Gå til innhold

Dx0 Mark noe å stole på?

Anbefalte innlegg

http://www.dxomark.com ser ut som en god profesjonell portal for testing av digitale speilreflekskameraer.

Min forestilling av egenskapene til dagens DSLR' gjenspeiles ikke i Dx0 sine tester. Jeg hadde sett for meg at Canon 50D og 450D ville komme høyere opp, ihvertfall høyere enn sine forgjengere. Tester i Akam tilsier jo at de er overlegne.

Er Dx0 Mark en portal som gjenspeiler virkeligheten (under laboratorie forhold) og som kan stoles på, og deretter bør undersøkes før neste DSLR' innkjøp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
http://www.dxomark.com ser ut som en god profesjonell portal for testing av digitale speilreflekskameraer.

Er Dx0 Mark en portal som gjenspeiler virkeligheten (under laboratorie forhold) og som kan stoles på,

La oss et øyeblikk si at de er ekstremt grundige og hundre prosent nøytrale.

og deretter bør undersøkes før neste DSLR' innkjøp?

Nei. Eller, hva mener du med undersøkes? Legg merke til at dxomark måler noen få parametre, vekter dem og gir en totalscore. Hvis du undersøker noen parametre der, hvordan to kandidatkameraer scorer på dem, så vet du litt til. Men kameraegenskaper er mer enn disse få objektive kriteriene. Pris, for eksempel, er ikke med i vektingen til dxomark. Hvordan huset passer inn med ustyr du har er heller ikke med. Hvordan håndteringen passser deg. Hvordan liker du kameraets signatur på farger, tegning, tonalitet, osv?

Det er jo ingen ting i veien for å sjekke dxomark for score på dynamisk omfang, eller iso-egenskaper, og ta det med i den totale vurderingen. Å late som at rangeringen til dxomark er en endelig rangering av kameraene fra dårligst til best for alle gyldige kriterier blir veldig dumt.

Lenke til kommentar

Det er nå spørsmålet som jeg lurer på, er dem det?

Ser at de kun måler egenskapene til RAW filer, ett resultat som vil variere etter hvilken "codec" som brukes slik jeg forstår det.

Lenke til kommentar

Det er nå spørsmålet som jeg lurer på, er dem det?

Ser at de kun måler egenskapene til RAW filer, ett resultat som vil variere etter hvilken "codec" som brukes slik jeg forstår det.

De måler visse egenskaper til raw-filer. Det kan jeg i grunnen ikke diskutere lenge uten å havne på tynn is.

DxO lever av å lage programvare for prosessering av rawfiler. Jeg tror de er ekstremt nøyaktige i sine laboppsett. Men de konsentrerer seg om sånt som de kan gjøre noe med, og hvor relevant det er for mitt kameravalg er et helt annet spørsmål. Men jeg ser ingen grunn til å betvile at dxomark er en rimelig presis rangering av testede kameraers rawfiler, for en del utvalgte parametre.

Hvem som eier dxo, eller hvilke eierandeler eller andre bindinger eierene av dxomark måtte ha til kameraprodusenter aner jeg ikke noe om. Om de har bindinger så betyr ikke det nødvendigvis at de ikke har sin integritet i behold med tanke på uhildet valg av og vekting av parametre på testene de publiserer.

Det viktigste, sånn jeg ser det, er å ta selv de mest presise tester for det de er. Et lite utvalg parametre, som kanskje og kanskje ikke har betydning for meg.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Totalscore'n er ikke så mye å rope hurra for - for de beregner utifra målinger på 100% crop.

Men du kan sammenligne kameramodeller på alle parameterne deres, og da kan du også velge "print". På print har de resampla alle bildene til 8mpx. Det er jo interessant å sammeligne hvordan sensorene presterer det når man kompenserer for forskjellig oppløsning..

Du kan f.eks. sammeligne Nikon D40 (2700kr) med Nikon D300(9300kr) med Nikon D700(16000), og det blir soleklart at sensorstørrelse er et sentralt parameter om man vil ha strålende bildekvalitet.

Dersom man mener at kvaliteten på sensoren kan kvantifiseres, that is. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...