Gå til innhold

Elprice med jukse monitor for full HD?


Anbefalte innlegg

vga er jo ute nå, og DVI/HDMI har overtatt . så hvorfor i det hele tatt selges skjermer som kun har VGA ingang ?

i dag regnes det at en skjerm/monitor som tar (full) hd også har DVI tilkobling.

 

dårlig gjort av Elprice

siden det har vær flere saker med dem før så burde man kanskje vurdere å svarteliste dem

Hvis man kun har VGA utgang på sin PC så er det vel greit å kjøpe en skjerm uten HDM/DVI hvis man sparer på det.

 

Forøvrig er samme modell med DVI/HDMI kun 400 kr dyrere, betalte 1799,- for den på Lade og er meget fornøyd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vga er jo ute nå, og DVI/HDMI har overtatt . så hvorfor i det hele tatt selges skjermer som kun har VGA ingang ?

i dag regnes det at en skjerm/monitor som tar (full) hd også har DVI tilkobling.

 

dårlig gjort av Elprice

siden det har vær flere saker med dem før så burde man kanskje vurdere å svarteliste dem

 

/sarkasme

Ja, la oss boikotte Elprice sidne de selger billige varer. La oss tvinge dem til å kun selge dyre varer i stedet slik at folk som deg kan klage over prisen neste uke.

/sarkasme

 

Denne skjermen bruker VGA fremfor DVI/HDMI fordi det er en mye billigere løsning. Dette STÅR på skjermens specs også så ingen ble lurt på noen måte. Hvis du kjøper den aller aller billigste bilen du finner, vil du da forvente å få ABS bremser på den uten å lese spesifikasjonene bare fordi det er ganske standard nå til dags? Og ikke minst: klage etterpå når du ikke fikk dem? Jeez...

 

-Stigma

Lenke til kommentar

de fleste har forstått det , men noen få (og stigma ) har ikke helt forstått problemet helt.

 

når de fleste oppfatter at Full hd har en del krav som denne skjermen ikke innfrir så føler kunden seg lurt.

riktignok så er begrepet "full hd" litt defust derimot så er HD ready mer definert og Hd ready 1080p det samme som full hd for de fleste.

nå er det ikke altid det kan granteres for feil i spesifikasjonene og da kan det oppfattes som om denne skjerm også skal ha DVI eller HDMI tilkobling selv om det ikke er nevnt i spesifikasjonen. nå har jo spesifikasjonene på nettet vist seg å være riktige.

 

det jeg har reagert lit på er hvordan han ble mottatt da han tok kontakt å ville forhøre seg om alt var riktig.

når de prøver å selge han ting som han ikke trenger da lurer man på om de vet hva de holder på med.

kansej kundebehndleren også trodde at denn skjerme hadde DVI tilkobling .

 

det betydde tydeligvis ikke noe for dem at kunden gikk til konkurrenten.

de fleste ville nok vær lit mere imøtekommende og forklart kunden om skjermen

 

jeg vet også at for en del år siden så var Elprice ute i hardt vær da en kunde hadde kjøpt seg en plasmaskjerm med feil.

den saken var oppe på tv2hjelper deg . den gangen mente Elprice at det var kunden som hadde brukt skjermen feil. noe som viste seg å være helt umulig å gjøre får kunden

 

poenget er at kundebehandlingen kunne ha vært mye bedre

det var derfor jeg lurte på om vi skulle svarte liste dem ( for en stund )

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar
riktignok så er begrepet "full hd" litt defust derimot så er HD ready mer definert of Hd ready 1080p det samme som full hd for de fleste.

Hva i all verden er diffust med Full HD, det er jo enstydig og mye mer klart enn 1080p og HD ready?

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Den skjermen er jo nesten obskønt billig.

 

Uansett, elsker min BenQ FP241W så disse blir jo desidert en nedgradering, men kanskje ha det som min andre skjerm? hmhmh

 

Tro meg, du ønsker ikke å kjøre noen nedgradert skjerm nr2. Hvorfor ikke bare gå for enda en FP241W? Jeg har to, og må si det bare er kos. :p

 

Uansett så har trådstarter fått løsning på problemet, og så lenge ting er merket riktig (i forhold til innganger m.m.) ser jeg ikke noe galt i å selge billig versjoner av skjermer med "full pakke".

Men som det gjerne er, man får ofte hva man betaler for.

Lenke til kommentar
riktignok så er begrepet "full hd" litt defust derimot så er HD ready mer definert of Hd ready 1080p det samme som full hd for de fleste.

Hva i all verden er diffust med Full HD, det er jo enstydig og mye mer klart enn 1080p og HD ready?

hd ready er en definert standard som alle bruker men full hd er ikke så klart definer standard . de forskjelige produsentene kan finne på å legge litt forskjellig i begrepet

Lenke til kommentar
hd ready er en definert standard som alle bruker men full hd er ikke så klart definer standard . de forskjelige produsentene kan finne på å legge litt forskjellig i begrepet

Full HD er brukt i forbindelse med oppløsning på 1920 x 1080 punkter og dataskjermer med 1920 x 1200 punkter. Det siste har egentlig større oppløsning enn Full HD men kan vise Full HD oppløsning.

 

1080p er skjermer med full HD oppløsning som kan vise progressive signaler. Ser faktisk ikke noe diffust med noe av dette.

 

Har du eksempel på produsenter som legger noe annet i begrepet Full HD enn dette?

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
hd ready er en definert standard som alle bruker men full hd er ikke så klart definer standard . de forskjelige produsentene kan finne på å legge litt forskjellig i begrepet

Full HD er brukt i forbindelse med oppløsning på 1920 x 1080 punkter og dataskjermer med 1920 x 1200 punkter. Det siste har egentlig større oppløsning enn Full HD men kan vise Full HD oppløsning.

 

1080p er skjermer med full HD oppløsning som kan vise progressive signaler. Ser faktisk ikke noe diffust med noe av dette.

 

Har du eksempel på produsenter som legger noe annet i begrepet Full HD enn dette?

ne1. dessverre. når noen sier at en skjerm som merket hD READY 1080p er ful hd så lure jeg bare litt på hva egentlig begrepet full hd innebærer . det er sagt at det her lit med med fargene, bilde kvaliteten o.s.v .

 

derfor er ful hd lit "løsere" definer en HD Ready eller i det mist oppfates lit "løsere" definert

Lenke til kommentar
ne1. dessverre. når noen sier at en skjerm som merket hD READY 1080p er ful hd så lure jeg bare litt på hva egentlig begrepet full hd innebærer . det er sagt at det her lit med med fargene, bilde kvaliteten o.s.v .

 

derfor er ful hd lit "løsere" definer en HD Ready eller i det mist oppfates lit "løsere" definert

La det være klart, Full HD har INGENTING med farger eller bildekvalitet og gjøre, kun oppløsning.

 

Hvis noen påstår det kan de ingenting. Du sier "det er sagt", da må du jo ha hørt det en plass.

 

Edit:

Tror nok ingen produsenter har sagt noe slik, er nok fra en selger eller noe antar jeg :roll:

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Godt det ordnet seg Oddbjørn. :)

 

Men til mange(Les: de som føler seg truffet) av dere andre; Når dere ikke har peil på hva dere snakker om med tanke på FullHD, og ditto kompabilitet med dette over en VGA kabel, er det kansje noen ganger bedre å holde munn.

 

Merket jeg ble orntlig irritert på hvordan noen av dere svarte.

 

Bottom line: Når man kjøper en skjerm merket med FullHD så SKAL denne takle 1920X1080 piksler.

 

Edit: Rister på hodet av tidligere nevnte Elprice ansatt.

 

Geir Arne

Endret av ganilsen
Lenke til kommentar
ne1. dessverre. når noen sier at en skjerm som merket hD READY 1080p er ful hd så lure jeg bare litt på hva egentlig begrepet full hd innebærer . det er sagt at det her lit med med fargene, bilde kvaliteten o.s.v .

 

derfor er ful hd lit "løsere" definer en HD Ready eller i det mist oppfates lit "løsere" definert

La det være klart, Full HD har INGENTING med farger eller bildekvalitet og gjøre, kun oppløsning.

 

Hvis noen påstår det kan de ingenting. Du sier "det er sagt", da må du jo ha hørt det en plass.

 

Edit:

Tror nok ingen produsenter har sagt noe slik, er nok fra en selger eller noe antar jeg :roll:

det her må du forklare for meg :

når et begrep er "hd redy" og et annet er "full hd" så er det mange som mener et en skjer m som er merket med "hd ready 1080p " er i realiteten Full hd. jeg har helle tiden trod at det var forskjell på hd ready,hd ready 1080p og full hd.

mens andre påstår at det ikke er forskjel på ful hd og hd ready 1080p .

her må det være mere en opløsningen som gjelder for å få ful hd.

 

i følge sony så er begrepet ful hd litt mere en bare opløsningen :

sony hd definasjon

Lenke til kommentar
det her må du forklare for meg :

når et begrep er "hd redy" og et annet er "full hd" så er det mange som mener et en skjer m som er merket med "hd ready 1080p " er i realiteten Full hd. jeg har helle tiden trod at det var forskjell på hd ready,hd ready 1080p og full hd.

mens andre påstår at det ikke er forskjel på ful hd og hd ready 1080p .

her må det være mere en opløsningen som gjelder for å få ful hd.

 

i følge sony så er begrepet ful hd litt mere en bare opløsningen :

sony hd definasjon

HD-ready:

Takle 720p (1280 x 720) i 50Hz og 60Hz

Takle 1080i (1920 x 1080) i 50Hz og 60Hz

Komponentinngang som takler nevnte formater(godkjent at man må bruke adapter for å få komponentinngang)

DVI eller HDMI inngang som takler nevnte formater

Minimum 720 fysiske linjer på displayet

DVI/HDMI inngangen må være HDCP kompatibel

 

HD ready 1080p:

Er det INGENTING som heter, HD reeady og 1080p brukes ikke sammen men hver for seg.

 

1080p:

Fysisk skjermoppløsning på 1920 x 1080 punkter. Kan vise ett progressivt signal i den oppløsningen. Progressivt vil si at hele bildet oppdateres på samme tid, det motsatte er i for interlaced der kun den ene halvdelen (annenhver horisontale linje) av bildet oppdateres, deretter neste. "Vanlig" TV baseres på dette. En skjerm som er Full HD oppløsning men ikke kan vis progressive signal er IKKE en 1080p skjerm.

 

For at en skjerm er 1080p betyr at den også er en Full HD skjerm, at en skjerm er en Full HD skjerm betyr ikke nødvendigvis at den er en 1080p skjerm.

 

Full HD:

Fysisk skjermoppløsning på 1920 x 1080 punkter, som sagt tidligere brukes også Full HD på skjermer med oppløsning på 1920 x 1200 punkter som er en vanlig PC-skjerm oppløsning. Disse skjermene kan vise Full HD oppløsning med en svart stripe over og under, ergo er de vel også Full HD.

 

Lett å bli forvirret for det er mye å holde styr på, at en 1080p skjerm også merkes Full HD er ikke feil og husk at produsentene putter så klart så mange merker på skjermen som de klarer. Håper du forstod dette bedre nå.

Edit:

Har lest på linken din og det kan se ut som jeg ikke er oppdatert på visse områder ellers er det kun Sony som forklarer hva de legger i sine egne merkinger. Skal få sjekket opp dette nærmere senere.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Zatuu:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/HD_ready

 

190px-HD_ready_1080p_logo.svg.png

 

HD-ready 1080p er BRANSJEstandarden for FullHD-versjonen av "HD-Ready"begrepet.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/HD_ready#HD_r...29_requirements <-- mer om selve standarden.

 

EDIT:

 

"FullHD" = Skjermen har 1920x1080 bildepunkter, eller større.

"FullHD 1080p" = Skjermen har 1920x1080 bildepunkter eller større, og kan vise progressive bilder i den oppløsningen. Hva progressivt er kan vi hoppe over å diskutere :).

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
da tar Zatuu feil om at den merkingen ikke eksisterer ?

Gjør vel det ja :blush:

 

Edit:

Grunnen er vel at 1080p trenger ikke noe ekstra for å gi mening, uansett om man kombinerer 1080p med HD Ready eller Full HD så gir det samme mening som om 1080p står alene.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...