Gå til innhold

Hvor lenge må man være i militæret får å tjene i midtøsten?

Anbefalte innlegg

bli ferdig med førstegangstjenesten før du tenker noe mer på det.

ta en grønn tjeneste(HV eller hæren), ikke kom deg i vakt eller noe, men noen som faktisk driver å trener på det man ser på film.

gikk selv HV og lærte mye slike film-saker, mye likhet med "black hawk down", "saving private ryan" og now "Swat"

husk at det er kun en likheter, ikke identisk.

på film skal alt se spennende og fancy ut, i virkeligheten skal ting være effektivt og sikkert.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vil krige (evt. millitæret) for å komme bort fra ting.

Jeg vil anbefale deg å joine Fremmedlegionen.

Positivt:

- Du kan skyte folk.

- Du trenger ikke å bry deg om hvorfor du skyter dem.

- Du kan bli fransk statsborger etter endt tjeneste.

Negativt:

- Du må lære deg fransk.

- Ingen bryr seg om du dør.

- Du kan bli fransk statsborger etter endt tjeneste.

Lenke til kommentar

Norge driver vel bare fredsbevarende, om jeg ikke tar helt feil? Så har du lyst til å krige, så er det norske militæret feil sted. Riktignok har norske styrker vært i kamp i utlandet, men det er ikke noe Rambo-opplegg slik jeg får inntrykk av at du ønsker, trådstarter. Og hvorfor vil du i det hele tatt risikere livet ditt, om du ikke er 100% sikker på hva vi faktisk gjør der nede?

Du burde hvertfall vite nok til å kunne si at det er Afghanistan som er det aktuelle landet for norske styrker.

Lenke til kommentar
bli ferdig med førstegangstjenesten før du tenker noe mer på det.

ta en grønn tjeneste(HV eller hæren), ikke kom deg i vakt eller noe, men noen som faktisk driver å trener på det man ser på film.

gikk selv HV og lærte mye slike film-saker, mye likhet med "black hawk down", "saving private ryan" og now "Swat"

husk at det er kun en likheter, ikke identisk.

på film skal alt se spennende og fancy ut, i virkeligheten skal ting være effektivt og sikkert.

Jeg er interessert i grønn tjeneste, men har søkt meg inn i luftforsvaret på sesjonen. Får jeg noe grønn tjeneste der, har du noe å si på det? :p Har sendt mail til VPV, men ikke fått noe svar.

Lenke til kommentar

Grønn tjeneste er vel primært HV og Hæren. Har ikke funnet så mange andre i luft og sjø som var nevneverdig mye ute i skauen med ag-3, etter rekrutten :p

Til deg som var i HV, stemmer vel akkurat det du sa. Dimma fra fra HVUV i juli 2008. SIBO er gøy :p

Og så, til slutt. Til trådstarter: Seriøst? HELT seriøst? Du har sett filmer, og spilt dataspill? Beklager, men er du stokk steike dum? Herregud mann. Du burde virkelig få opp øya og finne ut hva det norske forsvaret EGENTLIG driver med.

De eneste styrkene vi har som går "aktivt inn" for og "krige" må jo være spesialstyrkene våre. Forsvaret har fredsbevarende styrker. Vi har ikke på noen måte samme engasjement som feks USA sine styrker, som primært har som mål og drepe.

Nok engang, er du seriøs? Herregud.

Lenke til kommentar
Jeg er interessert i grønn tjeneste, men har søkt meg inn i luftforsvaret på sesjonen. Får jeg noe grønn tjeneste der, har du noe å si på det? :p Har sendt mail til VPV, men ikke fått noe svar.

du får grønn tjeneste i rekrutten, men det er vel stort sett alt.

ring VPV og spør om å få byttet ønsker og nevn at du vil ut i INTOPS etter førstegangstjeneste, så får du kanskje litt propaganda i posten :)

slutt å la deg inspirere av filmer og spill, det er ikke slik det funker i virkligheten.

Lenke til kommentar

ring VPV og spør om å få byttet ønsker og nevn at du vil ut i INTOPS etter førstegangstjeneste, så får du kanskje litt propaganda i posten :)

slutt å la deg inspirere av filmer og spill, det er ikke slik det funker i virkligheten.

