Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst]Trenger fakta om J.K Rowling

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare jeg som synes det er ganske idiotisk at skoler har negymt å forby bruk av wikipedia i undervisningssammenheng? Leste på Wikipedia selv før ferien om borgerkrig i et uga-buga land og fikk beskjed om at Wikipedia ikke var et sikkert nettsted og at informasjonen som fantes på siden ikke var tilregnelig.

Greit nok at Wikipedia er et åpent leksikon, men er det ikke bare ypperlig til bruk i skolesystemet? Dette krever jo faktisk at elevene sjekker opp kildene sine en liten gang ekstra annet enn å linke til Wikipedia.

Lenke til kommentar

Gründeren fra wikipedia (husker ikke hva han heter nå) har selv før sagt at wikipedia ikke bør brukes som kilde, men etter at de engelske artiklene hadde blitt redigert i gjennomsnitt mer enn 200 ganger hver (det er godt over en million av dem!) så har han uttalt at han nå mener informasjonen der er sikker nok til å brukes som kilde.

Det skal likevel leses med en klype salt, men spesielt på de større artiklene kan du være ganske så sikker på at det er riktig det som står der, så du får si det til lærerne dine ;)

Må også si meg enig med Mimir, skal wikipedia forbys bør alt forbys...

Lenke til kommentar
Greit nok at Wikipedia er et åpent leksikon, men er det ikke bare ypperlig til bruk i skolesystemet? Dette krever jo faktisk at elevene sjekker opp kildene sine en liten gang ekstra annet enn å linke til Wikipedia.

Det er jo nettopp det elevene ikke gjør. De bruker Wikipedia som sin hovedkilde. Hadde det vært slik som antydet at alle elevene brukte wiki til å finne informasjon, og deretter sjekke opp mot faglitteratur ville ingen snakket om å forby. Problemet er at ingen elever gidder lete etter noe de allerede "vet".

Lenke til kommentar

Det er jo nettopp det elevene ikke gjør. De bruker Wikipedia som sin hovedkilde. Hadde det vært slik som antydet at alle elevene brukte wiki til å finne informasjon, og deretter sjekke opp mot faglitteratur ville ingen snakket om å forby. Problemet er at ingen elever gidder lete etter noe de allerede "vet".

Er du lærer?

Lenke til kommentar
Er du lærer?

Sikkert elev. Og en elev vet dette mye bedre enn en lærer.

Jeg er ikke lærer, men jeg har vært elev, og blir det på nytt til høsten. Det jeg har skrevet over gjelder stort sett for alle jeg kjenner, som per i dag går eller har gått på skole.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...