kjøretøy. Lastevolumet er fastsatt i form av et "kassekrav". Dette innebærer at kjøretøyene må kunne frakte en tenkt kasse med nærmere bestemte mål. De fleste trafikkstasjoner og andre i bransjen har derfor laget seg en slik kasse til bruk som test for om kjøretøyene oppfyller kravene. Et annet krav er at det skal være en skillevegg mellom førerrom og godsrom.

 

I dette tilfelle vil det derfor bli et spørsmål om kjøretøyet kan frakte en slik kasse når skilleveggen er justert. Dersom dette ikke går som følge av endring i skilleveggsplasseringen, må kjøretøyet regnes som personbil og det må betales avgift deretter. Det er eieren av kjøretøyet som er ansvarlig for kravene er oppfylt. Dersom det ved kontroll oppdages at kjøretøyet ikke tilfredsstiller kravene, vil du som eier bli ansvarlig for differansen i avgift mellom kjøretøyet som varebil kl 2 og personbil. Det kan også bli aktuelt med tilleggsavgift i størrelsen 25 - 50%.

 

Vennlig hilsenPer Jensen

 

Kilde:Aftenposten

Endret av Espein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, og når varerommet er større en målene på denne tenkte kassen, kan man flytte skilleveggen bakover til man MINST har de påkrevde målene som behøves for å romme denne kassen.

 

I uke 9 får jeg en ny varebil (kassevogn). Denne er bred nok til å romme denne tenkte kassen på tvers i varerommet. Så før jeg mottar denne bilen, er skilleveggen flyttet til ca 93 cm foran bakdørene av et godkjent påbyggerfirma.

På denne måten får jeg ca 210 cm bak seten som jeg skal innrede som en "campingbil light" (to-seter, så jeg kan gå mellom setene for å komme bak)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ja, og når varerommet er større en målene på denne tenkte kassen, kan man flytte skilleveggen bakover til man MINST har de påkrevde målene som behøves for å romme denne kassen.

Ifølge Biltilsynet var ikke dette lov selv om kassen fikk plass etter modifiseringa. Han jeg snakket med nevnte dette med at folk flyttet veggen bakover for å få bedre sitgtestilling og liknende, men hevdet dette var ulovlig. Selvsagt kan han jo ha tatt feil, det er jo ingen umulighet.

Lenke til kommentar
Ja, og når varerommet er større en målene på denne tenkte kassen, kan man flytte skilleveggen bakover til man MINST har de påkrevde målene som behøves for å romme denne kassen.

Ifølge Biltilsynet var ikke dette lov selv om kassen fikk plass etter modifiseringa. Han jeg snakket med nevnte dette med at folk flyttet veggen bakover for å få bedre sitgtestilling og liknende, men hevdet dette var ulovlig. Selvsagt kan han jo ha tatt feil, det er jo ingen umulighet.

 

Det var pga. sittestilling at vi ville flytte litt på veggen som nevnt iver,

men vi fikk beskjed av en av de "gode, gamle" på BT her at det var helt i orden,

men i denne kunne den "bare" flyttes 12cm :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...