Fullstendig klar over at jeg ikke skal la meg inspirere av filmer og spill, og dette er heller ikke grunnen til at jeg ønsker grønn tjeneste. Jeg ønsker grønn tjeneste rett og slett fordi jeg heller foretrekker å gjøre spennende ting i skog og mark, fremfor å sitte i en vaktbu gjennom hele førstegangstjenesten.

Du sier INTOPS etter førstegangstjeneste, men jeg er egentlig ikke interessert i videre "karriere" i forsvaret etter endt førstegangstjeneste. Selvsagt, å være i "Heimevernet" kan være spennende, med 1 årlig repetisjonsøvelse?

Men førstegangstjenesten ser jeg på som et friår, hvor jeg får lære nye ting, og kan ta kurs rettet mot interesser osv.

Lenke til kommentar

Sorry, trodde du var trådstarter...

støtter deg i at det er bedre med noe spennende enn å sitte i vaktbua eller lignende.

jeg har kun vært på 1 årlig "repitisjon" i HV, dritt kjedelig.

på repøvelse var det litt teori de 2 første dagene de 3 neste dagene var det øvelse, sov, spiste mat og hørte på radio, det var alt vi gjorde på øvelsen...

men, greit å komme bort fra jobb og slikt, ok å gjøre noe annet enn det man vanligvis gjør.

vil anbefalle deg å ringe VPV på 03003 å endre ønske, mail kan ta tid og det er mye bedre å snakke med noen der.

Lenke til kommentar

Noen som vet om hæren eller grensevakten har rekrutt på Madla, eller er det andre rekrutt-leire for disse forsvarsgrenene?

Sorry, trodde du var trådstarter...

støtter deg i at det er bedre med noe spennende enn å sitte i vaktbua eller lignende.

jeg har kun vært på 1 årlig "repitisjon" i HV, dritt kjedelig.

på repøvelse var det litt teori de 2 første dagene de 3 neste dagene var det øvelse, sov, spiste mat og hørte på radio, det var alt vi gjorde på øvelsen...

men, greit å komme bort fra jobb og slikt, ok å gjøre noe annet enn det man vanligvis gjør.

vil anbefalle deg å ringe VPV på 03003 å endre ønske, mail kan ta tid og det er mye bedre å snakke med noen der.

Ingen ting å unnskylde seg for ;-) Skal ta og ringe VPV en dag. Jeg føler liksom jeg får mer ut av å ha grønn tjeneste, enn å sitte stille omtrent hele tiden. Det kan jeg gjøre hjemme også :p

Lenke til kommentar

Fullstendig klar over at jeg ikke skal la meg inspirere av filmer og spill, og dette er heller ikke grunnen til at jeg ønsker grønn tjeneste. Jeg ønsker grønn tjeneste rett og slett fordi jeg heller foretrekker å gjøre spennende ting i skog og mark, fremfor å sitte i en vaktbu gjennom hele førstegangstjenesten.

Du sier INTOPS etter førstegangstjeneste, men jeg er egentlig ikke interessert i videre "karriere" i forsvaret etter endt førstegangstjeneste. Selvsagt, å være i "Heimevernet" kan være spennende, med 1 årlig repetisjonsøvelse?

Men førstegangstjenesten ser jeg på som et friår, hvor jeg får lære nye ting, og kan ta kurs rettet mot interesser osv.

Blir du overflytta til HV etter endt tjeneste, burde du sjekke ut HV sin innsatsstyrke. Prioritet på utstyr (HK416 blandt annet), mer treningsdøgn og muligheten for skarpe oppdrag. Jeg har vært på en øvelse med de, etter jeg dimma fra HVUV, og jeg er storfornøyd. Skal på innskyting med HK416 nå i februar, og gleder meg som en liten unge :p

Skal du ha grønn tjeneste, så er hæren stedet for deg. Og om du liker turer i skog og mark, så virker det som om du hadde trivdes som jeger/oppklaring osv. Hva med grensevakta?

Såvidt meg bekjent så er det kun sjø og luft som har rekrutt på madla. Men venligst rett meg om jeg tar feil. Hæren befinner seg stort sett i Nord-norge, med unntak av TMBN og HJK/FSK på rena, samt HMKG i Oslo. Sanitet, artilleri, panser, etterettning finner du på Setermoen i bardufoss. CSS finner du på Rusta i Bardu. Jegerkompaniet, finner du i Porsanger, men de skal flyttes til Setermoen. Så har du GSV i finnmark.

