Gå til innhold

[Løst]Hvilket bilde format er det beste ?

Gjest Slettet-PJ426FqLv6

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-PJ426FqLv6

Hei :)

Er det noen som hva det beste bilde formatet er. Jpg, gif osv ?

NB, jeg vet ikke om jeg har startet dette emne på feil plass

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer an på hva du mener med beste. Er det best kvalitet på bildet, mest informasjon i bildet eller best kvalitet/plass-ratio.

Alle har sine fordeler og ulemper. Tror du må være litt mer konkret. Googler du det finner du sikkert også litt info om det.

Lenke til kommentar

Det mest brukte bildeformatet er .jpg

etter det kommer vel .bmp, men de er vesentlig mye større i filstørrelse.

.png er mye brukt i linuxmiljøer men støttes selvsagt også for alle platformer (win, mac, linux)

Om jeg skulle svart direkte på spørsmålet ditt har jeg sagt at .NEF er det beste, det er råformatet direkte fra kameraet.

Det kan hente at fil-formatet er forskjellig fra kamera til kamera, men det heter værtfall "RAW" på menyen på et digitalt SLR kamera.

Håper dette hjelper litt.

mvh, Anders.

Lenke til kommentar

Kva som er «best» kjem heilt an på kva ein skal bruke filene til. Skal du t.d. leggje fotografi ut på nett, vil JPG gjerne vere det beste, ettersom du får god kvalitet med relativt små filer. Skal du leggje eit skjermskot, grafikk o.l. på nett vil PNG gjerne vere eit betre val enn JPG.

Har du eit kamera som kan ta bilete i råformat (Raw), og skal justere/redigere filene i ettertid, vil råformatet vere det beste, ettersom desse inneheld mykje meir informasjon enn JPG-filene. (Det har vore ein del diskusjonar om rå vs. jpg.)

TIFF er eit anna format som eg trur er mykje brukt som «mellomformat», altso at ein bruker det undervegs i prosessen. Til dømes om ein har justert ei råfil i råkonverteraren, so kan ein lagre det som TIFF, og gjere den meir avanserte redigeringa i andre program. TIFF gjev mykje større filer enn t.d. JPG ettersom filene anten er ukomprimerte, eller komprimert på ein annan måte (gjerne tapsfritt).

Til sist litt meir om råfiler: Råfiler er ein direkte avlesing av det bildebrikka «ser», og det er dermed forskjell på råfilene frå ulike kamera, med ulike bildebrikker. I tillegg har kvar kameraprodusent sitt eige format. NEF er Nikon sitt format, CR2 er Canon, PEF er Pentax, ORF (trur eg) Olympus, osb. Men ettersom råfilene frå ulike kamera er ulike, er det forskjell på NEF-filer, forskjell på CR2-filer osb. Råfiler kan og vere ukomprimerte, komprimerte, eller komprimert tapsfritt. Tapsfri komprimering vil seie at ein reduserer filstorleiken utan å fjerne noko informasjon.

Adobe har forresten sitt eige råfotmat, DNG, som dei har opna spesifikasjonane til, slik at andre kameraprodusentar kan bruke dette. Pentax og Samsung lar ein t.d. lagre råfiler i DNG.

Lenke til kommentar
Om jeg skulle svart direkte på spørsmålet ditt har jeg sagt at .NEF er det beste, det er råformatet direkte fra kameraet.
.NEF er råformatet til Nikon. Canons heter vel .CR2 tror jeg, Pentax har .PEF (men kan også velge Adobes .DNG-format) etc. Men råbilder må uansett konverteres til et annet format hvis du skal bruke dem til noe.

Hvilket som er "best" avhenger av bruksområdet. Gif og jpeg er greie for bilder som skal publiseres på web, og høykvalitets jpeg egner seg godt for ganske mye annen bruk. PNG er i ferd med å bli en seriøs konkurrent til jpeg, og har mange fordeler over det eldre formatet. TIFF hvis man skal ha høykvalitets print og trenger å bevare mest mulig fargeinformasjon.

Lenke til kommentar

Valget mellom JPG og PNG er svært viktig, og som det ikke er stor forståelse for blant for folk som er borti grafikk (*) (andre format er av mindre betydning i denne sammenheng).

Jeg har *en* regel jeg bruker når jeg er borti dette temaet under kursvirksomhet:

JPG kun for fotografier, PNG for all annen grafikk.

Man finner lett tilfeller der denne regelen gir at man bruker PNG der JPG kunne vært brukt, men ulempen da er bare litt større fil, og ikke ødelagt bilde (og av og til bruker man råformat, eller TIFF eller noe annet, men det diskuterer jeg ikke her)

Forklaringen ligger i hvilke komprimeringsalgoritmer som brukes. JPG bruker en diskret cosinustransform som ikke er i stand til å representere skarpe kontraster, f.eks. en skarp overgang mellom to farger. Strektegninger er fælt å se på når de komprimeres med JPG. PNG bruker tapsfri komprimering. En strektegning komprimeres typisk til ei mindre fil av PNG enn av JPG, og omvendt for fotografier.

(*) Selv akam har bommet på dette, se denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=692469

Lenke til kommentar
PNG er vel ein seriøs konkurrent til GIF òg.

PNG er arvtakeren til GIF (eller "GIF2" om du vil).

To formater som jeg ikke har sett nevnt er EPS og JPEG2000. For flate bilder er det som regel jpg og png som omtales, eventuelt bmp. jpg "smører" alt utover, noe du ser når du ser nærmere på bildene. png er normalt mye bedre og dessuten veldig plasseffektivt, men jpg foretrekkes på fotografier. Jeg kan ikke helt hvorfor, men tror en før meg var inne på noe der. Jpeg 2000 er såvidt jeg har forstått arvtakeren til jpg, men har fortsatt ikke blitt tatt i utstrakt bruk på tross av at det er et mye bedre format. Kanskje kommer det snart? EPS brukes av grafikkfirmaer for printproduksjon. Encapsulated postscript tror jeg det står for og det er et adobeformat som støtter lagdeling (passer bra å ta inn i ulike adobeprogrammer).

Her har du en litt mer presis og utfyllende forklaring (engelsk wikipedia).

Lenke til kommentar
Sant, men det er vel det einaste. Elles er vel PNG betre enn GIF.

Yup. Jeg vil si at mellom PNG og GIF, er png best. Du har PNG-8 og PNG-24

PNG-8 kan bare ha 256 farger men ha gjennomsiktighet.

PNG-24 har uendelig med farger og gjennomsiktighet

GIF bruker jeg bare til animasjoner, eller så bruker jeg aldri det formatet.

PNG-8 funker bra til web-grafikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...