Gå til innhold

Riktig å kjøpe bladet =Oslo ?

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg kjøpte et nummer av =Oslo nå nettopp, dels fordi jeg synes synd på de som er i denne situasjonen en vinterkveld,

og dels fordi jeg er interessert i selve bladet.

Mye interessant lesestoff, forresten.

Jeg er nysgjerrig på hva disse folkene generellt bruker inntekten sin på.

Går det til mat og klær, eller har jeg nettopp gitt ham "aktiv dødshjelp" ved å finansiere det neste skuddet hans?

Ingen tvil om at han ble glad for pengene, jeg fikk faktisk en aldri så liten velsignelse med på veien. Og slikt varmer jo hjertet.

=Oslo kan kjøpes av rusavhengige over hele byen som bærer samme navn, og koster 50 kroner for vanlige folk.

Selgeren har betalt 25 i innkjøpspris, og skal leve på resten.

Men hvor mye blir det i året?

Vil en avhengig justere forbruket av heroin etter økonomien sin, og er det da bedre om de ikke tjener noe?

Salg av =Oslo er kanskje den eneste ærlige jobben folk i rushelvete kan få, og det er fint å støtte dem.

Men nå er jeg interessert i alle synspunkter, både for og imot.

Kjør debatt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234

Det er jo en avveining. Pengene vil i hovedsak finansiere narkotikaforbruket hans - foruten at det ødelegger mannens helse, støtter du indirekte kriminalitet og finansierer global terrorisme.

På den andre siden, alternativet for vedkommende =Oslo-selger, er neppe nøkternhet. Han vil uansett måtte finansiere sitt forbruk, og da er magasinsalg å foretrekke fremfor tyveri og tigging - det er gunstig for huseiere, butikkeiere og menneskeverdet til selgeren. Etter mitt skjønn er =Oslo-kjøpet klart the lesser evil.

Lenke til kommentar

Man kjøper ikke =Oslo kun fordi man trenger noe å lese.

Det er absolutt et godt magasin, men jeg tror de som kjøper det gjør det delvis av medlidenhet til han som selger det.

Det er klart jeg bekymrer meg. Han selgeren var en skikkelig hyggelig fyr, og var svært takknemlig (særlig siden jeg ikke krevde veksel av en 200-lapp)

Men hvis de pengene hadde vært bedre anvendt hos en eller annen organisasjon med suppekjøkken, så kanskje...

Det jeg liker, er at han jobber hver dag og sliter for pengene.

Spranget til en jobb i kassa på rimi er da mye mindre, enn om han fikk fast trygd og altfor mye fritid.

Lenke til kommentar

Syntes faktisk dette er en greit sak, siden jeg er veldig imot tigging. Aldri gitt penger til en tigger av noe slag utenom å spandere en middag på en fattig kamerat i blandt ;) Noen ganger blir det litt slitsomt at du ikke kan gå inn på et kjøpesenter selv utenfor oslo uten å få bladet dytta i trynet. Så bladet er faktisk brukbart lesestoff?

Lenke til kommentar

Joda, det er helt kurant å lese. Handler mest om sosiale problem.

Siste nummer inneholder blant annet et intervju med Ingvar Ambjørnsen, diverse politikk som angår rusmisbrukere, slik som debatten om gratis heroin og horeforbudet.

I tillegg var en reportasje fra sigøynerfolket i Romania fattigdommen i Zambia.

Mye lesestoff og debatt, blant annet får de som selger bladet si sin mening om disse tingene.

Vil ikke kalle det et dårlig blad.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Så bladet er faktisk brukbart lesestoff?

Jeg har skummet noen utgaver - en kjøper ikke dette bladet for de gode artiklene, for å si det sånn. ^^

Lenke til kommentar

Her i Bergen har vi "Megafon" som et tilsvarende magasin. Jeg pleier å kjøpe et blad for så å gi det tilbake til selgeren. Jeg vet at pengene mine havner i lommen til (lommemannen) dealerne, og jeg vet hvor disse pengene går videre. Men jeg vet også at vedkommende skaffer seg penger til et skudd på den ene måten eller den andre. Når det offentlige feiler så gjør jeg min del for å bekjempe kriminalitet og drive veldedighet mot folk som trenger det.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper ikke disse drittbladene, da gir jeg heller 25 kroner til en ordentlig tigger. Sentrumsområdet er stappfullt av narkiser som skriker "megafoon". Ikke en forandring til det bedre. Man hadde liksom nok med å unngå øyekontakt med omega3-selgerpakk. Bladene gir kanskje en kortsiktig lettelse for noen, men problemet er det offentliges ansvar. Alt som befrir dem fra å gjøre noe, utsetter en nødvendig utvikling i velferdsstaten og er altså en uting.

Dessuten synes jeg ikke tigging skal være organisert. Jeg får makk av veldedighetsbladene, og nå tror jeg at jeg begynner å skjønne hvorfor, det har noe med dette å gjøre. Jeg gir ikke penger til trekkspillmaltraktører fra gokk, og jeg kjøper ikke gatemagasiner. Ei heller ønsker jeg å sponse tilværelsen til det som har rent over av annenrangs nestenjournalister. Skaff dere en jobb og en blogg.

Når jeg en sjelden gang bestemmer meg for å donere en slant, vil jeg ikke gjøre det midt på gata så alle kan se hva jeg driver med og se hvilken jævla tosk jeg er som lar meg rive med og skal vise alle hvilket godt og engasjert menneske jeg er. Fuck off.

Dessuten har jeg ikke råd.

Lenke til kommentar

Det er noen av Megafon-selgerne som er veldig masete, men de fleste er utrolig hyggelige og ikke minst svært takknemlige når man kjøper. Med tanke på at alternativene deres når det gjelder å skaffe penger/midler til å få tak i dop kun er verre, så synes jeg det er bedre å kjøpe Megafon enn å la være.

Ikke ta dette personlig Isbilen, men utifra det innlegget der får jeg inntrykk av at du er et godt rævhøl.

Lenke til kommentar

Da kan du kalle meg et rævhøl, jeg står inne for hvert ord og tar det personlig, som et kompliment. Men ta første avsnitt. Er du ikke enig? Jeg kan godta at folk liker å kjøpe blader, men du skjønner at slike tiltak har en bedøvende effekt på velferdsapparatet?

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Det er jo en avveining. Pengene vil i hovedsak finansiere narkotikaforbruket hans - foruten at det ødelegger mannens helse, støtter du indirekte kriminalitet og finansierer global terrorisme.

Og dette var seriøst ment?

Ja?

Forutsatt at selgeren er narkoman (Jeg trodde det var en forutsetning for å være selger, men at en er "vanskeligstilt" er tydeligvis nok, trolig er realitetsforskjellen neppe stor) - er er intet av det jeg skriver ukorrekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...