Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan takle et psykisk problem


Gjest Psykiskproblem

Anbefalte innlegg

Gjest Psykiskproblem

Bakgrunn: Jeg og kjæresten har vært sammen i 4.5 år, jevngamle... hun er ferdig med utdanning til høsten, jeg ligger 1 år bak henne... (aka begge 26)

 

Det begynte i sent høst da jeg fikk vite (jeg er læring) ikke kom til å gå opp i lønn på 1.5 år (behøver ikke å gå inn i detalj her da firmaet jeg jobber for ikke har gjort noe galt). Planen vår var at da jeg gikk opp i lønn skulle vårt virkelige liv starte, i form av å søke lån, finne oss en liten leilighet osv...

Planen falt i grus og vi fikk og begge et lite støkk, depresjon plaget oss begge, men hun kom over det...

 

Ikke jeg...

 

Jeg sliter med angst, en tom følelse inni meg og en skinnsyk redsel for at hun skal dra fra meg. Jeg har snakket med henne om dette og er helt åpen, tårer triller mens hun forteller meg gang på gang at hun aldri har noen planer om å dra noe sted.

Disse depresjonene kommer ofte med humørsvingninger... Det ene sekundet er jeg glad og leken som jeg alltid har vært, det neste er jeg helt på bunn...

 

Som et resultat av min redsel for at hun skal dra overanalyserer jeg alt... f.eks om hun ikke vil kose begynner jeg å tenke "er hun ikke glad i meg? har hun funnet en annen?".

 

Hvordan kommer jeg over et slikt problem, jeg burde være lykkelig, jeg er sammen med den jeg elsker....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror også det er best å ta dette opp med fagperson eller noen du stoler på.

Jeg personlig hadde vel prøvd å faktisk stole på det som ble sagt: at hun ikke har tenkt seg noen vei. Og heller prøve å jobbe med selvtilliten, begynne å trene f.eks eller andre oppgaver man kan mestre.

Åpenhet er bra i ett forhold, men jeg tror jeg ville prøvd å søke minst mulig bekreftelse fra henne. Hun er sikkert ikke usikker nå, men din konstante usikkerhet kan i lengden påvirke henne også. Men dette kommerjo veldig an på henne. Om du har mulighet/tør ville jeg heller tatt usikkerheten ut på en fagperson, så kan ivertfall den personen komme med pointere videre.

Penger er ikke alt vettu, er nok flere ting hun setter pris på ved deg en pengesjekken.

Kan desverre ikke gi noen gode tips, bare ønske lykke til og håpe du finner veien til ett litt mer stabilt emosjonelt liv :)

Endret av rhemal
Lenke til kommentar
Gjest Psykiskproblem

Takk for svar, jeg har tatt spørsmålet videre til klara klok.

 

Å søke prof. hjelp... jo, hadde vært fint det... med hvilke penger? koster ikke slikt mye, finnes det steder man kan få støtte for slikt?

 

Tillegg: jeg er ofte mer deprimer om kvelden enn dagen.... noen som vet grunnen til dette?

Lenke til kommentar

Hvis du går til din fastlege og forklarer situasjonen så kan han/hun henvise deg videre. Så vidt jeg vet vil det ikke koste noe så lenge du har henvisning fra lege. Skulle du slite med dypere depresjon kan legen også foreskrive antidepressiva, men det vil nok ikke være et førstevalg..

En annen mulighet er familievernkontoret, der kan du gå til individuelle samtaler, eller at dere går sammen i samtaleterapi. Dette er helt gratis..

Link til Bufetat

Der finner du ditt nærmeste familivernkontor.

Lenke til kommentar
Gjest Psykiskproblem
Om du går til Klara Klok og stiller samme spørsmål vil det videresendes til en faglært som kan gi deg bedre svar enn noen av forum-trollene her

 

Jeg sendte som sagt svaret videre til klara klok for et par dager siden. Da jeg sendte inn teksten min fikk jeg et referanse nummer for å finne igjen svaret... jeg forstår ikke hvordan dette funker. Jeg har prøvd å skrive inn tallet i søkefeltet, men da får jeg ingen resultater..

 

Noen tips?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...