Gå til innhold

Harddisk for langvaring lagring av film og bilde.

Anbefalte innlegg

Hei

Jobber med å digitalisere filmer og bilder. Har en bankboks hos min lokale bank.

Tenke å kjøpe en ekstern harddisk som eg kunne ligge i bankboksen med alle digitale medier som er ønskerlig.

Problem mitt er valg av en stabil og langvarig harddisk. Er det nokon som har forslag?

Kunne tenkt meg 1 TB. Sjølv har eg kunne Western Digital My Book2 Essential med 1 TB, men

veit lite om den.

Forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var nok meg du hørte det fra.

Grunnen til at jeg sa dette er at disken er billig og med god kapasitet, og det er en disk fra Caviar serien inni, så det er god kvalitet på disken. Grunnen til at de egner seg best til bruken du sier er at hvis du bruker den som en ekstra harddisk som bare er koblet til med USB så vil disken spinne opp og ned ganske ofte, og når den spinner opp fryser systemet i 5-10 sec. Dette er jo ikke noe problem hvis du bare skal koble den til, overføre filer, og så koble den fra igjen, og designet på kabinettet gjør den også idèell for å stable vekk på en hylle eller i et skap. Den står oppreist og tar lite plass, og hvis du har fler så er de lette å stable mange ved siden av hverandre.

Jeg vurderte faktisk selv å gjøre det du sier her, og i tillegg kryptere hele disken med TrueCrypt sånn for sikkerhets skyld. Men jeg fant ut at siden jeg bor i trondheim når jeg studerer, og banken min er i kragerø, så er det lite vits i det for meg. Men dette er jo en kjempegod løsning som er mye tryggere enn å bruke backup dvd'er hjemme eller nettbasert backup. HVIS noen skulle bryte seg inn eller huset brenne ned så mister du ikke alle familiefotoene, bildene, og musikksamlingen.

Jeg vil også anbefale å ha en backup på plater i tillegg i bankboksen, siden det er noen prosent sjangse for at en disk kan krasje, og det er leit å finne ut at backupen har krasjet etter orginalene har gått tapt. Det tar litt tid å brenne ut, men en 100-spindel DVD plater kan du få til 150kr, og det er bare å putte platene tilbake på spindelen etter du har brent og merket de.

Håper dette var til hjelp.

Lenke til kommentar

Det vil også lønne seg å oppdatere formatet du lagrer backupen på sånn ca. hvert femte år. Hvertfall ved lagring over lengre tid, type 10, 20,30 år. Hvem vet om det finnes feks. firewire eller usb om 15år?

Kjedelig å sitte med cdplater fulle av bilder når det ikke finnes produsenter av lesere.

Uansett så er det best å lagre det på tape eller brenne det ut på et medium uten bevegelige deler.

Lenke til kommentar

Jeg har en 1TB-disk stående på kontoret på jobb, og en 500GB-disk hjemme. Kopierer 500GB-disken over til den store en gang i kvartalet. Hvis det skulle brenne på ett av stedene, eller en disk feiler har jeg til enhver tid en kopi stående (evt minus det siste kvartalet).

Om en tre-fire år vil jeg nok skifte ut den store disken med en ny. Mener å ha hørt at disker som brukes sjelden ikke varer noe lengre enn disker som brukes daglig.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar.

Blir nok til at eg kjøpe en Western Digital My Book2 Essential med 1 TB og oppdaterer den

en gang i halvåret.

Er det nokon som veit kor lang levetiden er på en sånn harddisk? 5/10/15/20/25/30/35år???

Lenke til kommentar
Takk for mange gode svar.

Blir nok til at eg kjøpe en Western Digital My Book2 Essential med 1 TB og oppdaterer den

en gang i halvåret.

Er det nokon som veit kor lang levetiden er på en sånn harddisk? 5/10/15/20/25/30/35år???

Med mindre den treffer en kritisk feil fra enten feilproduksjon eller en smell ved transport så burde den kunne leve 10 år. Jeg har faktisk et par IDE harddisker som er rundt 10 år som fortsatt lever fint, og en jeg bor med har en gammel harddisk fra 93 eller 94 som fortsatt lever.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...