Gå til innhold

[Løst]Utdannelse for en som vil bli politiker

bendik91

Anbefalte innlegg

Hvilken utdannelse ville vært relevant for en person som ønsker å bli politiker? Det bør selvsagt være greie muligheter for annen jobb også, da det er rimelig vanskelig å få en 100% stilling som politiker. Kom gjerne med spesielle utdannelser, som kun tilbys på bestemte høgskoler. Et eksempel på dette er utdanningen 'bachelor i jus og ledelse' som kun tilbys på Høgskolen i Buskerud. Utdyp gjerne dine forslag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samfunnsøkonomi/sosialøkonomi, Europa-studier, Offentlig administrasjon og ledelse (UiO) kan også være relevant. Men du utdanner deg selvsagt ikke til politiker, spesielt ikke her i Norge. Du blir politiker ved å engasjere deg i ulike partier osv.

Lenke til kommentar

Treng vel egentilig ikkje noke utdannelse for å bli politiker. Du må berre begynde å jobbe som lokalpolitiker og gå gradene oppover til du til slutt er på stortinget.

Det som kan være greit er ei utdanning og falle tilbake på om du ikkje kjem langt i det politiske systemet eller om jobben blir for stressande.

Som du sjølv seier så er vel ein slags ledelse utdanning veldig bra sidan du då stiller ganske sterkt til å jobbe som styremedlem eller noke slikt i ei bedrift seinare.

Ein anna ting å tenke på er å finne ein litt anna utdanning en dei fleste andre politikarar har. Du stiller sterkare om du har ei utdanning som kan utfylle dei andre.

Lenke til kommentar

En av foreleserne mine, som selv hadde studert samfunnsøkonomi på UiO, sa at de som ble politikere var de som stort sett satt i kantina. Så det er nok ikke så nøye hva du studerer, bare sjekk ut at de har kantine der. Men det vil nok neppe skade med en utenlandsk kantine. Gjerne i Europa et sted. Frankrike, Tyskland, Nederland, Belgia. Et kontinent av muligheter. Der får du faglig kunnskap kombinert med livets skole. Og litt språkkunnskaper skader ikke, det er noe veldig mange politikere sliter med.

Lenke til kommentar

Mange bra forslag. Jeg er klar over at det er politisk engasjement som er nøkkelen til en jobb innen politikk. Det mangler det heller ikke på. For øyeblikket er jeg nestformann i FpU i mitt distrikt. I tillegg er jeg FpU-representant i min kommunes FrP. Det innebærer møteplikt (m/stemmerett) på styremøter og møterett på gruppemøter før kommunestyremøtene. Dette er selvsagt meget lærerikt og mye viktigere enn utdannelse når en vil gjøre en karriere innen politikk. De siste to månedene har jeg vært på to kurs i tillegg.

Uansett er jeg interessert i en utdannelse som er relevant for politikere. Den skal, i tillegg til å gi meg en fordel som politiker, fungere som et supplement til politikk og som noe å falle tilbake på.

Statsvitenskap, økonomi eller ledelse er noen av utdannelsene jeg vurderer. Om dere har informasjon om statsvitenskap setter jeg stor pris på det.

Lenke til kommentar

http://www.stortinget.no/no/Representanter...ene/Biografier/

Der kan du få inntrykk av hva norske politikere har av utdannelse. Svært få har noe som helst fornuftig utdannelse (noe som også gjenspeiles i politikken).

F.eks:

Siv Jensen:

Utdanning

* Marienlyst skole 1976-1985

* Oslo Handelsgymnasium 1985-1988

* Diplomøkonom Norges Handelshøgskole fra 1992

Ønsker du å bli som henne holder det med kveldskurs på Norges Handelshøgskole ett år, og av arbeidserfaring kommer det godt med å være salgskonsulent i radio 1.

http://www.stortinget.no/no/Representanter...ant/?perid=SIVJ

Apropos Støre:

http://www.stortinget.no/no/Representanter...tant/?perid=JGS

Utdanning

* Slemdal barneskole 1967-1973

* Ris ungdomsskole 1973-1976

* Berg videregående skole 1976-1979

* Sjøkrigsskolen 1979-1980

* Institut d'Études Politiques de Paris 1981-1985 (statsviter)

Endret av kloffsk
Lenke til kommentar
Statsvitenskap? Tror det er den Jonas Gahr Støre har tatt. Der blir du statsviter, og du lærer masse om politikk etter det jeg har hørt.

Gahr Større har studert sosialøkonomi i Frankrike, ikke statsvitenskap. Begynte vel også doktorgraden på LSE (ble i alle fall tilbudt en stilling som stipendiat), men avbrøt/avslo den og reiste hjem.

Edit: Glem det. Tidligere sto det at han var cand. oecon. (eller hva det nå heter) på regjeringens hjemmesider, men de har visst forandret det.

Til trådstarter: Det er ikke viktig HVA du studerer, men AT du studerer men HVOR du studerer (et universitet eller en prestisjefull skole i utlandet), og HVEM du studerer med/har kontakt med i studietiden.

Endret av Herrbrun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...