Howard Skrevet 5. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 5. januar 2009 JVC er på banen med det som trolig er den hittil tynneste LCD-TV-en med Full HD-støtte. Les mer Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 5. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 5. januar 2009 Heftig... Lurer på om LCD-skjermene blir så tynne som papir...?!! Med tanke på den utviklinga som detta har hatt i det siste... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 5. januar 2009 Jeg regner med at en av tingene de kutter mest ned på for å spare vekt og millimetere er glass. Jo tynnere glass jo mer sårbar blir TVene for støt og press. En annen ting de sikkert har kuttet hardt ned på er stålramme bak for feste til veggmontering. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 5. januar 2009 Behov og behov, det er o nyttig at TVer er tynnere, de blir blant annet mindre visuelt dominerende. Om det er verd høyere pris og dårligere egenskaper på andre fronter er vel litt mer usikkert. AtW Lenke til kommentar
jonas_blomster Skrevet 5. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 5. januar 2009 Å spare plass ved å bruke mindre "glass" blir vel litt vanskelig på en LCD tv, som kun har en plastfilm foran panelet. Personlig bryr jeg meg ikke så mye om tven er 1,2 eller 10cm tykk for den saksskyld, så lenge bildekvaliteten er bra Uansett så vil et veggfeste bygge en del utover, og foten er jo langt ifra 7mm uansett. Men har heller ikke noe imot at TVene blir tynnere, så lenge bildekvaliteten er bra Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 5. januar 2009 Utviklingen vil uansett gå den vegen, men eg er ikkje så opptatt av dybde som biletkvalitet. Overgangen frå CRT til LCD/plasma var jo ganske ekstrem, dei få centimetrene dei klarer å kutte ned vidare betyr ikkje stort. Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 5. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 5. januar 2009 Artikkelen er faktisk allerede utdatert. Samsung har nå vist en 6,5mm tynn TV med LED baklys og 240Hz. Den skal komme i størrelser fra 40-55". http://www.akihabaranews.com/en/news_details.php?id=17256 Designet må jeg forøvrig si er noe av det peneste jeg har sett. Får håpe bildet holder mål. Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 5. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 5. januar 2009 Artikkelen er faktisk allerede utdatert.Samsung har nå vist en 6,5mm tynn TV med LED baklys og 240Hz. Den skal komme i størrelser fra 40-55". http://www.akihabaranews.com/en/news_details.php?id=17256 Designet må jeg forøvrig si er noe av det peneste jeg har sett. Får håpe bildet holder mål. Fint å ha unger i huset med en slik TV... :!: Lenke til kommentar
onkelRoar Skrevet 6. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2009 Nesten så en blir litt redd for å knekke tv'n hvis en er uheldig å dulter litt borti den. Så bra ut den Samsungen Lenke til kommentar
ugur-alpay Skrevet 7. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 7. januar 2009 Men i denne artikkelen står det at JVC er den tynneste FULL HD tven mens samsung er bare hd ready- (tror jeg) Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 7. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 7. januar 2009 Men i denne artikkelen står det at JVC er den tynneste FULL HD tven mens samsung er bare hd ready- (tror jeg) Kan ikke si jeg fant noen konkret versjon om dette akk, men allikevel...det er TYNT!!! Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 7. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 7. januar 2009 Samsungskjermen er (selvfølgelig) fulHD. Har ikke funnet konkrete spesifikasjoner på det anda, men av det som foreløpig er oppgitt kan en se at den ellers er på topp. FulHD er svært vanlig i slike størrelser, og skulle ikke ha noe å si for tykkelsen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2009 Å spare plass ved å bruke mindre "glass" blir vel litt vanskelig på en LCD tv, som kun har en plastfilm foran panelet. Selv om det er en plastfilm fremst så må det være en glassplate i panelet. Det er glass som gir skjermen stivhet så den ikke ramler sammen som en avis på høykant. Andre støttende byggematerialer brukes nok også, slik som et PCB i bakkant med SMD LED og andre komponenter for bildebehandlingen. SMD LED tar nok 1 mm. PCB tar nok ytterligere 1mm, og da er det bare 5mm igjen til glass for fordeling av lyset, flytende krystaller, lag med ledende plast for styring av pixlene, polariserende plastfilm, beskyttende plastfilm og optisk overflatebehandling. Ingen av disse er spesielt motstandsdyktige mot slag/støt/press. Tynt er pent, men det går utvilsomt ut over røffheten til panelet. Det blir nok aldri anbefalt så tynne skjermer til barnefamilier. Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 8. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2009 Det finnes ikke glass i en LCD-skjerm. Det en normalt en tynn metallplate som holder konstruksjonen oppe. Bak denne ligger styrigselektronikken, som på en LCD skjerm ikke er mange komponentene. Vi finner strømforsyning, inputkort, hovedkort som bla. behandler signal til bilde, og til slutt ett panelkort som gir x- og y-koordinater til pixlene. På fremsiden av bæringen ligger bakgrunnsbelysningen (CCFL eller LED). Deretter er det forskjellige filtre som skal gjevne ut og ... filtrere lyset (reflektor, toning, diffusor/prisme). Det ene av filtrene (plast) er litt tykkere og skal støtte opp de andre filtrene samt LCD panelet, og sikre gjevn avstand til baklyset. Helt ytterst ligger altså LCD-panelet som er ca 1mm tykt og halvstivt - uten noen form for beskyttelse. LCD-panelet består forøvfig av et plastark, TFT-matrise (krystaller), et RGB-fargefilter, ett nytt plastark, og evt. en tynn polariserende behandling. Det er altså dette en tar på i fronten av skjermen, og om en trykker lett på det ser en forandringer i bildet. Det er altså ikke særlig motstandsdyktig mot støt, men dette burde ikke ha særlig å gjøre med den totale tykkelsen på skjermen. LCD-panelet ligger alltid ytterst, og det er forsåvlit like utsatt om skjermen er 5mm eller 15cm tykk. Grunen til at plast brukes i stedet for glass er vel kostnader, vekt og røffhet. Jeg ser ikke noe i veien med en tynn skjerm, om den er riktig avstivet. Tynnere betyr nok sansynligvis også lettere, så får håpe de har designet foten gjennomtenkt. Det ser slik ut på foten til den svarte Samsungen. Hengt på veggen spiller nok tykkelsen liten rolle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg