Gå til innhold

Skal ha ny tlf, med ordentig GPS, wifi, og over gj.snittet kamera

Anbefalte innlegg

Finnes denne telefonen, tro?

Funksjoner:

-Kalender: Vanlig kalender holder

-GPRS / EDGE / Email klient: ikke viktig

Form:

-Vanlig eller skyve

-Vekt: Ikke viktig

-"Støt/sprut/støv-sikker": Neida

Skjerm:

-Gjerne 2,4" eller mer, men viktigere med god oppløsning

-Touchscreen: Gjerne, men ikke et krav

Pris:

Helst ikke over 4000,-.

Med abonnementsbinding: Nei

Diverse:

-Merke: Gjerne SE, da jeg har k750i idag, og trives med åssen SE gjør det. IKKE Windows... Trives heller ikke helt med Nokia, men slik det foreløpig ser ut, må jeg kanskje...

-Kamera: Jepp, gjerne et som er over gjennomsnittet i kvalitet også

-Videokamera: Gjerne

-Symbian: Gjerne

-Infrarød port: Trengs egentlig ikke

-Blåtann (Bluetooth): Ja

-Internminne: Minmimum 1 GB

-Minnekort: Ja

-MP3: Ja, og gjerne en bra og oversiktlig en også

-Radio: Ja

-UMTS: Samme hva

-Triband: Samme hva

-wLAN: Ja. Og denne er viktig.

- Mulighet for GPS: Ja, og ikke noe tull der man hele tiden må kobles opp for å laste ned en bitteliten del av kartet. Er vel slik SE gjør det. Samboeren har Nokia N82, og gjerne et såpass bra GPS-system. Er uaktuelt med ny tlf uten god GPS.

- Instant Messenger [Tjenester alá MSN etc.]: Samme hva

-Batterilevetid: Litt viktig

-Hva er primærbruksområdet for mobilen din idag?

Primært idag er bare samtaler, musikk og SMS. Det jeg ønsker meg i ny tlf er bedre kamera (har SE k750i), ordentlig GPS, wifi, musikk, radio og flymodus. Gjerne Symbian. En annen ting jeg ønsker, er mest mulig innstillingsmuligheter, og minst mulig begrensninger (på enkelte tlfer kan man vel ikke engang legge inn egne MP3-melodier som ringetoner). Sånne enkle ting som å sette antall minutter på snooze på alarmen er bl.a. det jeg tenker på. Hadde selvfølgelig vært fint med minijack sånn at man ikke trenger adapter til headset.

Jeg har kikket på flere telefoner, bl.a. SE C905 og Nokia 5800 Expressmusic, men C905 (og SE generelt?) har tåpelig GPS-system (siden det ikke er kart lagret i tlfen?), og 5800 Expressmusic har helt elendig kamera.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig du synes det er et kjedelig svar siden samboeren din har den, men jeg vil si Nokia N82 (evt N79) fortsatt er det beste alternativet. Samsungs mobiler har nok den beste GPS-løsningen (Jeg lot min Omnia veilede meg hjem fra hytta i dag), men de to eneste aktuelle koster et stykke over den prisen du oppgir.

Lenke til kommentar
Var "redd" for det, ja. :)

Hvilke Samsunger anbefaler du ift bra GPS? Omnia og...?

Omnia har vel ikke noe spesielt godt kamera hvis du er ute etter det. Du sier også at du ikke vil ha Windows. Ellers så er jo Windowstelefoner fullverdige GPS'er der du kan installere programvare for forskjellige typer navigasjon. Disse ligger dog over 4000 kr i pris.

Sonyericsson har vel ikke så mange telefoner som passer dine kriterier. Den eneste blir vel C905, som koster fra ca 4200 kr. Til bilnavigasjon blir vel skjermen litt i det minste laget, i tillegg til at brukervennligheten ikke er helt på topp nettopp for dette. Med C905 har du heller ikke rare muligheten til å installere annen navigasjonsprogramvare da dette ikke er en smarttelefon.

Hos Nokia er utvalget større, men også her får du ikke så store skjermen. De som kjører Symbian har derimot større muligheter for installering av andre navigasjonsløsninger.

Selv bruker jeg en HTC Touch HD kombinert med TomTom 7, noe som jeg er veldig fornøyd med. Denne er bedre enn den dedikerte Sony GPS'en til min far, og dette både på nøyaktighet og brukervennlighet. :)

Lenke til kommentar

Ser selv etter ny tlf og har ca de samme kriteriene. GPS, 3/3.5g, bra oppløsning, bra batteri og bra kamera, pluss integrert 3.5mm jack.

Ikke så greit å få oppfylt alle disse kravene, Samsung i8510 (aka innov8) greier alt bortsett fra skjermoppløsning, i tillegg ser det ut til at batteri-tid ikke er veldig bra.

Men jeg bruker jo skjermen oftere enn f.eks kameraet... Kanskje lurere å nedprioritere kameraet. SE Xperia og Nokia 5800 har 3mp-kamera med lys og autofokus. Kameraene får ikke strålende omtale, men de virker vel. Begge telefonene har brukbart store batteri og stor skjerm med oppløsning over 320x240.

Jeg heller mot 5800 pga pris, men venter med å bestemme meg til den er ankommet butikkene og jeg har trykket litt på den.

K

Lenke til kommentar
Finnes denne telefonen, tro?

