Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

BK: HDR av låve

Mixy

Anbefalte innlegg

Hei! Var ute i nabokommunen her rett over nyttår, været var herlig, og det ble noen fine bilder :)

Her er et jeg tok av en gammel låve. Senere har jeg satt sammen flere eksponeringer her. To utgaver av samme bildet. Det ene er rett ut fra HDR programmet (Photomatix), og har derfor en litt for markant HDR-halo rundt låven. Denne har ikke jeg giddet å gjort noe med, for jeg slang meg over sort-hvitt redigeringen med en gang.

Som vanlig har jeg kanskje gått litt for langt, men det er mye struktur, mye kontrast, mye detaljer, i like it :)

Slaughter as usual !

post-91287-1231176871_thumb.jpg

post-91287-1231176910_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen som syns noe særlig om det i svart-hvitt? Jeg klarer ikke bestemme meg, de er så forskjellige. Det i farger er så mye mykere enn det i svart-hvitt.

Uansett det med glorien i fargebildet er egentlig bare fordi jeg er lat. Jeg redigerte versjonen med svart-hvitt, og gjorde ikke det samme på det med farger, er ikke store jobben, kanskje det kommer en ny versjon imorra ;)

Lenke til kommentar
Ingen som syns noe særlig om det i svart-hvitt? Jeg klarer ikke bestemme meg, de er så forskjellige. Det i farger er så mye mykere enn det i svart-hvitt.

Svarthvittversjonen ser ut som en treskjæring. Det er vel meningen at det skal se noenlunde ut som et fotografi, regner jeg med. Det er ille nok med fargeversjonen, som er overdrevent hdr-et (merk: men slett ikke blant de aller verste). Motivet har potensiale, synes jeg, men ikke denne versjonen. Hvordan ser den midterste eksponeringen ut? Har på følelsen at den er bedre enn dette.

Uansett det med glorien i fargebildet er egentlig bare fordi jeg er lat. Jeg redigerte versjonen med svart-hvitt, og gjorde ikke det samme på det med farger, er ikke store jobben, kanskje det kommer en ny versjon imorra ;)

Jeg tviler på at du klarer å redde dette uten å sette sammen eksponeringene på nytt. Og glorien er absolutt til stede også i s/v.

Endret av Me sjøl
Lenke til kommentar

Her må jeg nok si meg uenig. For det første er ikke den midterste eksponeringen noe fin (noe du såklart ikke kunne vite da :) ). Enten er det altfor lite detaljer på selve låven, eller så er himmelen utbrent.

Også vil jeg si at slik motivet er , med sola bak låven. Vil det normalt bli en slik glorie. Det ser jeg jo selv på min mørkeste eksponering. Vil si at sort/hvitt bildet, JA, har en glorie, men ikke mer enn naturlig faktisk. fargebildet er jo såklart altfor drøyt, men som jeg sa, ikke prøvd å sjule det heller.

Til sist, HDR kan brukes på mange måter. Jeg har ikke forsøkt å sjule at jeg har brukt HDR, har ikke forsøkt å gjøre det så naturtro som mulig. Det har jeg andre bilder som gjør. Dette er derimot en lek med denne effekten, og resultatet må vel også da tolkes litt som det? :)

Lenke til kommentar

Tøffe bilder..

Har sans for bilder som er utenom det vanlige, der du som "kunstner" står for det du har gjort, med fargevalg/sammensmeltinger som HDR o.l.

Ærlig talt har jo mye med resultatet av kunsten å gjøre med hva som er intensjonen med det hele.

Er dette noe du kunne hatt på din egen vegg, supert!

(Min vegg kunne òg hatt dette, men helst s&h-versjonen, det andre var i mine øyne og som du jo også påpeker, ehh... litt mye:) Sikkert mange som liker dèt og!

Ingen skal da bestemme at dette ikke skulle vært laget vel?