Bare ring VPV og si at du vil i hæren. Hæren har innrykk i januar og august, som regel. Er vel innrykk ca nå i hæren :)

Lenke til kommentar

Blir du overflytta til HV etter endt tjeneste, burde du sjekke ut HV sin innsatsstyrke. Prioritet på utstyr (HK416 blandt annet), mer treningsdøgn og muligheten for skarpe oppdrag. Jeg har vært på en øvelse med de, etter jeg dimma fra HVUV, og jeg er storfornøyd. Skal på innskyting med HK416 nå i februar, og gleder meg som en liten unge :p

Skal du ha grønn tjeneste, så er hæren stedet for deg. Og om du liker turer i skog og mark, så virker det som om du hadde trivdes som jeger/oppklaring osv. Hva med grensevakta?

Såvidt meg bekjent så er det kun sjø og luft som har rekrutt på madla. Men venligst rett meg om jeg tar feil. Hæren befinner seg stort sett i Nord-norge, med unntak av TMBN og HJK/FSK på rena, samt HMKG i Oslo. Sanitet, artilleri, panser, etterettning finner du på Setermoen i bardufoss. CSS finner du på Rusta i Bardu. Jegerkompaniet, finner du i Porsanger, men de skal flyttes til Setermoen. Så har du GSV i finnmark.

Bare ring VPV og si at du vil i hæren. Hæren har innrykk i januar og august, som regel. Er vel innrykk ca nå i hæren :)

Ville nok blitt august for meg da, ettersom jeg ikke er ferdig på videregående enda :p Dessuten vil jeg få med meg russetida før jeg stikker :D

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ang. trådstarters opprinnelige spørsmål "Hvor lenge må man være i militæret får å tjene i midtøsten?"

Opplæring for intops er som regel 3 mnd. Da må du ha fullført førstegangstjenesten på forhånd. En jeg kjenner begynte opplæring etter 9 mnd førstegangstjeneste, altså ikke fullført, men det er det tidligste jeg har hørt om. Veldig mange må vente litt etter førstegangstjenesten før oppsetning begynner.

Jeg har hørt at amerikanere er inne i 6 mnd før de reiser, og at de psykiske kravene har blitt senket da de trenger soldater hele tiden. Helt perfekt for trådstarter.

Lenke til kommentar
Ang. trådstarters opprinnelige spørsmål "Hvor lenge må man være i militæret får å tjene i midtøsten?"

Opplæring for intops er som regel 3 mnd. Da må du ha fullført førstegangstjenesten på forhånd. En jeg kjenner begynte opplæring etter 9 mnd førstegangstjeneste, altså ikke fullført, men det er det tidligste jeg har hørt om. Veldig mange må vente litt etter førstegangstjenesten før oppsetning begynner.

Jeg har hørt at amerikanere er inne i 6 mnd før de reiser, og at de psykiske kravene har blitt senket da de trenger soldater hele tiden. Helt perfekt for trådstarter.

er ikke absolutt krav at man har fullført førstegangstjenesten heller.

hvis forsvaret har behov for deg, så kan du komme inn med 3mnd opplæring.

dette er halvveis unntak, men jeg kjenner ihvertfall en fyr som har vært i intops der verken opplæring eller førstegangstjeneste hadde noe som helst å si, han hadde vel en ukes "opplæring" før han dro ned...

Lenke til kommentar
hmm, det hørtes sjeldent ut. Jeg vet ikke om mange som ville dratt med seg en fersking med kun 3 mnd erfaring i forsvaret, men mindre han hadde en jobb med minimale kriterier.

Hadde ikke vært så betryggende å være i strid med en som var så fersk, tror jeg :p

Lenke til kommentar
hmm, det hørtes sjeldent ut. Jeg vet ikke om mange som ville dratt med seg en fersking med kun 3 mnd erfaring i forsvaret, men mindre han hadde en jobb med minimale kriterier.

jobben hans var grei nok den, men saken var at det var HAN som måte dra, og han måtte dra ASAP.

ja, det er så klart skjeldent, men det var for å vise at det ikke er absolutte krav, men kan brytes eller endres ved behov, så det er vanskelig å si hvor lenge man må være i forsvaret for å ha mulighet til å dra ut i INTOPS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...