Funksjoner:

-Kalender: Vanlig kalender holder

-GPRS / EDGE / Email klient: ikke viktig

Form:

-Vanlig eller skyve

-Vekt: Ikke viktig

-"Støt/sprut/støv-sikker": Neida

Skjerm:

-Gjerne 2,4" eller mer, men viktigere med god oppløsning

-Touchscreen: Gjerne, men ikke et krav

Pris:

Helst ikke over 4000,-.

Med abonnementsbinding: Nei

Diverse:

-Merke: Gjerne SE, da jeg har k750i idag, og trives med åssen SE gjør det. IKKE Windows... Trives heller ikke helt med Nokia, men slik det foreløpig ser ut, må jeg kanskje...

-Kamera: Jepp, gjerne et som er over gjennomsnittet i kvalitet også

-Videokamera: Gjerne

-Symbian: Gjerne

-Infrarød port: Trengs egentlig ikke

-Blåtann (Bluetooth): Ja

-Internminne: Minmimum 1 GB

-Minnekort: Ja

-MP3: Ja, og gjerne en bra og oversiktlig en også

-Radio: Ja

-UMTS: Samme hva

-Triband: Samme hva

-wLAN: Ja. Og denne er viktig.

- Mulighet for GPS: Ja, og ikke noe tull der man hele tiden må kobles opp for å laste ned en bitteliten del av kartet. Er vel slik SE gjør det. Samboeren har Nokia N82, og gjerne et såpass bra GPS-system. Er uaktuelt med ny tlf uten god GPS.

- Instant Messenger [Tjenester alá MSN etc.]: Samme hva

-Batterilevetid: Litt viktig

-Hva er primærbruksområdet for mobilen din idag?

Primært idag er bare samtaler, musikk og SMS. Det jeg ønsker meg i ny tlf er bedre kamera (har SE k750i), ordentlig GPS, wifi, musikk, radio og flymodus. Gjerne Symbian. En annen ting jeg ønsker, er mest mulig innstillingsmuligheter, og minst mulig begrensninger (på enkelte tlfer kan man vel ikke engang legge inn egne MP3-melodier som ringetoner). Sånne enkle ting som å sette antall minutter på snooze på alarmen er bl.a. det jeg tenker på. Hadde selvfølgelig vært fint med minijack sånn at man ikke trenger adapter til headset.

Jeg har kikket på flere telefoner, bl.a. SE C905 og Nokia 5800 Expressmusic, men C905 (og SE generelt?) har tåpelig GPS-system (siden det ikke er kart lagret i tlfen?), og 5800 Expressmusic har helt elendig kamera.

Jeg har ingen betenkeligheter med å anbefale N82 fremdeles den dag i dag enda min har 1 år på baken nå i januar. Knallbra og rask GPS som faktisk fungerer utrolig bra også til kjøring, tar veldig bra bilder og kobler seg på ethvert W-lan som er tilgjengelig. Såvidt jeg kan se dekker den de fleste av dine krav.

Jeg har hele tiden holdt den oppdatert med siste firmware, siste versjon av Nokia Maps etc og telefonen fungerer helt strålende til alle formål.

Lenke til kommentar

Bah. Kanskje jeg må vurdere en Windows-mobil likevel, da. Åssen er Samsungene på brukervennlighet og "kjapphet"? Flyter UIet bra, eller er det som å kjøre Vista på en maskin med for lite minne? Og åssen er HTCene sammenliknet med Samsung sine?

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar
Bah. Kanskje jeg må vurdere en Windows-mobil likevel, da. Åssen er Samsungene på brukervennlighet og "kjapphet"? Flyter UIet bra, eller er det som å kjøre Vista på en maskin med for lite minne? Og åssen er HTCene sammenliknet med Samsung sine?

Betyr det også at maksprisen på 4000,- ikke lenger gjelder? I så fall er nok Touch HD det beste valget mtp skjermstørrelse og oppløsning, og denne er vel også en av de beste windowstelefonene på kamerafrnten, så lenge du ikke tar så mange bilder i mørket. HD er vel også den raskeste av HTC-modellene til nå, og av de raskeste windowstelefonene for øvrig. HD har også miniUSB og 3,5 mm minjack kontra Omnia som bare har èn proprietær port.

Du kan jo lese testene og sammenlikningene av disse som du finner på Mobilen og Amobil.

Lenke til kommentar
Betyr det også at maksprisen på 4000,- ikke lenger gjelder? I så fall er nok Touch HD det beste valget mtp skjermstørrelse og oppløsning, og denne er vel også en av de beste windowstelefonene på kamerafrnten, så lenge du ikke tar så mange bilder i mørket. HD er vel også den raskeste av HTC-modellene til nå, og av de raskeste windowstelefonene for øvrig. HD har også miniUSB og 3,5 mm minjack kontra Omnia som bare har èn proprietær port.

Du kan jo lese testene og sammenlikningene av disse som du finner på Mobilen og Amobil.

Jo, maksprisen er der egentlig fortsatt... Ikke enkelt det her, gitt. Eneste i prisguiden som ligger under 4000,- med Windows mobile 6.1, er HTC Touch Diamond.

Er det ventet noen nye mobiler i løpet av vinteren/våren som har det jeg ønsker i en mobil? For jeg kan vente hvis jeg må.

Lenke til kommentar
Vent til Nokia 5800 Tube kommer ut ;)

Joda, jeg vurderte denne lenge, men kameraet er jo helt talentløst... :( Har sett bilder tatt med det, og de er dårligere enn min gamle SE k750i. Mye dårligere. Har et lite håp om at ny firmware fikser det, men man vet jo ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...