Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ettermontering av ABS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da må du regne med at det dyrt, sikkert over 25000,- om du skal ha nye deler.

I tillegg må det jo være endel arbeid, da du må montere ABS ringer, ABS styreenhet, og evt. bytte ut bremserør. I tillegg så er vel det vanskeligste alt det elektriske, sikringer, og styring til alt dette.

Skrinlegg det, og kjøp deg en bil med ABS. Det er et vennligsinnet tips. :)

Lenke til kommentar

Enig men han over, ville vært veldig håpløst å montere. Har selv en bil med ABS, og forskjellen på samme modellen uten ABS er:

Alle nava og bremseskiver

ABS- hjul med tenner på på hvert hjul

Føler på hvert ABS- hjul

Ledninger til følere, ABS- hjerne og bremserør er forskjellige

+ Sikringer +++

 

Sinnsykt mye jobb med andre ord, og veldig mange deler du trenger, pluss at det er litt dumt å gjøre ting feil når det står på bremsene. Og man får ikke på langt nært så mye ut av det at det er verdt penga og arbeidet. Hvor mye trenger man egentlig ABS? Selv med ABS kan man ikke forvente helt det store ved å ha rattutslag og full brems samtidig, styring og bremsing må uansett skje seperat.

Lenke til kommentar

Om man har en bil med en gammel ABS enhet, eller at den er programmert litt "dårlig" så vil du ikke kunne oppleve å svinge med full brems, på ekstremt glatte underlag.

Men desto mer friksjon man har, desto lettere er det for ABSen å holde full kontroll på din brems og deretter ha en god styring.

Lenke til kommentar
Om man har en bil med en gammel ABS enhet, eller at den er programmert litt "dårlig" så vil du ikke kunne oppleve å svinge med full brems, på ekstremt glatte underlag.

Men desto mer friksjon man har, desto lettere er det for ABSen å holde full kontroll på din brems og deretter ha en god styring.

Jepp, man må alltid kjøre etter forholdene. ABS hjelper litt, men er ingen vidundermedisin. Alle biler kan kjøres i grøften gitt at man har "riktig" kombinasjon av glatt underlag, fart og sving!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Om man har en bil med en gammel ABS enhet, eller at den er programmert litt "dårlig" så vil du ikke kunne oppleve å svinge med full brems, på ekstremt glatte underlag.

Men desto mer friksjon man har, desto lettere er det for ABSen å holde full kontroll på din brems og deretter ha en god styring.

Jepp, man må alltid kjøre etter forholdene. ABS hjelper litt, men er ingen vidundermedisin. Alle biler kan kjøres i grøften gitt at man har "riktig" kombinasjon av glatt underlag, fart og sving!

I ABSens barndom var det mye dårlig, men alt jeg har kjørt de siste årene (av nye biler) har vært bra. Nødbremsing uansett føre: Brems det du orker, og la ABSen fikse resten.

 

At man må kjøre etter forholdene er en selvfølge uansett, å skylde på ABSen fordi man kjører som en idiot, og drar av veien, er fraskrivelse av eget ansvar.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...