Gå til innhold

Utstyr til å justere egendefinert hvitbalanse?

Anbefalte innlegg

Jeg kom over en artikkel i det siste nummeret av "Fotografi", se side 59. Hvor journalisten beskriver hvordan man kan justere en egendefinert hvitbalanse i kameraet. Han skriver om blant annet ExpoDisc og et melkehvitt hvitbalansefilter. Jeg spør derfor dere: Trenger man hvitbalanseutstyr til 1000 lappen, når man enkelt kan bruke et hvitt ark?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kom over en artikkel i det siste nummeret av "Fotografi", se side 59. Hvor journalisten beskriver hvordan man kan justere en egendefinert hvitbalanse i kameraet. Han skriver om blant annet ExpoDisc og et melkehvitt hvitbalansefilter. Jeg spør derfor dere: Trenger man hvitbalanseutstyr til 1000 lappen, når man enkelt kan bruke et hvitt ark?

ser du har en 40d, da skal det være mulig å bruke et ark eller noe annet hvit, har gjort det selv en del ganger, og det funker bra;)

Lenke til kommentar
Takk for tips! Personlig er jeg litt skeptisk til å handle på eBay, men det må jo være en første gang for alt. ;)
På slike småting, som tross alt kommer på under 50 kr inkl. frakt er det veldig liten risiko. Har handlet endel slike ting selv, og aldri blitt svindlet. Har dog bare handlet av selgere med gode tilbakemeldinger, 98%+ og minst 1000 handler :-)

Det er klart du kan ha uflaks, men uansett er det småpenger å tape. Surt er det jo uansett, men som sagt har jeg aldri hatt dårlige erfaringer med det. Faktisk hatt flere uheldige episoder på norske nettauksjoner, men det er heldigvis veldig lenge siden nå.

Lenke til kommentar

Hk-suplies er en av de mest seriøse,så ingen problemer der.

Og ved bruk av paypal så er du sikker der også,eventuelt så kan du tilbakebetalt av dem hvis handelen går i stå.Bruker du et kredittkort så kan du av det selskapet også få returnert beløpet hvis du ikke mottar varene.

Lenke til kommentar

Å opprette konto på Paypal er vel også en ekstra garanti.

Også jeg bruker selgere som har stor omsetning og bra tilbakemeldinger.

Når det gjelder hvitbalanse, så har jeg funnet det behagelig å bruke Auto for så å justere i Capture NX2 i etterkant.

RAW formatet er bare helt genialt slik - tykjast no æ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...