Gå til innhold

Nikon D60 kit for 3490

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe overnevnte kit hos Elprice. Har sett også på tilbud på Canon 1000D til samme pris og Pentax k-mn til 2990. Alle med objektiv.

Av disse synes jeg bildene virker skarpest på D60, noe som også er viktigst for meg i mitt arbeid. Jeg bryr meg ikke om å kunne ha muligheten til å stille og knote på kamerahuset i en 1 time før jeg tar utendørsbilder (vanligvis bygningsfasader) som jeg modellerer i Sketchup.

Jeg har også sett Sony Alpha DSLR-A200 kit til 2790, men jeg synes bilder tatt med denne i diverse tester virker litt uskarpe i motsetning til A350 som er meget bra, men mye dyrere.

Hva anbefaler dere ?

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  Spartan skrev:
Jeg har også sett Sony Alpha DSLR-A200 kit til 2790, men jeg synes bilder tatt med denne her i tester virker litt uskarpe i motsetning til A350 som er meget bra, men mye dyrere.
A350 har en høyere oppløst sensor, så det er ikke unaturlig at den fremstår som litt skarpere (avhengig av optikken du bruker og lavpassfilteret foran sensoren), men at forskjellen skal være så veldig stor tviler jeg litt på. Det er antagelig innstillinger i jpeg-konverteringen som gjør hovedutslaget.

Hvis du tar bilder i jpeg, så kan du stille graden av oppskarping kameraet gjør etter dine egne preferanser, så antagelig kan du få resultater med A200 som ikke er så veldig forskjellige fra A350. Hvis du tar bilder i råformat kan du stille oppskarpingen selv i bildebehandlingsprogrammet.

Defaultinnstillingene på D60 mistenker jeg er rimelig kompaktkameraaktige, med relativt høy oppskarping og fargemetning for å gi tilsynelatende skarpe bilder med "smell" i fargene. Det sier ikke nødvendigvis noe om sensorens fysiske egenskaper.

Lenke til kommentar
  Spartan skrev:
Vurderer å kjøpe overnevnte kit hos Elprice. Har sett også på tilbud på Canon 1000D til samme pris og Pentax k-mn til 2990. Alle med objektiv.

Av disse synes jeg bildene virker skarpest på D60, noe som også er viktigst for meg i mitt arbeid. Jeg bryr meg ikke om å kunne ha muligheten til å stille og knote på kamerahuset i en 1 time før jeg tar utendørsbilder (vanligvis bygningsfasader).

Jeg har også sett Sony Alpha DSLR-A200 kit til 2790, men jeg synes bilder tatt med denne i diverse tester virker litt uskarpe i motsetning til A350 som er meget bra, men mye dyrere.

Hva anbefaler dere ?

Husk du må også legge inn prisen for minnekort. Minimum 2gb, helst 4gb, er å anbefale. I tillegg anbefaler jeg at du kjøper 133x speed (Lexar sine er gode). De koster på elkjøp hhv. 299,- og 549,-.

Kjøpte selv Canon EOS 450D KIT inkl. 2GB Lexar 133x speed og opplærings DVD til 5750,- her for 2 dager siden.

Noen som har tips til en kameraveske som rommer 1 stk ekstra objektiv foruten om 18-55 objektivet som følger med :idea: Objektivet jeg leter etter å kjøpe blir vel et som går til 105-120mm.

Endret av Skogis74
Lenke til kommentar
  Spartan skrev:
Her fant jeg en side som sier at D60 er ranked som topp 4 systemkamera: http://alatest.no/anmeldelser/digitale-sys...1=alascore~99~A
Den typen samlesider er egentlig ganske unyttige.

Det er ingen tvil om at alle fire kamerahusene er gode på sine respektive måter, men de er rangert etter en mer eller mindre tilfeldig vektet sammenregning av assorterte testresultater og (ikke nødvendigvis veldig objektive) brukererfaringer. Så som faktisk sammenligningsgrunnlag er den heller ubrukelig. Da bør du heller lese tester på anerkjente fotosider som DPReview og så bedømme for deg selv hvordan de kriteriene de prioriterer stemmer overens med dine.

Lenke til kommentar
  Sutekh skrev:
  Spartan skrev:
Her fant jeg en side som sier at D60 er ranked som topp 4 systemkamera: http://alatest.no/anmeldelser/digitale-sys...1=alascore~99~A
Den typen samlesider er egentlig ganske unyttige.

Det er ingen tvil om at alle fire kamerahusene er gode på sine respektive måter, men de er rangert etter en mer eller mindre tilfeldig vektet sammenregning av assorterte testresultater og (ikke nødvendigvis veldig objektive) brukererfaringer. Så som faktisk sammenligningsgrunnlag er den heller ubrukelig. Da bør du heller lese tester på anerkjente fotosider som DPReview og så bedømme for deg selv hvordan de kriteriene de prioriterer stemmer overens med dine.

Ok. Men det er som sagt ikke så viktig for meg å lese hvor mange knapper det er på disse og hvordan de brukes og ikke brukes i forhold til hverandre. Det overlater jeg til de som fotograferer for å fotografere hvis du skjønner. Jeg er kun opptatt av bildekvaliteten og da har jeg sammenlignet bildene ved å zoome i disse for å se hvor skarpe de er. Da synes jeg D60 virker som beste løsning i forhold til pris (i 3500 klassen).

Lenke til kommentar
  Spartan skrev:
Ok. Men det er som sagt ikke så viktig for meg å lese hvor mange knapper det er på disse og hvordan de brukes og ikke brukes i forhold til hverandre. Det overlater jeg til de som fotograferer for å fotografere hvis du skjønner. Jeg er kun opptatt av bildekvaliteten og da har jeg sammenlignet bildene ved å zoome i disse for å se hvor skarpe de er.
For all del, men det er greit å være klar over at så lenge du fotograferer i jpeg, så er skarpheten (så vel som fargemetning og andre egenskaper) i stor grad avhengig av hvordan dataene behandles etter at de er hentet ut fra sensoren. Altså hvilke innstillinger du har valgt i bildekvalitetsmenyen.

Det er ikke så stor forskjell på de faktiske sensoregenskapene at det er merkbart for andre enn raringer som PMnormal.

En annen ting å tenke på er at bildekvalitet er mer enn bare skarphet.

Når det er sagt, så sier jeg ikke at du ikke skal kjøpe D60. Det er et ypperlig kamera, og personlig mener jeg at Nikon og Pentax er de eneste som klarer å plassere en utløserknapp på en fornuftig måte så vel som å lage et fornuftig grep i den prisklassen. (Ok, jeg skal motvillig erkjenne at også Olympus gjør en respektabel jobb). Det er mange gode grunner til å velge D60 fremfor Sonyen, men bildekvalitet er ikke en av dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...