Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilstereo starter å spille av seg selv

sollan

Anbefalte innlegg

Har et problem med min Opel Astra 2005 modell.

Bilstereoen begynner å spille av seg uten at tenningen er i.

Vi ble først oppemrksomm på dette problemet en periode etter vi kjøpte bilen brukt i sommer da den stod og spilte for seg selv en sen kveld vi kom hjem. Vi har vært påpasselig med å manuallt skru av anlegget før vi slår av tenningen og forater bilen, men med jevne mellomrom setter den som sagt igang på egenhånd.

Til vanlig står bilen i garasje og brukes daglig så vi har ikke hatt noen direkte plager med dette (siden den står i en fellegarasje har vi nesten sett på det som preventivt for tyveri) før denne helgen da vi fant bilen tom for strøm på flyplassen. det er vel naturlig at batteriet blir flatt etter dager i minus 10 med stereoen på.

Så nå ser vi ikke lenger på dette som en morsom liten egenskap vår lille Astra har, men som et problem som så absolutt ikke bør være der, og vil derfor få gjort noe med det.

Er det noen her inne som kjenner til eller har hatt tilsvarende problemer? Jeg lurte på om det kan være sikringer eller feil i koblingene. Stereoner er jo det jeg har merket, men det kan jo være andre elektiske ting som også kobler seg inn uten at vi vet det.

Garanti-tiden har løpt ut (3år) for bilen, men er det ikke reklamasjonsrett på inntil 5 år for slike ting som dette?

Håper noen kan hjelpe meg på vei med tips eller egne erfaringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kan du fint levere til forhandleren. Du har som du sier 5års reklamasjonsrett.

Vanligvis brytes strømmen når tenningen slås av. Så det kan være et hovedrele for strøm som ikke slår seg av, eller rett og slett bare en feil på spillern. Uansett, dette kan du slippe å gjøre noe med selv.

Lenke til kommentar

Takk for svar LOGIMAN :thumbup:

Da skal jeg prøve å levere den inn.

Som nevnt kjøpte jeg den brukt fra privatperson i sommer har det noe å si for reklamasjon? Og må jeg levere den inn der den ble kjøpt eller kan jeg gjøre det hos hvilken som helst Opelforhandler?

Lenke til kommentar
Har bilen original Opel-spiller eller ettermontert?

Det er en den orginale spilleren som står i.

Jeg har ikke prøvd å kikke nærmere bak der, men regner med det er vanskelig å finne ut noe selv da dette er en slik integrert greie.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Stereoen slår seg vel av når du trekker ut nøkkelen, ikke når du slår av tenningen? Du skal ikke behøve å slå den av "manuelt". Den skal gå på igjen når du slår på tenningen, det er ikke nok å sette inn nøkkelen.

Lenke til kommentar
Stereoen slår seg vel av når du trekker ut nøkkelen, ikke når du slår av tenningen? Du skal ikke behøve å slå den av "manuelt". Den skal gå på igjen når du slår på tenningen, det er ikke nok å sette inn nøkkelen.

Ja den slår seg av når jeg trekke ut nøkkelen, men problemet er at den slår seg på igjen etter en stund og står og spiller til jeg kommer tilbake igjen. Dette tømmer batteriet og skaper problemer.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar. :thumbup:

Men er det noen som vet om det har noe å si for reklamasjonen at jeg har kjøpt den brukt når jeg henvender meg til forhandler. Og må jeg kontakte den Opel forhandleren hvor bilen i sin tid ble kjøpt eller kan jeg ta en av dem som ligger i nærheten av der jeg bor?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Du kan dra til den nærmeste. Men: Det er ikke sikkert du får dekket feilen, det kan være at dette er en "slitedel" som må forventes skiftet av og til som er årsaken. Uansett, Opel er stort sett svært greie med reklamasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...