Gå til innhold

Flere Debian software innstalasjons problem

Anbefalte innlegg

Edit: Dette problemet er løst, les nytt under Dj_Offset sit svar.

Hei, noen har kansje set mine tidligere poster her på linux delen. Har innstalert Debian og valgte pakke "standard UNIX server" og ikke noen andre. Derfor har jeg ikke noe vindusystem eller gnome o.l. Hele poenget med linux boxene r at den skal kjøre en dc hub, så jeg tenkte jeg skulle få innstalert en hub og komt i gang. SÅ først sjekker jeg apt.

atp-uptate

apt-cache search dc hub

Søkte også på en del andre, men alt de hadde var noen dc clienter. Jaja får vel gjøre det the hard way tenkte jeg så jeg gikk på windows boksen min og lastet ned Opendchub. La det inn på en disket uforandret og sat den i linux boxen. Så tok jeg cd floppy og ls -s, men da kommer det opp 0 items. Merkelig tenkter jeg, kansje den kaller den floppy1 tenkte jeg, men da fik jeg en melding om at den ikke fant den. Jeg kunne gå in på floppyen med cd floppy og da stod det noe slikt på venstre side:

debian@floppy

Merkelig tenkte jeg tok disketten tllbake i windows maskinen. Så prøvde jeg å formatere den og legge dataen in på nytt, jeg prøvde å unzippe arkivet(winzip støtter vist gz) og legge den på disken sammen med selve opendchub-0.7.8.tar.gz   

men uanset får jeg 0 items found.

Om jeg prøver cp /floppy/opendchub-0.7.8.tar.gz  /home/brukernavnetmitt

så får jeg melding om at source file ikke er tilgjengelig.

Så tar imot tips på enten hvordan jeg kan få lastet ned ned på linux boksen(husk har ikke vindumanager eller desktop) eller hvordan jeg skal få lest floppyen.

Floppystasjonen er nok i orden, da det var den jeg brukte til å innstalere debian med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp var mer jeg måtte spørre om.

Har fåt filen over i /home, untaret den og skrevet ./configure. Manglet først c compiler så lastet ned en del der (gcc). Da manglet jeg en som kunne lage executables og etter lit testing lastet jeg ned "stalin" og da kom jeg videre. Kom til at den sier

"'*Gmake to make opendchub*

*make if Gmake dont work*"

Problemet er at ingen av de fungerer. Får bare melding om at make ikke er en komando. Om jeg for gøy prøver make install får jeg også at make ikke er en komando, men om jeg skriver "make install" får jeg at make install ikke er en komando.

./make eller ./makefile eller ./install og de samme ordene i kombinasjonen

.make eller /make funker heller ikke.

Trodde alle distroer skulle klare å make/make install jeg. Noen som vet om en løsning, program jeg trenger(helst noe som jeg får ved apt)?

Notis:

På starten av ./configure informerer den meg om at den misser automake

Og på slutten sier den at det sansynligvis ikke er viktig, men jeg mangler et libary for -lperl. Søker jeg med apt på lperl får jeg bare opp en ting, som jeg har lastet ned.

Al hjelp motas med stor takk.

Mvh P@rm@nn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...