Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor stor innvirkning har snus på trening?

tmg

Anbefalte innlegg

Jeg har nå begynt å trene en del mer og har slutta med snus, trener for å bli i bedre form generelt og med tanke på befalsskolen når jeg slutter på VGS til sommeren.

Men jeg lurer på hvor mye snus har å si på treninga.

Jeg vet at nikotinet trekker sammen blodårene og dermed må det pumpes mer blod fordi det blir mindre blod om gangen osv. og at hjertet til en som snuser slår en del fler slag i døgnet i forhold til en ikke-snuser.

Men det jeg lurer på er:

1. Hvor ødeleggende er det for styrketrening? Her tvinger du jo musklene dine til å jobbe hardt, mye blod som strømmer til og fyller opp musklene for at de skal bli større under trening, om blodårene da er trangere må det ha en del å si.

2. Hvor ødeleggende under kondisjonstrening? Da er det jo O2 som skal tas opp og fraktes rundt i kroppen via blodet, om det da er tynnere blodårer og dermed tyngere å frakte oksygenet rundt må jo dette være et stort minus?

3. Hvor lenge før/etter trening bør man ha vært snusfri for at det ikke skal ødelegge?

Nikotinet holder seg jo i kroppen en stund selv om du spytter ut snusen, men hvor lenge?

Er det noen som har lurt på dette før meg og har noen gode kilder å vise til ville det vært flott :)

I bunn og grunn går det på om jeg bare bør fortsette å holde meg helt borte fra snusen, eller snuse i vei, evt. med moderasjon i forhold til treninga. Kan si så mye som at jeg liker det å snuse, og om det ikke ødelegger alt for mye kan det godt hende jeg begynner med det igjen.

Har hatt et halvt års pause tidligere og vært "clean" en god stund nå, så kan ikke si at jeg er sånn kjempeavhengig, men jeg liker det.

Ser på det som det samme som; man er ikke avhengig av alkohol om man velger å drikke på fester fremfor å være avholds, alt med måte. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Hvor ødeleggende er det for styrketrening? Her tvinger du jo musklene dine til å jobbe hardt, mye blod som strømmer til og fyller opp musklene for at de skal bli større under trening, om blodårene da er trangere må det ha en del å si.

Du spør om hvor ødeleggende det er for trening. Vel, det er kanskje litt vanskelig å svare på ettersom det aldri har blitt kjørt noen studier som går direkte på lingual nikotinbruk og samtidig har kommet med konkrete fakta på bordet. Men som du selv sier, så tror jeg også at det har en negativ effekt. Virker logisk når nikotin kontraherer perifere blodårer som kroppen selv dilaterer under trening. :)

Hvor ødeleggende under kondisjonstrening? Da er det jo O2 som skal tas opp og fraktes rundt i kroppen via blodet, om det da er tynnere blodårer og dermed tyngere å frakte oksygenet rundt må jo dette være et stort minus?

Kommer an på hva du selv definerer som kondisjon, men her er i allefall en artikkel (ikke medisinsk) om det. Er du etter faktiske tall?

3. Hvor lenge før/etter trening bør man ha vært snusfri for at det ikke skal ødelegge?

Wikipedia har et utrolig dårlig svar på det spørsmålet.

/join vil også ha svar på dette:)

Det er jo egentlig bare å google. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...