Gå til innhold

Godt nytt år med nye servere!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Blir digg med et mer stabilt forum. Noen som kan svare meg på hvor mye plass hele Diskusjon.no (målt i gigabyte) egentlig tar? Hadde vært artig å vite :wee:

Database: 15 GB, av opplastede filer brukes det nå 46 GB fordelt på rundt 200 000 vedlegg. :)

 

Ikke mer enn 15GB MyISAM-tabeller? Jøye meg - jeg har hatt MyISAM-tabeller på 500gb eller så. Men et sted rundt der blir det rimeligere med DB2/Oracle når man regner inn pålitelighet og tid det tar å bygge om databasen etter et kræsj ;)

 

Uansett - alltid fint å kunne laste alt inn i RAM. Da blir ikke søketiden til harddisker noe problem lenger. Hurra for ny hardware!

 

Lite forslag: Pass på så de opplastede filene hostes på en annen (virtuell) server enn databasen. Da unngår dere at filene stjeler cache fra databasen. Siden dere driver med søk i tekstfelter så ønsker dere å ha både .MYD og .MYI-filene så mye som mulig i RAM. Dersom dere hoster MySQL og de opplastede filene på samme server så vil disse konkurrere om plass i cache..

 

Jeg guesstimerer at om dere har 4-8 GB RAM på serveren som hoster filene, så holder det til å få akseptabel responstid. Da har dere omtrent 10% av filene inne, og jeg tipper de samme 10% er 95% forespørslene.

Lenke til kommentar
Lite forslag: Pass på så de opplastede filene hostes på en annen (virtuell) server enn databasen. Da unngår dere at filene stjeler cache fra databasen. Siden dere driver med søk i tekstfelter så ønsker dere å ha både .MYD og .MYI-filene så mye som mulig i RAM. Dersom dere hoster MySQL og de opplastede filene på samme server så vil disse konkurrere om plass i cache..

 

Jeg guesstimerer at om dere har 4-8 GB RAM på serveren som hoster filene, så holder det til å få akseptabel responstid. Da har dere omtrent 10% av filene inne, og jeg tipper de samme 10% er 95% forespørslene.

Faktisk ikke.

 

Siden vi til en hver tid skal ha DB i RAM har vi en egen server for DB, og en for WWW.

 

Hver av dagens bokser kjører 16GB RAM samt 2x 15k RPMS SAS disker. :)

 

Har dere noe dato for nå dere vil ta i bruk de nye serverene? :)

Vi snakker nok et par uker til.

Lenke til kommentar
Skal bli godt å få litt fart igjen på forumet. Har gått i bestemortempo til tider, og det er jaggu meg slitsomt. Jeg blir stressa :p

 

Men, de gamle serverne kan dere bare sende til meg. Jeg skal nok passe på å gi de en real alderdom til et eller annet unyttig å fylle opp nettet med....

 

Alle veit jo at serverne blir donert til mitt serverpensjonat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...