Mye rart man skal høre, som f.eks at det er negativt at det ligner på en treskjæring når det er meningen det skal ligne på et standard bilde.. Hvorfor skal det måtte det?

Syns det var knalltøft, men det jeg prøver å få fram her; dette er tøft i sin sjanger. En sjanger jeg liker :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Oioioi. Her synes jeg du har på et vis voldtatt bildet med de overdrevne Photomatix-effektene. Ser at det er en del som synes at disse er tøffe, men for min del blir det alt for overdreven bruk av effekter. Klarer heller ikke helt å se det kunstneriske i det men men. Komposisjonen er jo i utgangspunktet veldig bra, bare at jeg ville ha løftet kameraet litt, slik at man vet mer hva man skal feste øyet på. Selv om det er en del som liker det, så vil jeg uansett prøve å anbefale deg å prøve på nytt med vesentlig roligere bevegelser på spakene. sakte men forsiktig på hver og en.

Dersom jeg skal velge hvilken en jeg liker best, så må det bli S/H-versjonen som ser mer sepia-tone ut. =)

Lenke til kommentar

Jeg prøvde meg igjen med en litt roligere HDR konvertering, men syns at bildet blir litt tamt her.

post-91287-1231414298_thumb.jpg

Himmelen ble litt tom for farger her. Ender på å like S/H versjonen best uansett jeg. Der har i alle fall den altfor drøye HDR konverteringa en litt mer kunstnerisk mening :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
Jeg prøvde meg igjen med en litt roligere HDR konvertering, men syns at bildet blir litt tamt her.

bilde

Himmelen ble litt tom for farger her. Ender på å like S/H versjonen best uansett jeg. Der har i alle fall den altfor drøye HDR konverteringa en litt mer kunstnerisk mening :p

Synes at dette ble litt bedre, men for å få fikset himmelen kan du godt lage en et background-layer av bildet ditt i et bildebehandlingsprogram, øke kontrastene og justere diverse til du er fornøyd med himmelen på det øverste laget og rett og slett viske ut alt annet enn himmelen ;)

Alternativt lage et adjustmentlayer til den effekten du vil ha (brightness/kontrast), still inn verdiene til du er fornøyd. Velg deretter brush-tool og velg sort som farge og "tusj" vekk der du ikke vil ha effekten, f.eks på alt annet enn himmelen. Dermed kan du lage enda et lag dersom du ønsker å gjøre endringer i kontraster på låven og tusje over alt som ikke har med låven å gjøre.

Krever litt arbeid og tålmodighet, men man får lettere isolert det man vil ta vare på, ved denne metoden.

Lek deg og prøv deg fra. Er ikke sikker på hvilke bildebehandlingsprogram du bruker, men tipsene mine er basert ut ifra Photoshop CS3

Jeg mener ikke at du skal gå helt vekk fra Photomatix og HDR, men bruk det som en grovpolering. Først Photomatix også etterbehandling i et annet bildebehandlingsprogram =)

Lenke til kommentar

Jeg prøver igjen, nå en versjon jeg selv er mer fornøyd med i alle fall, så vi får se :) Har gått en runde i photoshop med en haug layer mask, fixing på farge, og en svak svak S-kurve

Jeg har fått tilbake farge i himmelen, og justert ned blåfargen på snøen.

post-91287-1231507700_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Og kanskje som forventet, synes jeg så absolutt at den siste versjonen var best. Nå kan jeg kun klage på at enkelte elementer er litt uskarpe (hovedsaklig trærne), men det har ikke noe med bildebehandlingen å gjøre. Hele låven kunne godt ha vært med, slik at det ikke hadde blitt kuttet til høyre. Litt høyere beskjæring, slik at så mye "unødvendig bakke blir med ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Jeg var litt i tvil med meg selv om akkurat dette selv, så det er langt ifra sikkert at det hadde blitt bedre av beskjæringen. ;)

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...