Gå til innhold

Trenger hjelp til å gjøre oppsettet billigere!

Anbefalte innlegg

Hei. Er ikke lenge siden min bærbare pc over 2 år knakk i to. Føler jo nå at det er på tide med en ny maskin, som skal være stasjonær. Har ikke fulgt så utrolig godt med på hardwarefronten i det siste, så har jo bare prøvd å sette sammen det jeg tror kunne funket bra.

DENNE var den jeg kom fram til, synes det ble litt for dyrt og at prisen heller skulle vært rundt 15,000kr.

OPPDATERING 1: Nå er den nede i 16,000.

Noen tips?

Har også et spørsmål til:

Når vil det være best å kjøpe en ny pc billigst mulig? Nå i starten av Januar, eller bør jeg heller vente til februar? Sist jeg kjøpte bærbar, ble prisen satt ned drastisk et par uke etter fordi det kom nyere maskiner med nyere oppgraderinger. Vil ikke havne i den samme klemma igjen, så da hadde det vært greit å kjøpt på riktig tidspunkt.

Tusen takk for alle svar! :thumbup:

Endret av Howen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan heller kjøpe en 750 watt burde holde fint, for eks en corsair eller noe i den duren, da sparer du nok ca 500 kr. Trenger du virkelig et ekstra lydkort?

Det kommer mange nye skjermkort de neste månedene, er alltids en idee å vente, har du kanskje et PCIe skjermkort fra før, så kan du bruke dette i mellomtiden?

Er faktisk 6 GB ram nødvendig? (ja jeg vet det frister, kjøpte det selv, men er usikker på hvor mye som egentlig blir brukt av de ekstra 3 GB-ene)

Mange sånne spørsmål du må stille deg mens du setter sammen;)

Håper dette er litt hjelp i så fall

Lenke til kommentar
Du kan heller kjøpe en 750 watt burde holde fint, for eks en corsair eller noe i den duren, da sparer du nok ca 500 kr. Trenger du virkelig et ekstra lydkort?

Har byttet til en 750W nå :) Ekstra lydkort? Har jeg ikke bare valgt ett? Ligger det et i hovedkortet også? Isåfall fjerner jeg det.

Det kommer mange nye skjermkort de neste månedene, er alltids en idee å vente, har du kanskje et PCIe skjermkort fra før, så kan du bruke dette i mellomtiden?

Har dessverre ingen, da jeg har hatt laptop de to siste årene.

Er faktisk 6 GB ram nødvendig? (ja jeg vet det frister, kjøpte det selv, men er usikker på hvor mye som egentlig blir brukt av de ekstra 3 GB-ene)

Har skiftet til 2x2GB nå. Vil nok funke like greit ja :)

Noen fler tips/kommentarer/forslag?

Lenke til kommentar

Kan være en idee å kjøre 3x1GB 1,65 V ram i stede, Siden en av de nye tingene med i7 er tri channel ram, (ikke vet jeg hvor mye mer preformance dette gir) så ville jeg tatt utnytte av dette, eventuelt senere hadde du bare trengt å bestille 3 til brikker for 6 GB.

Alle Hk skal ha intigrert lydkort, men vil anbefale deg å gå for asus i stede for MSI, de har fått mye bedre kritikk, og jeg vet dette ikke vil kutte ned på kostnadene, men er bare snakk om 200 kr mer for et sykt stabilt og raskt kort, her er det kortet jeg sikter til: https://prisguiden.no/product.php?productId=100092

Lenke til kommentar
Kan være en idee å kjøre 3x1GB 1,65 V ram i stede, Siden en av de nye tingene med i7 er tri channel ram, (ikke vet jeg hvor mye mer preformance dette gir) så ville jeg tatt utnytte av dette, eventuelt senere hadde du bare trengt å bestille 3 til brikker for 6 GB.

Men da mister jeg jo 1GB ram. Og er det i det hele tatt noen gevinst på det? Hvis jeg kjøper 2x2 nå så kan jeg jo bare oppgradere med en til 2 så det blir 3x2= 6GB det og?

Alle Hk skal ha intigrert lydkort, men vil anbefale deg å gå for asus i stede for MSI, de har fått mye bedre kritikk, og jeg vet dette ikke vil kutte ned på kostnadene, men er bare snakk om 200 kr mer for et sykt stabilt og raskt kort, her er det kortet jeg sikter til: https://prisguiden.no/product.php?productId=100092

Ser veldig bra ut det, utifra kritikker. Kanskje jeg skulle byttet skjermkortet også? Er vel der jeg er mest usikker egentlig.

Lenke til kommentar

Siden jeg har valgt en 24" skjerm med 1900x1200(eller noe) så blir det nok det.

Spill, tja.. spiller vel alt som er nytt egentlig. Har jo ikke hatt data til å få spilt skikkelige spill på noen år nå. Så blir vel spill som Far-Cry2, GTA IV osv.

Okei. Må finne noen 4GB med 1,65 da : )

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ville også si at du bør kjøre trichannel minne, (1gb x 3), er liksom noe av det nye og det som er bra med den nye sokkelen, så jeg anbefaler absolutt at du utnytter det. men igjen, så hjelper ikke det økonomien din igjen. Hva med å ta en titt på det nye fra AMD som kommer på torsdag, før du bestemmer deg for i7?

Ville også si at du bør kjøre trichannel minne, (1gb x 3), er liksom noe av det nye og det som er bra med den nye sokkelen, så jeg anbefaler absolutt at du utnytter det. men igjen, så hjelper ikke det økonomien din igjen. Hva med å ta en titt på det nye fra AMD som kommer på torsdag, før du bestemmer deg for i7?

Lenke til kommentar

Da bør du bruke et 4870x2, de er absolutt suverene på høy oppløsning. Hvilket merke du skal ha har som regel ikke mye å si, men du burde sjekke dette ut i ulike tester. For eksempel så har www.tomshardware.com mye tester der de setter samme type kort opp mot hverandre i ulike merker.

Du skal kjøre 64 bit ikke sant?

Uansett vil jeg si det med din plan å kanskje kjøpe en til brikke på 2 GB etterhvert for tri channel kan bli vanskelig, ut i fra det jeg har sett, selges som regel alle brikker enten i par på 2 eller som 3. Så vil igjen anbefale å kjøpe en pakke med ram som er beregnet på 3 channel og dermed har riktig volt. OCZ og Corsair er gode alternativer.

For å være ærlig med deg, så er det sykt vanskelig å få denne PC-en under 16500 uten å minke musklene for mye. Det jeg gjorde for å få min nye i7 billig var egentlig å se meg om hjemme, hva har jeg?

Jeg fant et random kabinett der jeg instalerte en del vifter. Bruker opp igjen DVD- brenneren fra min 2 år gamle PC. Bruker mine gamle sata harddisker om igjen. osv.... Det er om å gjøre å utnytte ting du har fra før til det utterste, i hvertfall i begynnelse an så store kjøp. Så får du eller legge penger i nytt kabinett og sånt senere;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Jeg fant et random kabinett der jeg instalerte en del vifter. Bruker opp igjen DVD- brenneren fra min 2 år gamle PC. Bruker mine gamle sata harddisker om igjen. osv.... Det er om å gjøre å utnytte ting du har fra før til det utterste, i hvertfall i begynnelse an så store kjøp. Så får du eller legge penger i nytt kabinett og sånt senere;)

men som sagt så har fyren kun hatt en bærbar, men forstår tankegangen!

Lenke til kommentar

Der er kun et sted du for alvor kan skære prisen på den maskine der, og det er på grafikkortet. Tag en 4870 (512 Mb eller 1Gb), og du kutter mindst 2000 kroner i prisen.

Så må du bare leve med at GTA4 ikke kører på allerhøjeste opløsning. Det kommer stadigvæk til at være en god PC, og du kan altid offre de par ekstra tusinder på et ekstra (og/eller nyt) grafikkort senere.

Alternativet er at du dropper Core i7 processorer, og går for en Duo-Core Quad. Der sparer du mange tusinde på BK, CPU, og RAM, og spillemæssigt vil oplevelsen højst sandsynligt være den samme.

Det er vel valgene.

Lenke til kommentar

ja, jeg ville valgt ett mye rimeligere skjermkort og heller da kjøpt 6 GB med ram slik dette hovedkortet er beregnet for, blir nok uansett en syk syk maskin siden dette hovedkortet er helt genialt. men viktig å kjøre 64bit system

Lenke til kommentar
ja, jeg ville valgt ett mye rimeligere skjermkort og heller da kjøpt 6 GB med ram slik dette hovedkortet er beregnet for, blir nok uansett en syk syk maskin siden dette hovedkortet er helt genialt. men viktig å kjøre 64bit system

Ehh hvordan kan du begrunne at 6 GB ram er hva dette HK-et er laget for? Det er like mye laget for 3 GB som 6 GB, det er tri channel det er lager for ikke nødvendigvis GB ram.

Dessuten siden han skal spille full hd så vil et 4870x2 gi bedre ytelse;)

Lenke til kommentar

Har nå sett litt på hva dere har sagt og har oppdatert minnet tilbake til 3x2. Så hele tri-systemet blir brukt.

Ser nå på dette med å ta et billigere skjermkort.

Vil to 4870 som jeg kjøper inviduelt kjøre like godt som 4870x2 pakken?

Hva med f.eks GTX 280? Er det noe å vurdere?

Lenke til kommentar

Ja to 4870 vil kjøre like godt, og av og til bedre normalt, men de krever ekstremt mye strøm, ofte 100-200 watt mer enn 4870x2. Dette er i hvertfall hva jeg har hørt.

Akkurat nå er ati/amd bedre enn nvidia, sånn er det bare, alle tester tilsier det, de kan argumentere med at det nye 295 wil bli bedre, men da må de også huske ati kommer med nye kort rundt februar;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...