stasomfaen Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 (endret) Hei, jeg har vært mye fram og tilbake angående utdannelsen. Jeg går første året på restaurant- og matfag nå. Grunnen til at jeg går der er at jeg ikke trivdes på studiespesialisering, så jeg byttet til RM fordi det var fullt på elektrofag. Tenker å bytte til elektrofag neste år, hvis ikke medier og kommunikasjon (litt usikkert enda). Virker som det er lurere å ta elektrofag pga jobbmuligheter senere. Men problemet mitt er at jeg er skikkelig forvirra! Har ikke peiling på hva jeg vil. Har aldri hatt noe spesielt ønske, bare vært fram og tilbake om hva jeg vil. Jeg har mye å velge i innen elektro, men tenker å skaffe meg studiekompetanse i tillegg. Jeg har sett litt på utdannelse i utlandet, og dette er høyest interessant! Jeg har tenkt litt på utdannelse innen økonomi eller bachelor i elektro, men det er så mye annet å velge i også! Har fryktelig lyst til å drive litt med bildegrafikk, webdesign, animering, filming osv.. Men jeg har ikke sjanse til å bestemme meg : / Blir av og til litt deppa fordi jeg er redd for framtiden. Tenker hele tiden "hva vil jeg?", "hva kommer det til å bli av meg?". Jeg har lyst på arbeide hvor jeg tjener en del penger, men jeg må for all del trives med det også. Jeg har egentlig ikke lyst til å bli elektriker og bare sitte igjen med det for resten av livet. Jeg vil ut og oppleve ting og. Derfor syns jeg det er interessant dette med utlandet. JEg er veldig glad i å stå på ski/twintip, og har veldig lyst på å studere i f.eks. Colorado, hvor det er kjempemuligheter til å drive med det man liker. Har også sett at New York kan være interessant, men da blir det kanskje mindre av hobbyene. Jeg tror Colorado hadde vært en mulighet, men er usikker på karakterkrav og hva som trengs.I tiende klasse hadde jeg 4,2 i snitt, og tror jeg har minst like bra, hvis ikke bedre i år. I tillegg så har jeg alltid vært god i håndtverksfag. I kunst og håndtverk og i heimkunnskap hadde jeg 2 5'ere. Tenker å forbedre meg med karakterer, men lurer på om jeg skal ta noe ekstra fag neste år, siden jeg får fritak i de fleste fagene jeg har i år. Vurderer å ta fag som jeg kommer til å ta på påbyggsåret, eller ta så mye som mulig så jeg kanskje slipper påbygg, men bare jeg får studiekompetanse. I tillegg er det noen utdannelser som krever f.eks. r1+r2 matte og Fysikk osv. Så jeg bør kanskje hente inn noe her og. Det beste hadde vel vært studiespesialisering, men jeg kommer ikke til å klare det med sosial angst og den fæle sjenansen. Jeg sliter fryktelig med å bli kjent med nye store klasser, foredrag og slike ting, så jeg hadde kommet til å tape mye på karakterene. Legg merke til at jeg skriver kanskje litt rotete, men jeg må bare få ut alt jeg lurer på, og som plager meg. Jeg klarer aldri å bestemme meg for hva jeg vil : / Jeg ønsker heller ikke å velge feil, og kanskje måtte sitte med arbeid 24/7. Oljeplattform hadde vært perfekt for meg, men er ikke sikkert jeg kommer meg dit med det jeg har lyst til å bli. Har lyst på arbeid hvor jeg kan gjøre plass til fritidsaktiviteter som ski. Hadde jeg hatt arbeid og hus i Colorado så hadde det vært fint, men fortsatt... Vet ikke hva jeg vil bli! Det MÅ ikke være arbeid i Norge, har veldig lyst til å flytte utenlands, til en storby, eller som sagt et sted jeg kan finne ro i hobbyene mine ved siden av. Dette er så irriterende. Tenker på det hele tiden, og det ødelegger mye syns jeg. Klarer ikke alltid å konsentrere meg på skolen eller når jeg gjør lekser. Hjelp! Endret 5. januar 2009 av robbern9292 Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Tja, hvis du har lyst til å fortsette innen restauranger og/eller hotellnæringen kan jeg foreslå Modul i Wien. www.modul.at Eller lignende skoler i Sveits. På Modul er undervisningen på engelsk. Skibakkene er ikke sååå langt unna. I Sveits er det antagelig nærmere. Ellers kan du jo høre med ANSA www.ansa.no Lykke til Lenke til kommentar
stasomfaen Skrevet 6. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2009 Tenker å se litt på ansa og ulike organisasjoner, men for opplysningens skyld, jeg har ikke tenkt til å drive videre innen matbransjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå