Gå til innhold

kamera til bruk ute- dyr?!

Anbefalte innlegg

hei.

jeg har tenkt å kjøpe meg et digital kamera.

jeg tar hovedsaklig bilde av dyr.

har lite snøring på fagutrykk ,men trenger et kamera som jeg kan unngå at bildene blir "slørete" når ting jeg tar bilder av rører på seg.(er det lukketiden som bestemmer dette?!)

hva skal jeg gå etter for å finne frem i denne jungelen av digitalkamera.

kommer til å bruke dinpris.no for å finne kameraet.(+ ekspert,elkjøp,lefdal,elprice)

så hvis noen kunne hjelpe meg med et kamera som kunne hjelpe meg med å ta gode bilder av løpende hester så ville jeg blitt glad

prisantydning max 2500.... kan strekke meg noen hundrelapper opp...

mvh

Linn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har lite snøring på fagutrykk ,men trenger et kamera som jeg kan unngå at bildene blir "slørete" når ting jeg tar bilder av rører på seg.(er det lukketiden som bestemmer dette?!)
Jepp. Lukkertiden er den tiden sensoren samler inn lys. Jo kortere denne er, jo mindre forandrer motivet seg fra kameraet begynner å ta bildet og til det er ferdig.

Bare vær klar over at lukkertider under ett sekund oppgis som en brøkdel. Så kameraet kan vise "500" og det betyr 1/500 sekund (lukkertider over ett sekund oppgis i hele sekunder, og har typisk en "s" etter seg eller noe sånt).

Når det gjelder kameraråd, så vet jeg ikke om jeg har så veldig mye å komme med. Skal du først og fremst ta bilder av hester på bane og lignende, eller vil du ta bilder av ville dyr i natur også? Du bør antagelig ha noe med en viss televirkning uansett, men hva du trenger avhenger litt av hva du skal ta bilde av og på hvilken avstand. I så fall kan såkalte "bridge-" eller superzoom-kameraer være greien. Da får du et ganske vidt spenn av brennvidde og god televirkning.

Canon SX-10 IS ligger litt over ditt prisområde, men kan være en mulighet å se på. Fujifilm Finepix S8100fd er kanskje også en grei mulighet, uten at jeg har personlig erfaring med det. Olympus SP-560 UZ har vel også fått ok kritikker i den klassen.

Ulempen med stort sett alle slike kameraer er at de har ganske små sensorer og lite lyssterke objektiver. Små sensorer gir mye støy på høy lysfølsomhet, og lite lyssterke objektiver gjør at du må ha høy lysfølsomhet for å få tilstrekkelig korte lukkertider. Så det kan være vanskelig å oppnå det du ønsker med et kompaktkamera.

Det kan være verdt å vurdere et rimelig speilreflekskamera med dobbelzoom-kit (typisk en 18-55 normalzoom og en 50-200 telezoom eller noe i den dur), men da må du antageligvis opp i rundt 4000. Slike rimelige telezoomer er heller ikke ideelle til actionfotografering (da må man fort opp i lyssterke telezoomer som koster ganske mye), men mye bedre enn det aller meste av kompakt- og superzoomkameraer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...