BigJaffa Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Starta på fagprøven i dag og fekk nokon tips/oppgaver av han som skal spørre oss ut. Me er to som har fagprøven, han sa at me skulle regne ut noko for han neste gang han kom eller under ut spørrelsen. Problemet er at han bare skreiv dette til oss og sa lykke til. In min= 1,5 In max= 6 Nokon som kan hjelpe med å finne ut kva eg skal regne ut? Lenke til kommentar
V_B Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 (endret) In er merkestrøm for vern. Det første som slår meg er at det er en motorven oppgave siden du har In min og In max Endret 5. januar 2009 av Rosemount Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 5. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2009 Det er verdiane på overbelastnigsvernet som me skal bruke. (Glemte å skrive det) Lenke til kommentar
Like clockwork Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Starta på fagprøven i dag og fekk nokon tips/oppgaver av han som skal spørre oss ut. Me er to som har fagprøven, han sa at me skulle regne ut noko for han neste gang han kom eller under ut spørrelsen. Problemet er at han bare skreiv dette til oss og sa lykke til. In min= 1,5 In max= 6 Nokon som kan hjelpe med å finne ut kva eg skal regne ut? Så du har ikke fått vite noe mer enn In min og In max? Kan jo være at dere skal regne ut hva dere skal stille inn motorvernet på? i såfall er det 115-120% av hvor mye strøm moteren trekker ifølge merkeskiltet. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Motorvernet stilles til motorens belastningsstrøm. Å stille strømmen til å være 20% høyere blir jo bare tull, da motoren ikke skal trekke det. Som du sier så er det innstillingene til et overbelastningsvern. Motorvern kommer jo i forskjellige størrelser, så regner med at du skal finne ut om du kan bruke vernet i forskjellige scenarioer. Så må du sikkert kunne forklare litt rundt det også Lenke til kommentar
Like clockwork Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Motorvernet stilles til motorens belastningsstrøm. Å stille strømmen til å være 20% høyere blir jo bare tull, da motoren ikke skal trekke det. Som du sier så er det innstillingene til et overbelastningsvern. Motorvern kommer jo i forskjellige størrelser, så regner med at du skal finne ut om du kan bruke vernet i forskjellige scenarioer. Så må du sikkert kunne forklare litt rundt det også Mulig jeg husker feil nå, men ut ifra Nek 400 så skal motorvernet stilles 115-120% av motorens belastningsstrøm. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Hvorfor skal den det ? Motoren skal ikke trekke mer enn hva som er stemplet. For å sette det litt på kanten så vil man da kunne tillate en 100A motor å trekke 120A. Lenke til kommentar
Like clockwork Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Hvorfor skal den det ? Motoren skal ikke trekke mer enn hva som er stemplet. For å sette det litt på kanten så vil man da kunne tillate en 100A motor å trekke 120A. Selvfølgelig skal ikke motoren trekke mer enn det som står på merkeskiltet, går ut ifra at forskriften er laget for å forhindre uønsket stopp, over ting som kan være bagateller, men for å være helt ærlig så er jeg ikke sikker. Men når det snakk om en fagprøve, så er det nok lurt å gjøre det forskriftmessig riktig. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Korrekt, men motorvernet har jo ikke momentant utkobling ved overskriding In. Jeg fullførte selv fagprøven innen automasjon i November og hadde to beregningsoppgaver med motorer og satt motorvernet til belastningsstrømmen på begge. Fagsensorene gikk nøye igjennom oppgavene og jeg fikk ikke noe purring eller klaging på hvordan motorvernet var stilt inn. Man burde jo selvfølgelig følge hva som står i NEK400:2006 og FEL, men jeg kan selv ikke huske å ha lest at det er krav om at motorvernet skal være stilt 10-20% over belastningen. Lenke til kommentar
Like clockwork Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Korrekt, men motorvernet har jo ikke momentant utkobling ved overskriding In. Jeg fullførte selv fagprøven innen automasjon i November og hadde to beregningsoppgaver med motorer og satt motorvernet til belastningsstrømmen på begge. Fagsensorene gikk nøye igjennom oppgavene og jeg fikk ikke noe purring eller klaging på hvordan motorvernet var stilt inn. Man burde jo selvfølgelig følge hva som står i NEK400:2006 og FEL, men jeg kan selv ikke huske å ha lest at det er krav om at motorvernet skal være stilt 10-20% over belastningen. Jeg hadde fagprøve i elektro med maritim modul for ca et år siden, og da fikk jeg skryt for at jeg hadde stilt det 10-20% over belastningen, har vanskelig for å tro at det er andre regler for hvordan et motorvern skal stilles på båt i f.hold til f.eks et produksjons anlegg. Men må rette meg selv med at jeg brukte NEK 410 (som har med maritime anlegg) og ikke NEK 400. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Nå er ikke jeg noe kløpper på NEK400 heller ettersom jeg bruker IEC 61892, men jeg er hvertfall vant til at man stiller motorvernet på belastningsstrømmen. Dette er vel kanskje noe han burde dobbeltsjekke med NEK400. Han er vel kanskje den som er mest oppdatert innen disse normene Lenke til kommentar
Like clockwork Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Nå er ikke jeg noe kløpper på NEK400 heller ettersom jeg bruker IEC 61892, men jeg er hvertfall vant til at man stiller motorvernet på belastningsstrømmen. Dette er vel kanskje noe han burde dobbeltsjekke med NEK400. Han er vel kanskje den som er mest oppdatert innen disse normene Sant det:) Men skal sjekke det opp selv i morgen når jeg kommer på jobb, ble litt nyskjerrig nå om det er forskjell fra NEK 410 og 400;) Lenke til kommentar
V_B Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Det kan jeg nesten garantere deg at det ikke er. Begge er jo lagd av Norske Elektrotekniske Komitè. Lenke til kommentar
kalisto Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 (endret) Skal også opp til fagprøve nå. Begynner å bli et halvt år siden jeg leste om akkurat dette vel og merke. Sitter ikke med NEK 400 i fanget, men jeg mener ganske sikkert at det skal stilles inn etter motorens belastningsstrøm. (Fasestrømmen) Den kan du måle deg frem til ved normal drift. Det hindrer at motoren skal ta skade. Derav ordet "motor vern" Motorvernet løser ikke ut momentant ved termisk utløsning. dvs at en strøm 10-20% vil den tåle over gitt tid i karakteristikk-tabellene for vernet. Elektromagnetisk utkobling er momentan da, men da snakker vi ganske høye strømmer.. Motorvernet skal beskytte motoren, mens sikringer forran beskytter kabelen.. Som sagt ovenfor høres det hverfall galt ut å sette den 10-20% høyere enn påstemlet verdi I og med at den sikkert brenner opp Endret 20. januar 2009 av kalisto Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå