stoffix Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Dell har nå 3008WFP skjermen på tilbud, hele 30% rabatt. Kan dette tyde på at Dell kommer med en 3009 modell? Jeg skal kjøpe en 30" skjerm med S-IPSpanel nå snart, og Dell 3008WFP er jo en av disse skjermene, som også har bred farge-gamut. Om 3009 modellen kommer med liknende fargeegenskaper, men med 30-bits input, så vil man jo redusere "banding"fenomenet betraktelig. Er det noen som har noen formening om dette? Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Om 3009 modellen kommer med liknende fargeegenskaper,men med 30-bits input, så vil man jo redusere "banding"fenomenet betraktelig. Kommer an på hvordan dem implementerer det, panelet i seg selv vil fremdeles ha en fast oppløsning. NEC sine skjermer med 12bits intern LUT (36 bits farger) har f.eks fremdeles bare 24bits panel. NEC 3090WQXi og Dell 3008WFP har samme panel. For å øke oppløsningen og fjærne banding over det er dem avhengig av god dithering. Spørs det hva Dell tenker på da. For dem mindre skjermene går det andre veien. 2407 IPS -> 2408 S-PVA -> 2409 TN+Film. Er ikke sikkert det går i riktig retning selv om det er en ny modell. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 6. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2009 Bit-oppløsningen på LUTen har pent lite med bit-oppløsningen på panelet, og også inngangen. Det eneste er at LUTen må ha minst like høy oppløsning. En 12-bits LUT på et 24-bits panel vil bare hjelpe på å få jevnere, og mer riktig fordeling av fargeintensitetene innenfor de 8 bit-ene som er dedikert til hver farge. Det er også årsaken til at det har mest for seg når man kan endre LUT tabellen i skjermen direkte, slik at en fargekalibrator kan justere fargene skjermen viser, istedet for å kompansere i programvaren på datamaskinen. Men det var en stor digresjon. Ang. panel, så er det jo en mulighet for at en eventuell 3009 modell vil bruke S-PVA, noe som da vil gjøre den mindre aktuell for meg, om den da ikke støtter 30-bits fargeinformasjon, eller har noen andre fine finesser. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 10 bits panel er i tilfelle noe helt nytt, finnes det i det hele tatt (kilde?) Da snakke vi om et stoort skritt (to o'er med vilje), trodde ikke 3008 hadde intern LUT engang, langt mindre sånne ting Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 6. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2009 Alle skjermer har en intern LUT. LUT = Look Up Table. La oss ta for oss fargen rød, på et 24-bits panel. (med tilsvarende LUT) skjermkortet sender ut verdien 255. skjermen slår opp i sin LUT, og finner ut at det blir f.eks. 2V over angitte pixel. Så sender skjermkortet verdien 010, og skjermen slår opp i sin lut, og finner ut at det blir 0,9V. Poenget er at at spenningen som kreves for at krystallene skal snu seg så så mye ikke er linjær med den ønskede effekten, og vi må da ha en oversettelse. Her en en kilde til 30bits panel (10 bit pr farge) http://technorati.com/videos/youtube.com%2...v%3DC7Fg5iTaqNw Den tok meg anslagsvis 5 sekunder å finne. Skjermkort _kan_ også ha en egen LUT, og det er da gjerne denne som brukes ved fargekalibrering, og sikkert andre ting også. ATI støtter 10-bits skjermer på alle sine skjermkort siden X1300 serien, om jeg ikke tar helt feil. og såvidt jeg vet, så er også ATI det eneste alternativet for dette imellom ATI, nVidia, og Intel. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Jeg vet godt hva det er for noe, og nei, ikke alle skjermer har LUT som kan kalibreres av hardware, faktisk svært få. Det er forebeholdt et fåtall proffskjermer som faktisk har det. Reviewet jeg husker det fra (http://www.prad.de/en/monitore/review/2008/review-dell-3008wfp.html) sier spesifikt at den ikke har det. The monitor can resolve 8 bit pro RGB colour, which translates as 16.7 million reproducible colours. The monitor does not have an LUT (Look-Up Table). This means that the settings that do not correspond to the standard setting have a negative effect on the reproducible space because colours are discarded where applicable. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 6. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2009 Jeg hevder fortsatt at alle skjermer har en LUT. (ref. http://www.prad.de/en/monitore/review/2008...l-3008wfp.html) Jeg har ikke hevdet at alle skjermer har en LUT som kan kalibreres i ettertid, og ønsker ikke at du legger ord i munnen på meg flere ganger. Det som står i den anmeldelsen der vil jeg tolke til at sjermen ikke har en utvidet LUT, men en LUT har den, hvordan skal den kunne klare å omforme et digitalt signal til en analog spenning uten en LUT? Forresten, det var et teit spørsmål, for det går jo fint an, men fargene hadde ikke blitt noe i nærheten av sRGB eller noe som helst "naturlig". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå