Erik B. Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Hei. Etter at det har hvert mye tull med ubuntu på maskinen min, har jeg tenkt å prøve å installere ubuntu "i" windows, da jeg skjønner at det blir mindre problematisk med drivere etc. Tingen er at jeg har installert ubuntu på en ekstern harddisk, men det er tydeligvis noe på selve C:\ som gjør at den prøver å boote opp ubuntu selvom USB kabelen til den eksterne harddisken er tatt ut. Så selvom jeg formatere den eksterne harddisken, henger ubuntu forsatt igjen i oppstartsfasen. Hvordan får jeg fjernet ubuntu fra oppstarten? Takk for svar. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Bootloaderen ligger ikke på C:\, men på noe som heter MBR på harddisken. Wubi (som det heter) bruker Windows' bootloader i MBR, og vil derfor overskrive det du har på bootloaderen nå ved å installere Wubi. Lenke til kommentar
Erik B. Skrevet 5. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2009 OK, så jeg forstår deg rett når det vil gå seg til automatisk når jeg installerer ubuntu i Windows? Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Jeg har ikke installert med Wubi, men ut i fra hva jeg har lest, kan jeg ikke skjønne noe annet. Lenke til kommentar
Smif Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Ved å installere ubuntu inni windows med wubi legger ubuntu seg til windows sin bootloader. Etter hva du sier vil du da måtte velge windows i GRUB og så ubuntu i windows sin bootloader. Utrolig dårlig forklart men håper du skjønte det. Det beste hadde da sikkert vært å legge inn windows sin bootloader igjen i MBR, så slipper du unna med en bootloader. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Skal du slippe unna "drivertrøbbel" må du kjøre virtualisering. Lenke til kommentar
Erik B. Skrevet 5. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2009 Det gikk ikke så bra, ubuntu ligger forsatt først i boot-listen, får feilmeldingen GRUB Loading stage 1.5. GRUB loading, please wait ... ERROR 17 Hva gjør jeg for å for ordne slik at jeg kommer inn i windows / den nye ubuntuen nå? Håper dere kan hjelpe meg, da maskinen ikke kan stå uten mulighet for å bli brukt i for lang tid, da jeg har mye skole ting på harddisken hvor windows ligger. Hva menes med virtualisering? Lenke til kommentar
-Logos- Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 (endret) Det gikk ikke så bra, ubuntu ligger forsatt først i boot-listen, får feilmeldingen GRUB Loading stage 1.5. GRUB loading, please wait ... ERROR 17 Hva gjør jeg for å for ordne slik at jeg kommer inn i windows / den nye ubuntuen nå? Du gjenoppretter MBR Microsoft support http://support.microsoft.com/kb/314058 og kjøre komandoen "fixmbr" fra recovery console evt med linux live cd... aldri prøvd: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=622828 Endret 5. januar 2009 av mariunae Lenke til kommentar
Erik B. Skrevet 5. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2009 Hmmm forstår ikke helt... Har kommet hertil i guiden: Bruk verktøyet Winnt32.exe med alternativet /cmdcons for å legge Windows-gjenopprettingskonsollen til i Windows-oppstartsmappen. Denne fremgangsmåten krever omtrent 7 MB hardiskplass på systempartisjonen til Cmdcons-mappen og -filene. Men hvordan "tilkaller" jeg Winnt32.exe? Er i den repareringstingen, men vet ikke hva jeg skal skrive inn Takk for hjelp så langt! Lenke til kommentar
Eppelsin Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Kan du ikke bare boote opp med windows CD'n, velge recovery console (eller gjenoppretnings-konsollen(?) på norsk). Så logger du deg inn på windows-brukeren din via den (kun tekst), og kjører kommandoen "fixmbr", evt "fixmbr C:". Det med WUBI skjønte jeg null og niks av. Lenke til kommentar
Erik B. Skrevet 5. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2009 Fantastisk, tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå