Gå til innhold

Airport extreme og usb disk

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har noen spørsmål ang airport extreme og time capsule osv. Kan man koble til en ekstern usb disk hvor f.eks halvparten av disken er i HFS+ filformat og halvparten i NTFS. Dvs vil disken med en slik konfig kunne brukes med Time Capsule for macer i nettverket, men samtidig gjøre meg i stand til å share ut NTFS partisjonen over f.eks SMB eller lignende?

Jeg lurer nemlig på om jeg skal overtale min kjære far til å kjøpe seg en apple airport extreme til å ha i heimen. Han har nettopp fått seg en ny iMac 24" som "hjemme pc", men de har selvsagt flere pcer også og kunne derfor ha god bruk for en sentralisert disk med felles filer.

Noen som kan svare meg på om dette er mulig, eller har erfaring med lignende oppsett?

Endret av pal.carlsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke Airport Extreme støtter NTFS, bare FAT og HFS+. Derimot kan du fint dele en HFS+ disk for Windowsmaskiner. Airport Extreme fungerer som en server så du kan dele en HFS+ disk over SMB, på samme måte som du på en Linuxserver kan dele ut shares på f.eks en EXT3- eller Reiser-disk gjennom SAMBA.

Jeg har en HFS+ disk tilkoblet min Airport Ex, og kan problemfritt bruke denne fra både Win2k og Linux. Problemet oppstår vel først om du av en eller annen grunn skulle ønske og koble disken direkte til Windowsmaskinen. Jeg har ikke forsøkt å lage flere partisjoner på nettverksdisken, jeg har en egen disk som jeg bruker til Time machine, og denne plugger jeg bare rett i Mac'en når jeg føler det er på tide å friske opp backupen.

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar.

Oki så lenge jeg kan share ut HFS+ via SAMBA med full lese og skrive tilgang fra windows maskiner så er jo ikke behoved for en ntfs partisjon særlig stort.

Da høres det ut som om dette er en ok løsning for deres behov. Tør jeg spørre hvorfor du ikke kjører Time Machine automagisk via d airport extreme til disken som er koblet til denne?

Vet du om det er mulig å koble til en USB hub og dermed både få printer sharing og nettverksdisk tilgjengelig? Familien har en gammel og god hp mulitfunksjonsprinter som tar omtrent like mye plass som et kjøleskap så muligheten for å gjemme denne unna og share den ut via nettverket hadde vært fint.

Er jo ganske få routere på markedet med usb har jeg funnet ut. Min egen gamle og gode asus wl500g er en av de få, men den vil jeg helst ikke gi slipp på før jeg må :)

Lenke til kommentar

Jeg har en Epson skriver og en harddisk koblet til igjennom en hub, og det fungerer fint. Men det ser ut til at du må installere Bonjour på Windows for å bruke skriver gjennom Airport Extreme. Siden Bonjour ikke støtter Win2k, og Windowsmaskinen min er en råtten, gammel sak som jeg ikke bruker så mye, så har jeg altså kun skriveren tilgjengelig for Mac'en.

Men det skal også fungere for WinXP om du installerer Bonjour.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...